2017-11-08, 14:04
Medlem
Vi behöver en tråd där vi kan diskutera NHL-draften. Inte bara ett specifikt år utan allmänt.

Hockeyprospect kom med en uppdaterad rankning idag av förstarundan 2018 där Adam Boqvist är #3. Rasmus Dahlin är ohotad #1 sedan Andrei Svechnikov skadat sig. På listan finns även #20 Jacob Olofsson och #30 Isac Lundeström. Anmärkningsvärt är att bästa kanadensare på listan är #11.

På listan finns Oliver Wahlstrom som #9 och Mattias Samuelsson som #13. Båda har USA som förstanationalitet.

Kan Filip Hållander ta sig in på förstarundan?

2019 finns 3 svenskar bland de 26 namnen som är Top Prospects. Det är backarna Tobias Björnfot (Djurgården) och Victor Söderström (Brynäs) samt Albin Grewe (Djurgården). Någon som har nåt att säga om dessa? Björnfot känns väldigt lovande men även Grewe.

2020 finns 2 svenskar bland de 10 namnen som är Top Prospects. Det är Alexander Holtz (Djurgården) och Lucas Raymond (Frölunda). 2 supertalanger som kan gå som #1 och #2, men det är långt kvar. Finns även en lista med 40 namn under där 8 är svenskar och ser väldigt lovande ut många.
Senast redigerad av 400Ben 2017-11-08 kl. 14:13.
Citera
2017-11-09, 20:15
Medlem
JoshTees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Vi behöver en tråd där vi kan diskutera NHL-draften. Inte bara ett specifikt år utan allmänt.

Hockeyprospect kom med en uppdaterad rankning idag av förstarundan 2018 där Adam Boqvist är #3. Rasmus Dahlin är ohotad #1 sedan Andrei Svechnikov skadat sig. På listan finns även #20 Jacob Olofsson och #30 Isac Lundeström. Anmärkningsvärt är att bästa kanadensare på listan är #11.

På listan finns Oliver Wahlstrom som #9 och Mattias Samuelsson som #13. Båda har USA som förstanationalitet.

2019 finns 3 svenskar bland de 26 namnen som är Top Prospects. Det är backarna Tobias Björnfot (Djurgården) och Victor Söderström (Brynäs) samt Albin Grewe (Djurgården). Någon som har nåt att säga om dessa? Björnfot känns väldigt lovande men även Grewe.

2020 finns 2 svenskar bland de 10 namnen som är Top Prospects. Det är Alexander Holtz (Djurgården) och Lucas Raymond (Frölunda). 2 supertalanger som kan gå som #1 och #2, men det är långt kvar. Finns även en lista med 40 namn under där 8 är svenskar och ser väldigt lovande ut många.

Finns det nån länk?

Vi har några riktigt bra årgångar nu i DIF. Holtz snittar 3 ppg i j18 och är helt sinnessjukt bra. Förmodligen den bästa 15 åringen jag sett.

Grewe var nära på att få göra a-lagsdebut nu innan landslagsuppehållet när vi hade skade/avstängningsproblem men man valde några äldre juniorer säkert mest för att ta det lite lugnt.
Sen ska man väl inte stressa fram dessa unga talanger men man blir riktigt våt i brallan!
Att vi har haft så många supertalanger samtidigt minns jag inte när. Hoppas få se en kedja med typ Holtz, Grewe och kanske Fimpens grabb(eller nån annan)i SHL innan de sticker till NHL. Men dröjer kanske 3-4 år.
Citera
2017-11-09, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben

Kan Oliver och Mattias det svenska språket?

Har hyfsad koll på junishockey och framför allt DIF då. Björnfot är någon som verkligen fått en fin utveckling mot slutet medans Grewe alltid setts som en av Sveriges bästa 01or. Båda kan kanske eventuellt vid kris A-lags debutera.

Holtz är smått galet bra, var faktiskt nere i Göteborg och kolla på TV-pucken (hade vägarna förbi så passade på) och man såg verkligen dels hur stor respekt han har från sina motståndare men också hur hårt uppbackad han var och trots detta blev han väl skyttekung i slutspelet (?).
Citera
2017-11-09, 23:33
Medlem
Dirty.s avatar
Bör väl även nämnas att #30 är det sämsta rankingen Lundeström får av draftrankingarna som finns på EP. Som bäst är han #15 av McKeen. Utan att ha kollat på Olofsson överhuvudtaget så ser han ju sämre ut än Lundeström rent statistik mässigt och Lundeström tycker jag även har sett bra ut på matcherna i övrigt.

