2017-11-06, 17:15
Medlem
Gr det att komma nrmre den innersta mnniskan i teorin n Hume gjorde.

Det blir smtt komiskt att fortstta en teoribildning om mnniskan efter honom, det r nstan p pricken att han beskriver samma sak som Buddha.

Tankar?
Citera
2017-11-06, 18:08
Medlem
Och gr det ens att sammanfatta en filosof som trodde p ingenting samtidigt som han trodde p allt? En s oerhrd enkel men fr vissa djupsinnig reflektion.

Humes bidrag till filosofin r att ingenting, absolut ingenting gr att bevisa ultimat. Varenda del i universum kan bde beskrivas som lik och olik till sin natur.

Edit. Med likheter och olikheter menar Hume samma sak som Heraclitus nr han sger som shr:No man ever steps in the same river twice for its not the same river and he is not the same man
Senast redigerad av skrockande 2017-11-06 kl. 18:16.
Citera
2017-11-06, 18:58
Medlem
Det finns ev. en skiljelinje mellan Buddha och Hume och den vill jag att ni svarar p som kan Hume bttre n vad jag kan.

Den skillnaden r som fljer. Buddha trodde ens inte p sina perceptioner, han gick allts bortom sin perceptionsnatur. Hume gjordes knd fr allmnheten som den filosof som menade p, att vad vi tror p fr tillfllet r det som r sanningen, eller menade Hume verkligen s? Kanske att han nd tog sig ett steg lngre? Och kanske ocks att Buddha inte gick s lngt som jag tror, kanske att han stannade i ett sinnestillstnd dr endast en bildpunkt i taget gjordes klar fr honom, att han drigenom ej utsattes fr ngra betungande val.

Gjorde han det? Dr behver jag er hjlp. Allts, stannade Hume i frestllningen att allt som r verkligt r varje givet tillflle av perceptionsmaterial givet mnniskan, eller trodde han ej heller p perceptionen? Blev han i sfall dualistisk? Eller gick han bortom perceptionen fullstndigt?! Bortom tanken?
Citera
2017-11-06, 20:52
Medlem
frasselitos avatar
Humes lag gr gllande att man inte logiskt kan hrleda ett br frn ett r. Det r ologiskt att frn enbart deskriptiva premisser f till en normativ slutsats. Det mste finnas normativa premisser fr att logiskt f till en normativ slutsats.

Det liknar Buddhas tes att mnniskans begr ger lidande. Begret r br vilket ger lidande.

Allts det som r(mnniskan) har ett br(begret) vilket r ett ologiskt br om den normativa premissen som mste finnas inte finns. Exempelvis att vi vill ngot fr egots skull, men s finns inte egot. Med det menar jag att vi har ett inbyggt begr(normativ premiss) att verleva genom att dricka och ta, d blir det en normativ premiss i vr konstitution som logiskt ger slutsatsen att vi br ta/dricka. Men avsaknaden av en normativ premiss i vr konstitution som ger ett visst br blir ologisk, exempelvis att knna hat/hmnd och att d f ett br att dda fr egots skull.

Vra begr r d irrationella vilket ger oss lidande. Blir vi rationella, tar bort de ologiska begren, s nr vi logiken -> Nirvana. Drfr ska vi strva efter att n de rationella bren. Vad de nu r...

OBS enbart min hemmasnickrade tanke
Senast redigerad av frasselito 2017-11-06 kl. 21:12.
Citera
2017-11-06, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Med det menar jag att vi har ett inbyggt begr(normativ premiss) att verleva genom att dricka och ta, d blir det en normativ premiss i vr konstitution som logiskt ger slutsatsen att vi br ta/dricka.

Ja, och att hlla sig ifrn extrem kyla och extrem vrme etc. Dock r ju dessa saker ocks begr och kan kallas fr deskriptiva frutsatt att man egentligen hellre avlider och blir till gdsel, hellre n att hlla sig varm och att fda sig?
Citera
2017-11-06, 21:28
Medlem
Det r ju liksom frgan vart man ska dra grnsen. Grnsen br ju dra sig sjlv p s stt att ens tanke endast r inriktad p en sak t gngen ( det r den ju nd men att det ocks upplevs s och att inte tanken knns motstridig ).

Problemet kan ju bli att planera i flera steg mjligtvis, att den intellektuella tanken blir begrnsad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in