Flashback bygger pepparkakshus!
2017-11-06, 16:36
Medlem
Hej! Vem kan svara på vad marxistisk teori påverkade mest ? jag har en test fråga som innehar två svarsalternativ:

a) politik
b) socialt

Mvh

tack på förhand
Citera
2017-11-06, 16:58
Citat:
Ursprungligen postat av Shwed
Hej! Vem kan svara på vad marxistisk teori påverkade mest ? jag har en test fråga som innehar två svarsalternativ:

a) politik
b) socialt

Mvh

tack på förhand

Politik hade jag nog sagt.
Länder förändrades helt och hållet pga marxism, Kina, Ryssland, Nordkorea, Vietnam, Kuba.
Det är ju även socialt då politik är en underkategori i det sociala.
Citera
2017-11-06, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shwed

a) politik
b) socialt

Mvh

tack på förhand
Marxismen som politisk ideologi, eller snarare filosofi/teori, kanaliserade de sociala omvälvningar som berodde på ekonomiska omvälvningar (i form av industrialismen). Marxismen var på så vis ett resultat av dessa omvälvningar. Eller annorlunda uttryckt: Vilken ny ideologi krävs för att möta ett nytt samhälle? Marxismen kom att bli en av dessa ideologier. Socialiberalismen och socialkonservatismen de andra. Med tiden utvecklades socialdemokratin ur marxismen. Med tanke på hur du ställer frågan kan du för lite om marxism.
Citera
2017-11-06, 17:37
Medlem
Tack för svaren. Väljer politik
Citera
2017-11-16, 19:26
Medlem
HugoHanssons avatar
När det gäller Sverige så är svaret b; socialt
Vår välfärdspolitik är inte sprungen ur marxism. Däremot är våra normer och lagar till stora delar marxistiska. Folkdjupets tankegods. Hur djupt det är förankrat i oss är dock en annan fråga.

Frånsett välfärd och sånt så har Sverige en liberal ekonomisk politik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in