Kul med Dahlin däremot, blir antagligen första gången på länge vi får en spelare som går som #1. Sist var väl typ Sundin?

Lite synd med positionen däremot, inte direkt så att det är fler världsklass backar vi behöver om vi ska leka med tanken på en riktig best-on-best turnering (när vi nu får det..)
Citera
2017-11-10, 00:18
Medlem
Ferross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Bör väl även nämnas att #30 är det sämsta rankingen Lundeström får av draftrankingarna som finns på EP. Som bäst är han #15 av McKeen. Utan att ha kollat på Olofsson överhuvudtaget så ser han ju sämre ut än Lundeström rent statistik mässigt och Lundeström tycker jag även har sett bra ut på matcherna i övrigt.

Kul med Dahlin däremot, blir antagligen första gången på länge vi får en spelare som går som #1. Sist var väl typ Sundin?

Lite synd med positionen däremot, inte direkt så att det är fler världsklass backar vi behöver om vi ska leka med tanken på en riktig best-on-best turnering (när vi nu får det..)

Jag tror att en anledning till varför vissa sidor rankar Lundeström längre än andra är för att han presterar bättre i SHL än vad han gör i landslaget, så de sidor som har scouter som ej ser hans matcher i SHL kommer således att ranka honom lägre.

När vi pratar 2019 års draft så ska vi hålla ett öga på Simon Lundmark i Linköping.
Citera
2017-11-10, 02:42
Medlem
ulvvfs avatar
Intressant egentligen. Alla av ulf samuelssons söner har valt usa, det får alla ulf samuelssons tårar då han stoppades ifrån spel i svenska landslaget att kännas som ganska så fejka då alla hans söner går och väljer usa. Visst de är enskilda individer, men nog är de påverkade av farsan och alla väljer usa.
Citera
2017-11-10, 08:10
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferros
Jag tror att en anledning till varför vissa sidor rankar Lundeström längre än andra är för att han presterar bättre i SHL än vad han gör i landslaget, så de sidor som har scouter som ej ser hans matcher i SHL kommer således att ranka honom lägre.

När vi pratar 2019 års draft så ska vi hålla ett öga på Simon Lundmark i Linköping.
Jag har varit inne i helt samma tankebanor som du angående han. Tycker han gjort betydligt bättre ifrån sig i SHL än i andra sammanhang.
Citera
2017-11-10, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoshTee
Finns det nån länk?

Att vi har haft så många supertalanger samtidigt minns jag inte när.

Ja visst!

2018: http://www.eliteprospects.com/draftcenter.php?year=2018
2019: http://www.eliteprospects.com/draftcenter.php?year=2019
2020: http://www.eliteprospects.com/draftcenter.php?year=2020

Ni var ju inte jättelångt ifrån när nu hade Landeskog, Zibanejad + även Åberg och Cleasson

Citat:
Ursprungligen postat av Enisen
Kan Oliver och Mattias det svenska språket?

Holtz är smått galet bra, var faktiskt nere i Göteborg och kolla på TV-pucken (hade vägarna förbi så passade på) och man såg verkligen dels hur stor respekt han har från sina motståndare men också hur hårt uppbackad han var och trots detta blev han väl skyttekung i slutspelet (?).

Tror inte Oliver kan svenska men att Mattias kan.

Ja han gjorde mest mål i hela slutspelet, 6 mål på 6 matcher.

Citat:

Sundin är den enda svensk som gått som #1

Förstår hur du tänker med Dahlin och back. Samma sak med Boqvist. Men samtidigt tänker jag så här: Det är ont om backar efter 94orna. Visst, badar av de mellan 90-94or. Men det är lite tunt sedan mellan 95-99. Är inte mycket mer än Hägg, Englund, Forsling, Kylington, Carlsson, Brännström och Liljegren. Visst inte dåligt, men inte många som kan komma upp i nivå med 90-94orna direkt. Finns en lite chans för generationsväxling om inte Dahlin och Boqvist skulle komma upp. Känns även skönt med Tobias Björnfot och Victor Söderström. Så när spelare som Karlsson, Hedman, Ekholm, Ekman Larsson, Larsson, Klingberg, Klefbom, Brodin och Lindholm börjar närma sig 35-31 år så kommer spelare som Liljegren, Brännström, Dahlin, Boqvist, Björnfot och Söderlund i åldern 26-24 år. Visst jag kan hålla med om att dessa unga backar nu kommer lite tidigt, men det känns skönt att det inte blir allt för stort luft mellan 90-94 till nästa generation. Då riskerar vi att stå där med massa 30+ till ett OS/WC.

