Citat:
Ursprungligen postat av
Dirty.
Ska vi köra samma resonemang angående 1D på våra forwards ser det inte alls bra ut däremot. Egentligen bara Bäckström och Forsberg som är etablerade som första kedje-forwards i dagsläget. Nylander är väl rentav där också och några andra kan slå igenom. Sen är ju ingen av de här mer än just första linje spelare, de snuddar inte direkt på individuella priser som Karlsson/Hedman gör. Varav Bäckström lär ha tappat en hel del till nästa OS/WCoH t.ex.
Men i WCoH ställde vi rentav upp med en hel blålinje bestående av 7 spelare som spelar som 1D i deras respektive klubblag. Jag skulle åtminstone vilja slänga in Hampus Lindholm i den listan av 1D som är i rätt ålder. Sen har ju även EK, Hedman och även OEL troligtvis kvar ett OS till i sin prime och antagligen 2 OS kvar som 1D. Strålman och Hjalle är väl de som kommer ha gått ner sig rejält, men utöver det har vi ett drös att välja på i 4-5 år till iaf. Brodin, Ekholm, Larsson osv..
Tror betydligt fler kommer ha etablerat sig inom några år också, backar brukar ju oftast ha sin prime lite senare än forwards också så.
Jag hade betydligt hellre sett en center som kan ta över efter Bäckström kort sagt, särskilt nu när Nylander eventuellt fastnar ute på kanten i Matthews kedja istället för att driva sin egna.
Men både du och Ben har en poäng om att det inte riktigt varit lika back tungt som de var 1990-1994 typ.
Lindholm gör för lite poäng för kunna ses som en 1D, och frågan är om han någonsin kommer att bli det. Jag var grymt imponerad av hans första säsong i NHL, men tycker det har stått ganska så stilla sedan dess. En som visade potential till att bli 1D var Klefbom förra säsongen, men har inte börjat säsongen lika bra. Vi har många 2/3D.
Men ja du har rätt vi är bättre på backuppsättningen just nu utan tvekan, men tittar man framåt i tiden så tycker jag Dahlin behövs nästan lika mycket som en forward. Men ja skulle jag fått välja så skulle jag också ha valt att Dahlin var center, då jag tycker det är en viktigare position, jag skulle nästan vara nyfiken på att se han som forward. Men vi har Zibanejad, Pettersson, Wennberg etc going forward på center positionen. Nylander kan mycket väl börja spela center senare i karriären.
Om man tittar på de senaste 6 drafterna efter de galna backgenerationera så tycker jag egentligen bara 2015 var en bättre backgeneration, annars tycker jag att det har varit fler forwards.
Ett lag baserat på de senaste 6 drafterna
Arvidsson - W Nylander - Forsberg
Lindholm - Wennberg - Burakovsky
A Nylander - Pettersson - Bratt
Andersson - Kempe - Eriksson Ek
Boqvist - Asplund - Elvenes
Kommande: Holtz, Grewe, Hållander, Olofsson, Lundeström, Gunler, Raymond
Brännström - Lindholm
Andersson - Liljegren
Larsson - Kylington
G Carlsson - Forsling
Kommande. Dahlin, Boqvist, Björnfot, Söderström