2017-11-08, 22:39
Medlem
framtands avatar
Har inget speciellt att bidra med mer än att jag hade personligen kört alternativ 2. I förlängningen så hade jag föredragit en bred erfarenhet inom juridiken jämfört med de andra valen.
Citera
2017-11-08, 23:04
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klock989
Kan du utveckla? Varför ser du advokat som ett bättre jobb än aktieanalytiker/konsult (sett till objektiva faktorer)?

Har ärligt ingen erfarenhet av nåt av yrkena, och jag tror väl inte att advokat är ett så mycket bättre jobb än de andra. Min poäng är bara att om du skulle ändra dig i framtiden och vill söka dig till ett annat yrke så tror jag att erfarenhet inom juridik som advokat är en bra erfarenhet oavsett vilket yrke du nu skulle byta till. Dels statusen i det men också allt du kommer lära dig om det juridiska, dvs lagar och regler, och framförallt var du ska leta inom juridiken för att finna det du söker.
Citera
2017-11-08, 23:13
Medlem
Bucketshops avatar
Innan du hoppar på aktieanalytikertåget kan det vara klokt att sätta sig in lite i mifid 2 som kommer till årsskiftet och hur det kommer påverka research. Just analys av småbolag känns spontant extra utsatt av mifid-rgelverket då det gissningsvis är färre som är intresserade av att betala för analys av småbolag jämfört med större bolag.
Citera
2017-11-08, 23:27
Medlem
Vad har du pluggat? Undrar främst vilket ditt senaste avslutade program eller examen lyder. Anar juristexamen. Jag hade i såfall valt alternativ 2.
Du kan nog få upp lönen om du meddelar att du blir erbjuden flera andra tjänster.
Senast redigerad av salsadansaren 2017-11-08 kl. 23:45.
Citera
2017-11-08, 23:29
Medlem
Alla de tjänsterna kräver nog 50-60 timmars arbetsvecka. Med det sagt så är det viktigt att välja det du tycker är mest intressant och inte fokusera på lönen.

Personligen hade jag valt storbanken. Är det Handelsbanken så har dom väldigt bra pensionsavtal.
Citera
2017-11-08, 23:30
Medlem
Redas avatar
Citat:
Har beslutsångest då jag inte kan bestämma mig över tre jobberbjudanden jag sitter på just nu. Jag tog examen från GU i somras och har jobbat ett par månader nu (på en kvalificerad tjänst) men har fått tre erbjudanden med start till våren 2018:

1. Aktieanalytiker på en av de 4 storbankerna
(Innebär att arbeta med aktieanalys av småbolag, samt sälja in dessa till professionella investerare)
+Bra ingångslön
+Bra löneutveckling (?)
+Har ett stort intresse för aktier
-Långa arbetsdagar och mycket stress
-Man får inte själv köpa aktier som analytiker, vilket dödar intresset till viss del

2. Biträdande jurist på en av de större advokatbyråerna (tänk Vinge, Mannheimer, Lindahl)
(Man jobbar som biträdande jurist i 3 år och blir sedan advokat)
+Bra karriär som advokat (?)
+Bra merit för andra jobb om jag skulle vilja byta (?)
+Bra löneutveckling (?)
-Dålig ingångslön (blivit erbjuden 27 tusen i månaden)
-Måste jobba 3 år innan jag blir advokat
-Långa arbetsdagar (?)

3. Konsult på PwC
(Konsult inom företagstjänster av varierat slag, främst transaktioner samt M&A)
+Verkar vara bra att ha på CV:et (?)
+40-timmars vecka (?)
-Ger ev. sämre löneutveckling än de andra alternativen (?)
-Risk för att jobbet blir enformigt (tex. jobba med bolagstransaktioner) (?)

Alla frågetecken i för/nackdelar är jag alltså lite osäker på. Alla jobben verkar kul på sitt sätt samt verkar vara bra meriter för framtiden, så tittar mkt på "objektiva" saker som lön/arbetstider/utvecklingsmöjligheter. Vad hade ni valt om ni stod i detta dilemma?