Samtidigt står vi med forwards som Landeskog, Zibanejad, Rakell, Forsberg, Wennberg, Lindholm, Burakowsky, Nylander, Kempe, Eriksson Ek, Nylander, Pettersson, Andersson, Lundström, Olofsson osv och mer forwards är på gång i Holtz, Raymond och Grewe. Det känns som vi klarar oss. Men visst hade det inte suttit fel med en ny Forsberg nu ist för en ny Lidström. 99-01 ser lite tunt ut på forwardssidan.
Senast redigerad av 400Ben 2017-11-10 kl. 12:26.
Citera
2017-11-10, 14:36
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:

Ganska så ohotad etta i nuläget också.

Detta är 17-18 åringar, det är mer för framtiden än för nu, och i framtiden kommer vi alltid behöva alla olika sorters typ av spelare, EK, Hedman OEL kom i princip samtidigt, därefter har bara Klingberg kommit som är en riktig 1D, så om vi inte ska få ett generationsproblem på backsidan om några år så behövs det påfyllning även där. Dessutom vore det otroligt roligt och se Dahlin och EK i samma lag medens båda är någorlunda på toppen av sin karriär.

Dessutom på senare år så tycker jag det nästan har varit fler forwards än backar, Nylanderx2, Forsberg, Pettersson etc, sedan undra jag om inte en sådan som Zibanejad snart är påväg och få sitt stora genombrott (vi behöver det), får se om han klarar av att vara konsekvent. Sedan har vi exempelvis en viss Holtz kommande, sveriges svar på Laine/Ovechkin.
Citera
2017-11-10, 16:15
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Ganska så ohotad etta i nuläget också.

Detta är 17-18 åringar, det är mer för framtiden än för nu, och i framtiden kommer vi alltid behöva alla olika sorters typ av spelare, EK, Hedman OEL kom i princip samtidigt, därefter har bara Klingberg kommit som är en riktig 1D, så om vi inte ska få ett generationsproblem på backsidan om några år så behövs det påfyllning även där. Dessutom vore det otroligt roligt och se Dahlin och EK i samma lag medens båda är någorlunda på toppen av sin karriär.

Dessutom på senare år så tycker jag det nästan har varit fler forwards än backar, Nylanderx2, Forsberg, Pettersson etc, sedan undra jag om inte en sådan som Zibanejad snart är påväg och få sitt stora genombrott (vi behöver det), får se om han klarar av att vara konsekvent. Sedan har vi exempelvis en viss Holtz kommande, sveriges svar på Laine/Ovechkin.
Ska vi köra samma resonemang angående 1D på våra forwards ser det inte alls bra ut däremot. Egentligen bara Bäckström och Forsberg som är etablerade som första kedje-forwards i dagsläget. Nylander är väl rentav där också och några andra kan slå igenom. Sen är ju ingen av de här mer än just första linje spelare, de snuddar inte direkt på individuella priser som Karlsson/Hedman gör. Varav Bäckström lär ha tappat en hel del till nästa OS/WCoH t.ex.

Men i WCoH ställde vi rentav upp med en hel blålinje bestående av 7 spelare som spelar som 1D i deras respektive klubblag. Jag skulle åtminstone vilja slänga in Hampus Lindholm i den listan av 1D som är i rätt ålder. Sen har ju även EK, Hedman och även OEL troligtvis kvar ett OS till i sin prime och antagligen 2 OS kvar som 1D. Strålman och Hjalle är väl de som kommer ha gått ner sig rejält, men utöver det har vi ett drös att välja på i 4-5 år till iaf. Brodin, Ekholm, Larsson osv..

Tror betydligt fler kommer ha etablerat sig inom några år också, backar brukar ju oftast ha sin prime lite senare än forwards också så.

