Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-10, 12:08
  #85
Medlem
tcfmogs avatar
Centrar är väl forwards?
Citera
2018-03-10, 13:20
  #86
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Centrar är väl forwards?
Centrar är också hockeyspelare.
Citera
2018-03-12, 20:28
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Hört lite sista dagarna om Nils Lundkvist. Sjuka backarna för 00orna alltså. Dahlin, Boqvist, Sandin, Ginning, Johansson och Lindvist. Hur högt kommer den svenske 6:e bästa backen född 2000 gå i draften? 40? Imponerande.



Ja vilken brist... Andrei Svechnikov, Filip Zadina och Brady Tkachuk.

Eller så kan det bero på att Rasmus Dahlin är en riktigt stor talang?

Själv tycker jag detta "konsensus snack" om etta i draften är konstigt. Det vimlar av talangfulla spelare, och man ser att vissa spelare kommer att utvecklas bra i NHL , och så finns det dem här typerna som inte alls säkert lyckas men har elementen av spelsinne, skridskoåkning, teknik som Rasmus Dahlin. Underhållande att titta på , men över det egentligen lika stor talang som övriga. Inget jag sett av Rasmus bandy-finter säger mig att han blir den nya Erik Karlssob eller OEL. OM lagen tänker drafta bäst för sitt eget lag, skulle väl Pavel Zadina bli förstavald. Men när det är som idag, ingen vågar frångå en konsensus-etta, för att alla andra tycker så, missar man dem talanger som redan idag visar tecken på superstjärnestatus, och därmed bästa drftvalet.

Men det vore oerhört kul att se Rasmus bli vald först,av antagligen Buffalo ellrr Arizona...
Citera
2018-03-12, 20:33
  #88
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
OM lagen tänker drafta bäst för sitt eget lag, skulle väl Pavel Zadina bli förstavald.

Men hur kan du säga så?

Ett lag kanske har många bra forwards och är i större behov av en talangfull back. Då är ju inte Zadina bästa valet för just det laget.
Citera
2018-03-12, 22:03
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Själv tycker jag detta "konsensus snack" om etta i draften är konstigt. Det vimlar av talangfulla spelare, och man ser att vissa spelare kommer att utvecklas bra i NHL , och så finns det dem här typerna som inte alls säkert lyckas men har elementen av spelsinne, skridskoåkning, teknik som Rasmus Dahlin. Underhållande att titta på , men över det egentligen lika stor talang som övriga. Inget jag sett av Rasmus bandy-finter säger mig att han blir den nya Erik Karlssob eller OEL. OM lagen tänker drafta bäst för sitt eget lag, skulle väl Pavel Zadina bli förstavald. Men när det är som idag, ingen vågar frångå en konsensus-etta, för att alla andra tycker så, missar man dem talanger som redan idag visar tecken på superstjärnestatus, och därmed bästa drftvalet.

Men det vore oerhört kul att se Rasmus bli vald först,av antagligen Buffalo ellrr Arizona...
Att ett lag skulle välja Rasmus för sina konster på isen hör du ju själv hur dumt det låter. Gå tillbaka till valfri match under säsongen så kommer du förstå hur mycket mer han har i sig, mycket som kan bli bättre dessutom. Han hade 8-1 i +/- i JVM där det insläppta kom i finalen mot Kanada.
Citera
2018-03-13, 07:19
  #90
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Själv tycker jag detta "konsensus snack" om etta i draften är konstigt. Det vimlar av talangfulla spelare, och man ser att vissa spelare kommer att utvecklas bra i NHL , och så finns det dem här typerna som inte alls säkert lyckas men har elementen av spelsinne, skridskoåkning, teknik som Rasmus Dahlin. Underhållande att titta på , men över det egentligen lika stor talang som övriga. Inget jag sett av Rasmus bandy-finter säger mig att han blir den nya Erik Karlssob eller OEL. OM lagen tänker drafta bäst för sitt eget lag, skulle väl Pavel Zadina bli förstavald. Men när det är som idag, ingen vågar frångå en konsensus-etta, för att alla andra tycker så, missar man dem talanger som redan idag visar tecken på superstjärnestatus, och därmed bästa drftvalet.

