• 1
  • 2
2017-11-07, 11:10
Medlem
Hej!

Är en 21årig kille som känner att det verkligen är dags att flytta hemifrån, något jag ser fram emot enormt. Har sedan studenten jobbat inom kundtjänst och är just nu vikarie på en skola, jobbar 32 timmar i veckan på fast schema och får ut en lön jag absolut klarar mig på. Spelar dessutom mycket poker på min fritid vilket har gjort att jag under senaste åren lyckats spara undan 500 tusen som jag nu har på kontot.

Det jobbiga i denna situation är att jag får ju inte något bolån av banken när man står som vikarie. Och det är en bostadsrätt jag vill ha. Ska flytta till en lite större ort än den jag bor i nu, där har jag många kompisar, fortfarande nära till jobbet och det finns dessutom universitet där. Föräldrarna tjatar såklart om hyresrätt men det är långa köer, och groteska hyror för väldigt små lägenheter. Jag känner ju när jag ändå sparat undan så mycket som jag har vill jag ju såklart köpa mig en EGEN lägenhet.

Vad gör jag i denna situation när banken säger nej? Kollat upp bluestep men deras räntor är skyhöga jämfört med bankerna.
Citera
2017-11-07, 11:13
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligt543
Vad gör jag i denna situation när banken säger nej?

Alltså, banken säger ju inte nej för att vara elaka utan för att du inte klarar deras kalkyl. Du ska alltså inte, rent krasst ekonomiskt, äga en bostad eftersom du inte har råd idag. Vad du bör göra är att skaffa ett jobb i den nya staden, bo i andra hand/som inneboende, jobba i 6 månader så att din provanställning släpper och efter det kan du ansöka om ett lån med ditt riktiga jobb. Då bör du få ett lånelöfte.

En sak att tänka på är ju att försöka förhandla ner provanställningen, får du ner den till 3 månader behöver du alltså bara jobba 3 månader på det nya jobbet innan du kan ansöka om lånelöftet.
Citera
2017-11-07, 11:15
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Hej!

Är en 21årig kille som känner att det verkligen är dags att flytta hemifrån, något jag ser fram emot enormt. Har sedan studenten jobbat inom kundtjänst och är just nu vikarie på en skola, jobbar 32 timmar i veckan på fast schema och får ut en lön jag absolut klarar mig på. Spelar dessutom mycket poker på min fritid vilket har gjort att jag under senaste åren lyckats spara undan 500 tusen som jag nu har på kontot.

Det jobbiga i denna situation är att jag får ju inte något bolån av banken när man står som vikarie. Och det är en bostadsrätt jag vill ha. Ska flytta till en lite större ort än den jag bor i nu, där har jag många kompisar, fortfarande nära till jobbet och det finns dessutom universitet där. Föräldrarna tjatar såklart om hyresrätt men det är långa köer, och groteska hyror för väldigt små lägenheter. Jag känner ju när jag ändå sparat undan så mycket som jag har vill jag ju såklart köpa mig en EGEN lägenhet.

Vad gör jag i denna situation när banken säger nej? Kollat upp bluestep men deras räntor är skyhöga jämfört med bankerna.

Mitt generella tips är att försöka, via familj eller mäklare eller annat, att få en personlig kontaktperson på banken. Om de bedömer dig som siffror på pappret så spelar de på oddsen och säger nej, om en person tittar på ärendet kan utfallet bli ett annat. Jag fick själv nej från Nordea vid lånelöftes-förfrågan men efter samtal med mäklarens kontaktperson på samma bank var det plötsligt inte längre några problem.
Citera
2017-11-07, 11:21
Citat:
Hej!
Har du testat fler banker? Jag hade också problem på yngre da'r med lånelöfte hos min bank. Gick då till andra banker, och fick med nöd och näppe bolån på SEB, givet att jag startade en sparplan (som var helt rutten). Testa runt!
Citera
2017-11-07, 13:58
Medlem
frank_pes avatar
Citat:

Har dina föräldrar fast anställning? I så fall kanske t. Ex din pappa kan gå i borgen för dig på lånet? Vad är det för boende du vill köpa och hur hög belåningsgrad ansöker du om? Du får kanske rikta in dig på en billigare 1'a där du bara lånar 75% högst.
Citera
2017-11-07, 14:15
Medlem
rostigamazons avatar
Vänta tills priserna på bostäder/lägenheter har gått ner, för nu är bolånebubblan på väg att spricka.
Citera
2017-11-07, 14:50
Medlem
BigIvars avatar
Behöver du låna till en liten lägenhet trots att du har 500k undanstoppat så ska du byta bostadsort.
Citera
2017-11-07, 17:22
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Behöver du låna till en liten lägenhet trots att du har 500k undanstoppat så ska du byta bostadsort.

Javisst, flytta till noppikoski, där får du en tvåa för 300k?
Citera
2017-11-07, 18:22
Medlem
BigIvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Javisst, flytta till noppikoski, där får du en tvåa för 300k?

Snabb sökning visar att det finns 180 bostadsrätter till salu med ett utgångspris på mellan 400k och 500k. Dessa är väl spridda i riket, men utanför storstadsregionerna.

Är man pigg på ett eget hus finns det ännu mer att välja på.

Det blir djävligt fånigt när man gnyr över att man inte har råd med ett eget boende samtidigt som man inte kan tänka sig något annat än att bo i staaan.
Citera
2017-11-07, 18:24
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Snabb sökning visar att det finns 180 bostadsrätter till salu med ett utgångspris på mellan 400k och 500k. Dessa är väl spridda i riket, men utanför storstadsregionerna.

Är man pigg på ett eget hus finns det ännu mer att välja på.

Det blir djävligt fånigt när man gnyr över att man inte har råd med ett eget boende samtidigt som man inte kan tänka sig något annat än att bo i staaan.

Det är enkelt att säga så men sedan kommer verkligheten och knackar på dörren. Bostäderna är billiga där för att det inte finns några jobb på många mils avstånd, utan jobb blir det tufft att amortera och betala lånet på den billiga bostaden, för att inte tala om problem att sätta mat på bordet.
Citera
2017-11-07, 18:30
Medlem
BigIvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det är enkelt att säga så men sedan kommer verkligheten och knackar på dörren. Bostäderna är billiga där för att det inte finns några jobb på många mils avstånd, utan jobb blir det tufft att amortera och betala lånet på den billiga bostaden, för att inte tala om problem att sätta mat på bordet.

Det har du alldeles rätt i, verkligheten är en trist företeelse. Man kan dock resonera annorlunda - Man kan bo centralt med goda möjligheter att jobba och betala på sina tunga bolån. TS skulle kunna köpa en bostad kontant och sitta skuldfri och fin på ett ställe där arbetsmarknaden är snävare.

Valet är fritt!
Citera
2017-11-07, 18:33
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Det har du alldeles rätt i, verkligheten är en trist företeelse. Man kan dock resonera annorlunda - Man kan bo centralt med goda möjligheter att jobba och betala på sina tunga bolån. TS skulle kunna köpa en bostad kontant och sitta skuldfri och fin på ett ställe där arbetsmarknaden är snävare.

Valet är fritt!

TS blir inte hjälpt ett skit av detta eller hur?

Det enda som funkar för TS är precis som redan beskrivits, se till att få en tillsvidare så att banken ens kan överväga ett lån och/eller prata med föräldrar och kanske få dom som borgensmän.

Valet är fritt, tja det kan kraftigt ifrågasättas om valet egentligen är så fritt...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in