Jag hade betydligt hellre sett en center som kan ta över efter Bäckström kort sagt, särskilt nu när Nylander eventuellt fastnar ute på kanten i Matthews kedja istället för att driva sin egna.

Men både du och Ben har en poäng om att det inte riktigt varit lika back tungt som de var 1990-1994 typ.
Senast redigerad av Dirty. 2017-11-10 kl. 16:17.
Citera
2017-11-10, 17:39
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ska vi köra samma resonemang angående 1D på våra forwards ser det inte alls bra ut däremot. Egentligen bara Bäckström och Forsberg som är etablerade som första kedje-forwards i dagsläget. Nylander är väl rentav där också och några andra kan slå igenom. Sen är ju ingen av de här mer än just första linje spelare, de snuddar inte direkt på individuella priser som Karlsson/Hedman gör. Varav Bäckström lär ha tappat en hel del till nästa OS/WCoH t.ex.

Men i WCoH ställde vi rentav upp med en hel blålinje bestående av 7 spelare som spelar som 1D i deras respektive klubblag. Jag skulle åtminstone vilja slänga in Hampus Lindholm i den listan av 1D som är i rätt ålder. Sen har ju även EK, Hedman och även OEL troligtvis kvar ett OS till i sin prime och antagligen 2 OS kvar som 1D. Strålman och Hjalle är väl de som kommer ha gått ner sig rejält, men utöver det har vi ett drös att välja på i 4-5 år till iaf. Brodin, Ekholm, Larsson osv..

Tror betydligt fler kommer ha etablerat sig inom några år också, backar brukar ju oftast ha sin prime lite senare än forwards också så.

Jag hade betydligt hellre sett en center som kan ta över efter Bäckström kort sagt, särskilt nu när Nylander eventuellt fastnar ute på kanten i Matthews kedja istället för att driva sin egna.

Men både du och Ben har en poäng om att det inte riktigt varit lika back tungt som de var 1990-1994 typ.

Lindholm gör för lite poäng för kunna ses som en 1D, och frågan är om han någonsin kommer att bli det. Jag var grymt imponerad av hans första säsong i NHL, men tycker det har stått ganska så stilla sedan dess. En som visade potential till att bli 1D var Klefbom förra säsongen, men har inte börjat säsongen lika bra. Vi har många 2/3D.

Men ja du har rätt vi är bättre på backuppsättningen just nu utan tvekan, men tittar man framåt i tiden så tycker jag Dahlin behövs nästan lika mycket som en forward. Men ja skulle jag fått välja så skulle jag också ha valt att Dahlin var center, då jag tycker det är en viktigare position, jag skulle nästan vara nyfiken på att se han som forward. Men vi har Zibanejad, Pettersson, Wennberg etc going forward på center positionen. Nylander kan mycket väl börja spela center senare i karriären.

Om man tittar på de senaste 6 drafterna efter de galna backgenerationera så tycker jag egentligen bara 2015 var en bättre backgeneration, annars tycker jag att det har varit fler forwards.

Ett lag baserat på de senaste 6 drafterna

Arvidsson - W Nylander - Forsberg
Lindholm - Wennberg - Burakovsky
A Nylander - Pettersson - Bratt
Andersson - Kempe - Eriksson Ek
Boqvist - Asplund - Elvenes

Kommande: Holtz, Grewe, Hållander, Olofsson, Lundeström, Gunler, Raymond

Brännström - Lindholm
Andersson - Liljegren
Larsson - Kylington
G Carlsson - Forsling

Kommande. Dahlin, Boqvist, Björnfot, Söderström
Citera
2017-11-12, 13:52
Medlem
Citat:
Strålman och Hjalle är väl de som kommer ha gått ner sig rejält, men utöver det har vi ett drös att välja på i 4-5 år till iaf. Brodin, Ekholm, Larsson osv..

Dessa två är backar som lever på sin spelförståelse mycket så jag tror Strålman och Hjalmarsson kommer vara lika bra vid 31-32 år nu som vid 36-37 år, kanske även vid 40. Så detta är 2 backar som kan vara fortsatt grymma defensivt i 10 år till. Däremot spelare som Erik Karlsson kommer tappa i fart om några år och har sin prime mellan 22-30 år, inte efter 30.

Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Lindholm gör för lite poäng för kunna ses som en 1D, och frågan är om han någonsin kommer att bli det.

Sluta trolla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in