(ursäkta ev. stavfel, skriver från mobilen)

Aktieanalytiker i storbank självklart. Intressant och spännande.
Inte köpa aktier själv? Måste vara fel? Annars får du väl köpa via bolag.
Citera
2017-11-08, 23:54
Medlem
Citat:
Har beslutsångest då jag inte kan bestämma mig över tre jobberbjudanden jag sitter på just nu.
Eftersom du har både juristexamen och civilekonomexamen tycker jag att du ska ta jobb 1 och jobb 2. Jobb 3 kan du ha som hobby på helgerna.
Citera
2017-11-09, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangobaer
Eftersom du har både juristexamen och civilekonomexamen tycker jag att du ska ta jobb 1 och jobb 2. Jobb 3 kan du ha som hobby på helgerna.

Löneslav 24/7 med andra ord
Citera
2017-11-09, 09:48
Medlem
Klock989s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Har du inga värderingar i kroppen eller något inre kall som kan leda dig?

Har du utbildat dig så länge och nått så bra resultat att du får så här fina erbjudanden utan att känna något högre syfte med din yrkeskarriär?

Det känns lite som om du kunde lagt till sopåkare som ett fjärde alternativ bara jobbet hade ansetts vara ett statusyrke och haft en hög lön.

Jag rekommenderar dig att fundera lite mer på vem du är innerst inne, vad du står för och tycker skänker mening på ett större plan och i ett längre perspektiv.

Annars är risken stor att du får lägga ansenliga summor på att gå till skrynklarn om 10-15år.

Häpnadsväckande förresten att arbetsgivare av den här digniteten är så kassa på rekrytering att hoppjerkor som ts utan högre tydligare mål ramlar igenom urvalet.

Varför så otrevlig? En av anledningarna till att jag studerat dubbelt är för att ha så breda möjligheter som möjligt. Jag har också många intressen och tycker att alla jobben verkar kul på sitt sätt, därför letar jag efter objektiva faktorer såsom lön mm, vad är felet med det?
Citera
2017-11-09, 09:50
Medlem
Klock989s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Innan du hoppar på aktieanalytikertåget kan det vara klokt att sätta sig in lite i mifid 2 som kommer till årsskiftet och hur det kommer påverka research. Just analys av småbolag känns spontant extra utsatt av mifid-rgelverket då det gissningsvis är färre som är intresserade av att betala för analys av småbolag jämfört med större bolag.

Ok, men jag skulle gissa på att det finns en öppning på större företag om jag bara börjar på analys. Men tror du karriärmöjligheterna är osäkra inom denna bransch?

Har du några övriga synpunkter på vilket jobb du bedömer ger bäst löneökning?
Citera
2017-11-09, 09:52
Medlem
Klock989s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salsadansaren
Vad har du pluggat? Undrar främst vilket ditt senaste avslutade program eller examen lyder. Anar juristexamen. Jag hade i såfall valt alternativ 2.
Du kan nog få upp lönen om du meddelar att du blir erbjuden flera andra tjänster.

Har läst juridik samt nationalekonomi (inriktning finans).

Jag har också funderat på det, men misstänker att de inte är så flexibla med lönen för biträdande jurister. Det som avskräcker mig lite från advokatbyrån är att man måste arbeta 3 år som biträdande jurist, och jag misstänker att lönen blir rätt låg under dessa år relativt att börja som analytiker och få ganska bra löneökningar de första 2-3 åren av karriären. Men advokat verkar definitivt vara ett utvecklande jobb, det är resan dit som jag funderar på.
Citera
2017-11-09, 09:55
Medlem
Klock989s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 36th
Alla de tjänsterna kräver nog 50-60 timmars arbetsvecka. Med det sagt så är det viktigt att välja det du tycker är mest intressant och inte fokusera på lönen.

Personligen hade jag valt storbanken. Är det Handelsbanken så har dom väldigt bra pensionsavtal.

50-60 timmar per vecka har jag inga problem med, men jag vill inte ha en högre arbetsbelastning än så. Därför söker jag mig inte till Investment banking på storbank (även om jag ser det som väldigt intressant) då jag hört att de kräver 70-90 timmar per vecka.

Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Aktieanalytiker i storbank självklart. Intressant och spännande.
Inte köpa aktier själv? Måste vara fel? Annars får du väl köpa via bolag.

Ok, motivera gärna varför det är självklart

Nej, man får inte köpa som analytiker (finns krav på oberoende, insynshandel osv). Man får inte kringgå via bolag heller :/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in