Men det vore oerhört kul att se Rasmus bli vald först,av antagligen Buffalo ellrr Arizona...

Rasmus Dahlin har en piential som de andra spelarna i denna draften inte har. Finns inga begränsningar hos honom medan alla andra har begränsningar. Man vill inte slarva bort en ev. sådan talang.

Sedan tycker jag att man i mycket ser att Rasmus Dahlin kommer bli bättre än EK65 och OEL. Det betyder inte att han automatiskt kommer bli bättre än de. Så jag tycker det är fel att säga att man inte ser något hos Rasmus som inte kommer göra att han bli nya EK65 eller OEL. Han har ett riktigt bra spelsinne, bra storlek, bra skridskoåkning, bra med puck och bra defensivt. Han har även en enorm mognad. Ändå finns det fortfarande så oerhört mycket som han kan förbättra. Kollar man de forwards som finns i denna draftrunda så kan de absolut största talangerna bli spelare som gör 70-80 poäng i NHL. Rasmus kan som back bli så bra att han kan nå upp i 90 poäng.

Sedan kommer inte en superstjärna som Pavel Zadina att kunna ta ett bottenlag ill toppen på samma sätt som Rasmus Dahlin kan göra. Om man ska få drafta först och redan har massa unga prospect eller om man redan nu skulle vara ett topplag och många år framöver skulle det bästa nog vara att ta Pavel Zadina, men är man som Arizona, Buffalo osv idag så är Rasmus Dahlin den bästa. Kolar vi backar som gått riktigt högst sista åren så hittar vi Victor Hedman och Aron Ekblad. Ingen av dessa har misslyckats i NHL. Sedan ska man ju inte välja bästa spelaren idag utan man ska ha ett mer långtidstänk.

Sedan om alla andra tycker Rasmus Dahlin bör gå som #1 så är det väl rätt uppenbart att han just bör gå som #1. Det är sällan 99,9 % av alla har fel i sådana här saker.
Citera
2018-03-13, 12:04
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Sedan om alla andra tycker Rasmus Dahlin bör gå som #1 så är det väl rätt uppenbart att han just bör gå som #1. Det är sällan 99,9 % av alla har fel i sådana här saker.

Okej, nära 100% tyckte Nail Yakupov var bästa valet som nr 1 2012, FÖRE Filip Forsberg bland annat.
Patrik Stefan tyckte många var före Sedinbröderna vid 1999 draften, där minst lika många hade väl Daniel Sedin som nr 1 också. Bouwmeester hade de flesta som nr 1 vid 2003. Columbus vågade tänka annorlunda och tänkte rätt när de valde Rick Nash istället. Med många fler exempel.

Nja. Det lönar sig inte att göra som alla andra haussar, eller tycker.


Jag känner att folk inte riktigt greppat vad jag försökte få fram, men det är också en lite mer komplex sak jag försökte få fram.

Jag tycker själv att Rasmus är väldigt talangfull. Man har ju OCKSÅ en bank av tidigare drafter, att se tillbaka på hur vissa spelartyper utvecklas. Ofta plockas ju tidigt mogna spelare, som inte utvecklas lika mycket kommande år, som mindre fyssikt utvecklade spelare.

Ska väl säga att JAG tycker mig se att en viss spelartyp ofta väljs först i drafterna. Men att den här andra spelartypen, typ Kucherov, Erik Karlsson, Sebastian Aho som man från långt håll kan se kommer bli topp 5 i draften, om de bara fick några kilo muskler till, men inte var lika välutvecklad, eller hade bästa säsongen för draftåret.

