• 1
  • 2
2017-11-06, 18:05
Medlem
Hej
Jag har funderat på det här med inkassoföretagen. Det är allmänt känt att de tar flera hundra kronor ifall man inte betalar sina skulder i tid. I vissa fall 900 kr också. All korrespondens med den som är skyldig pengar går genom brev vilket är ett 3400 år gammalt sätt att korrespondera på. Då kanske ni undrar, hur kommer det sig? För det undrar jag.
Är det en slump att inkassoföretagen tjänar pengar på att brev inte når fram till de som har skulder?
Varför används inte telefoner som redan finns i 160 år?
Citera
2017-11-06, 18:12
Medlem
Vad jag vet så går det alldeles utmärkt att kontakta dom över mail eller telefon, dom är ju angelägna att få sina pengar så vad är det för inkassoföretag som inte låter sig kontaktas mer än över snailmail?
Citera
2017-11-06, 18:18
Medlem
Samma anledning till varför företag tar 29 kr för utskick av faktura på A4.
Citera
2017-11-06, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katolik2
Hej
Jag har funderat på det här med inkassoföretagen. Det är allmänt känt att de tar flera hundra kronor ifall man inte betalar sina skulder i tid. I vissa fall 900 kr också. All korrespondens med den som är skyldig pengar går genom brev vilket är ett 3400 år gammalt sätt att korrespondera på. Då kanske ni undrar, hur kommer det sig? För det undrar jag.
Är det en slump att inkassoföretagen tjänar pengar på att brev inte når fram till de som har skulder?
Varför används inte telefoner som redan finns i 160 år?

Hur är det tänkt att inkassoföretagen ska kontakta folk via telefon? Via telefonsamtal? Vad händer om personen ifråga inte svarar på dessa samtal då? Eller ska man skicka sms? Ibland kan ju telefonnummer dessutom bli inaktuella av olika anledningar. Man kanske byter telefonnummer och glömmer av att meddela olika företag etc om bytet. Som ett exempel.
Citera
2017-11-06, 19:08
Medlem
Flera inkassoföretag gör detta numera. Ringer upp de som inte har betalat, innan de skickar ärendet vidare till Kronofogden.

Men det är relativt nytt vad jag vet.
Citera
2017-11-06, 19:29
Medlem
Det här är vad jag TROR är anledningen, inget jag vet.

"Inkassokravets innehåll
För att kravet ska räknas som ett inkassokrav ska det enligt lag vara skriftligt och innehålla följande uppgifter:

fordringsägare
skulden (hur stor den är, förfallodatum och vad skulden avser)
eventuell dröjsmålsränta och hur den är beräknad
inkassokostnad
information om att du kommer att ansöka om betalningsföreläggande eller stämning och utmätning om kunden inte betalar
tidsfristen, dvs ett senaste betalningsdatum då skulden ska vara betald tillsammans med en information om att du annars kommer att gå vidare på det sätt som du beskrivit. Tidsfristen ska vara minst 8 dagar
information om hur kunden ska betala skulden, t ex till ditt plusgiro- eller bankgirokonto.
Precis som när det gäller betalningspåminnelser bör du agera relativt snabbt om inte kunden betalar på uppmaning av inkassokravet."

Ringer dom kan du slänga på luren när dom presentera sig och hävda att du inte fått nått krav.

Postar dom får du skylla på postnord...
Citera
2017-11-06, 20:18
Medlem
Limhamns avatar
Håller med ts att inkassobolagens avgifter och beteenden kan vara svinaktiga. Dock är det reglerat i lag och det bästa är naturligtvis att sköta sina betalningar och om man inte kan betala så kan man ringa företaget man har skuld till och få en betalningsfri månad, uppskov alternativt en avbetalningsplan.

Det är dyrt att stoppa huvudet i sanden med andra ord.
Citera
2017-11-06, 20:39
Medlem
Det känns som att många här i tråden har missförstått t.s. T.s menar att det är lite suspekt att inkassobolagens brev ofta försenas eller överhuvudtaget inte kommer fram. Enligt t.s skulle problemen med förseningarna (oavsett orsak) kunna lindras via en del hyfsat enkla åtgärder som att t.ex komplettera med att ringa folk, skicka e-mail, SMS o.s.v. Då inkassobreven inte kommit fram i tid så gör inkassoföretagen i regel inget av ovanstående, de skickar helt enkelt ett nytt brev med ännu en väl tilltagen avgift, då uppstår frågan "skickade inkassoföretaget det aktuella brevet då de påstod att de skickades eller var det från början meningen att jag skulle få betala några hundringar extra?"
Citera
2017-11-06, 20:44
Medlem
Energiknippes avatar
Ett inkassokrav kostar exakt 180 kr och har gjort så sedan 2013. Innan dess kostade det 160 kr.

Går kravet vidare till Kronofogden går kostnaden upp med 680 kronor.

Betalar du inte där heller blir det ännu dyrare.

Förstår dock inte varför du skyller på inkassobolagen för att du tar på dig skulder som du inte kan betala.
Citera
2017-11-06, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstallion
Det känns som att många här i tråden har missförstått t.s. T.s menar att det är lite suspekt att inkassobolagens brev ofta försenas eller överhuvudtaget inte kommer fram. Enligt t.s skulle problemen med förseningarna (oavsett orsak) kunna lindras via en del hyfsat enkla åtgärder som att t.ex komplettera med att ringa folk, skicka e-mail, SMS o.s.v. Då inkassobreven inte kommit fram i tid så gör inkassoföretagen i regel inget av ovanstående, de skickar helt enkelt ett nytt brev med ännu en väl tilltagen avgift, då uppstår frågan "skickade inkassoföretaget det aktuella brevet då de påstod att de skickades eller var det från början meningen att jag skulle få betala några hundringar extra?"
min mail funkar inte/jag har precis bytt nummer det är ju de svaren man får om
man skulle ha skickat ut mail/sms.
Citera
2017-11-06, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Ett inkassokrav kostar exakt 180 kr och har gjort så sedan 2013. Innan dess kostade det 160 kr.

Går kravet vidare till Kronofogden går kostnaden upp med 680 kronor.

Betalar du inte där heller blir det ännu dyrare.

Förstår dock inte varför du skyller på inkassobolagen för att du tar på dig skulder som du inte kan betala.
Det finns undantag från ovanstående som ger möjlighet att ta ut ännu högre avgifter, t.ex elräkningar, trängselskatt i Göteborg o.s.v. Dessutom kan man dra på sig skulder utan att vara medveten om det t.ex i samband med att din hyresvärd underkänner något vid flytt, gärna efter att ha gett dig godkänt muntligt bara för att verkligen markera att hen utsätter dig för ett bedrägeri men ger fan i att du vet om det. I sådana lägen kan inkassobolagen missbrukas för att höja insatserna vid en rättegång vilket är detsamma som att höja avgiften för en rättegång vid förlust vilket i sig försvagar rättssäkerheten.
Citera
2017-11-06, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n0entry
min mail funkar inte/jag har precis bytt nummer det är ju de svaren man får om
man skulle ha skickat ut mail/sms.
Som ett komplement till de vanliga breven, då kan inkassobolagen åtminstone bevisa att de har skickat något då de påstår att de skickade inkassokravet. Dessutom behöver man inte nödvändigtvis ta hänsyn till att din mail inte funkar eller att du nyss bytt nummer, liksom inkassoföretagen idag inte tar hänsyn till att deras brev inte kommer fram.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in