Varje år vid draftandet är det uppfriskande att se att vissa scouter vill tänka utanför vad andra tycker och draftat t.ex. Mark Scheifele, Bo Horvatlångt tidigare än vad många tyckare säger att det borde ske.

Man ska inte kolla för mycket i backspegeln, man ska kanske kolla på framtida potential, utvecklingsmöjlighet och instinkter.
Citera
2018-03-13, 18:52
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Okej, nära 100% tyckte Nail Yakupov var bästa valet som nr 1 2012, FÖRE Filip Forsberg bland annat.
Patrik Stefan tyckte många var före Sedinbröderna vid 1999 draften, där minst lika många hade väl Daniel Sedin som nr 1 också. Bouwmeester hade de flesta som nr 1 vid 2003. Columbus vågade tänka annorlunda och tänkte rätt när de valde Rick Nash istället. Med många fler exempel.

Nja. Det lönar sig inte att göra som alla andra haussar, eller tycker.


Jag känner att folk inte riktigt greppat vad jag försökte få fram, men det är också en lite mer komplex sak jag försökte få fram.

Jag tycker själv att Rasmus är väldigt talangfull. Man har ju OCKSÅ en bank av tidigare drafter, att se tillbaka på hur vissa spelartyper utvecklas. Ofta plockas ju tidigt mogna spelare, som inte utvecklas lika mycket kommande år, som mindre fyssikt utvecklade spelare.

Ska väl säga att JAG tycker mig se att en viss spelartyp ofta väljs först i drafterna. Men att den här andra spelartypen, typ Kucherov, Erik Karlsson, Sebastian Aho som man från långt håll kan se kommer bli topp 5 i draften, om de bara fick några kilo muskler till, men inte var lika välutvecklad, eller hade bästa säsongen för draftåret.

Varje år vid draftandet är det uppfriskande att se att vissa scouter vill tänka utanför vad andra tycker och draftat t.ex. Mark Scheifele, Bo Horvatlångt tidigare än vad många tyckare säger att det borde ske.

Man ska inte kolla för mycket i backspegeln, man ska kanske kolla på framtida potential, utvecklingsmöjlighet och instinkter.

Dahlin är väl knappast bland de mer fysiskt utvecklade spelarna i draften? Han är ju bara lång. Zadina, Wahlstrom och Tkachuk är ju båda exempelvis 5 kg tyngre och ett halvår äldre. Även Svechnikov och är tyngre och starkare, föreslår du att man ska välja Hughes eller Boqvist före Dahlin?

Dahlin kommer att väljas som etta pga sin enorma talang, finns ingen spelare med högre uppsida i draften.
Citera
2018-03-15, 19:17
  #93
Medlem
Jag är oerhört imponerad av dahlin
Citera
2018-04-26, 19:55
  #94
Medlem
400Bens avatar
J18 VM pågår nu.

Svenska poängligan:

-------------------------G M A P UM +/-
1. Jonatan Berggren (F) 5 5 4 9 2 6 |
2. Adam Boqvist (D) 5 3 3 6 0 7 |
3. Lukas Wernblom (F) 5 4 1 5 6 3 |
4. Nikola Pasic (F) 5 2 2 4 0 4 |
5. David Gustafsson (F) 5 2 2 4 10 4 |
6. Oscar Bäck (F) 5 0 3 3 2 3 |
7. Nils Lundkvist (D) 5 0 2 2 0 1 |
8. Jacob Olofsson (F) 5 0 2 2 4 2 |
9. Adam Ginning (D) 5 0 2 2 16 5 |
10. Marcus Westfält (F) 5 1 0 1 2 -1 |
.
11. David Lilja (F) 5 1 0 1 2 0 |
12. Samuel Fagemo (F) 5 0 1 1 0 0 |
13. Filip Johansson (D) 5 0 1 1 2 0 |
14. Linus Nässén (F) 5 0 1 1 6 -1 |
15. Fredrik Granberg (D) 5 0 0 0 0 -2 |
16. Carl Jakobsson (F) 5 0 0 0 0 -1 |
17. Nils Höglander (F) 5 0 0 0 2 0 |
18. Axel Andersson (D) 5 0 0 0 2 -1 |
19. Tobias Björnfot (D) 5 0 0 0 2 3 |
20. Albin Grewe (F) 5 0 0 0 4 1 |

Sammanfattning:
Berggren börjar bli material för sent i 1:a rundan.
Boqvist kommer gå #5-6.
Wernblom 2:a rundan material 2019.
Pasic överraskar och kommer nog gå i 3:e rundan.
Jacob Olofsson & Lilja har försämrat sina aktier.

Målvakten Olof Lindbom bör gå senast i 3:e runda.
__________________
Senast redigerad av 400Ben 2018-04-26 kl. 19:57.
Citera
2018-04-26, 21:07
  #95
Medlem
@400Ben

Hade varit intressant att se din top-10 draftlista. Själv tror jag att Boqvist går som fyra, Nu beror en del på hur lottningen utfaller så kan ändra mig men ja. Är det för mycket att tro på att Boqvist kan bli en top-2 back i NHL?

Senators är ju garanterade en top-5 pick:
1: Dahlin, 2: Zadina 3-5: Vill jag se Boqvist. Svechnikov i all ära men Senators och Ryssar är ingen fin kombo direkt. (Blir självklart glad om vi väljer Svechnikov också)

Jag kommer slänga in en mock draft på förstarundan efter att lottningen skett.
__________________
Senast redigerad av J-dilla 2018-04-26 kl. 21:20.
Citera
2018-04-26, 22:09
  #96
Medlem
Ferross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
J18 VM pågår nu.

Svenska poängligan:

-------------------------G M A P UM +/-
1. Jonatan Berggren (F) 5 5 4 9 2 6 |
2. Adam Boqvist (D) 5 3 3 6 0 7 |
3. Lukas Wernblom (F) 5 4 1 5 6 3 |
4. Nikola Pasic (F) 5 2 2 4 0 4 |
5. David Gustafsson (F) 5 2 2 4 10 4 |
6. Oscar Bäck (F) 5 0 3 3 2 3 |
7. Nils Lundkvist (D) 5 0 2 2 0 1 |
8. Jacob Olofsson (F) 5 0 2 2 4 2 |
9. Adam Ginning (D) 5 0 2 2 16 5 |
10. Marcus Westfält (F) 5 1 0 1 2 -1 |
.
11. David Lilja (F) 5 1 0 1 2 0 |
12. Samuel Fagemo (F) 5 0 1 1 0 0 |
13. Filip Johansson (D) 5 0 1 1 2 0 |
14. Linus Nässén (F) 5 0 1 1 6 -1 |
15. Fredrik Granberg (D) 5 0 0 0 0 -2 |
16. Carl Jakobsson (F) 5 0 0 0 0 -1 |
17. Nils Höglander (F) 5 0 0 0 2 0 |
18. Axel Andersson (D) 5 0 0 0 2 -1 |
19. Tobias Björnfot (D) 5 0 0 0 2 3 |
20. Albin Grewe (F) 5 0 0 0 4 1 |

Sammanfattning:
Berggren börjar bli material för sent i 1:a rundan.
Boqvist kommer gå #5-6.
Wernblom 2:a rundan material 2019.
Pasic överraskar och kommer nog gå i 3:e rundan.
Jacob Olofsson & Lilja har försämrat sina aktier.

Målvakten Olof Lindbom bör gå senast i 3:e runda.

Kul med dina tankar i inlägget, däremot så är Pasic född i oktober 2000 och således inte tillgänglig i årets draft. Wernblom är född i juli och är däremot tillgänglig för årets draft och lär inte finns kvar 2019.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback