2017-11-05, 22:06
Medlem
Hejhej,
Nu är det så att jag, under en väldigt lång tid, velat starta ett band. From scratch liksom.
Jag har inga vänner eller kontakter som kan hjälpa mig uppfylla denna drömmen. Nån därute som känner likadant?

Hur startar man egentligen ett band? Vart ska man leta?

Jag är en tjej på 20 år bor i Södermanland, har relativt nära till huvudstaden, att fixa en lokal eller plats att kunna träffas och repa på borde vara möjligt.

Min musiksmak är väldigt bred, lyssnar på allt ifrån hiphop och rap till 80-tal och soul.
Jag älskar att sjunga, spelar även lite gitarr och piano och har stor potential för att lära mig nya instrument. Drömmen vore dock att vara sångare i ett band.

Finns det nån som känner som jag och som inte riktigt vet vart man ska börja?
Citera
2017-11-05, 22:18
Medlem
Det du kan förbereda som är mycket viktigt är att skriva lite material som du och de som du kommer att spela med kan börja laborera med vid de första sessionerna när ni väl skall till att "känna på varandra"

Om du inte ser dig själv som en "band-Hitler" som har kunnandet för att driva din grupp framåt både musikaliskt som organisationsmässigt så råder jag dig att försöka värva en person som är hyggligt bevandrad inom musik samt med lite ledarförmåga.... Det tenderar annars lätt till att dö ut rätt snabbt om det inte finns någon med vision och kunnande med i konstellationen...
Citera
2017-11-06, 01:17
Medlem
GamleFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leendegubbe
Hejhej,
Nu är det så att jag, under en väldigt lång tid, velat starta ett band. From scratch liksom.
Jag har inga vänner eller kontakter som kan hjälpa mig uppfylla denna drömmen. Nån därute som känner likadant?

Jag är en tjej på 20 år bor i Södermanland, har relativt nära till huvudstaden, att fixa en lokal eller plats att kunna träffas och repa på borde vara möjligt.

Min musiksmak är väldigt bred, lyssnar på allt ifrån hiphop och rap till 80-tal och soul.
Jag älskar att sjunga, spelar även lite gitarr och piano och har stor potential för att lära mig nya instrument. Drömmen vore dock att vara sångare i ett band.

Jag hade gärna jammat med dig, men bor inte i närheten.
Rekommenderar bandfinder. Hittade alltid folk jag behövt där:
http://www.bandfinder.se/band
Lycka till med ditt framtida band.
Citera
2017-11-06, 02:28
Medlem
Har du någon länk där man kan höra dig sjunga? helst på engelska
Citera
2017-11-06, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leendegubbe
Hejhej,

Kan tänka mig att det finns några grupper på Facebook som är inriktade på musik, mitt tips är att söka dig dit!
Citera
2017-11-06, 02:41
Medlem
Tills vidare föreslår jag att du skapar egen musik. Skaffa ett datorprogram där du kan sjunga och spela in dina instrument. Laborera fram din stil och så har du något att visa upp för dem som känner sig sugen på att joina in.
Citera
2017-11-06, 08:21
Medlem
Om du har någon musikaffär i närheten brukar de ha en anslagstavla där man kan söka kontakt med andra musiker.

Eller om den stora ICA/Coop-butiken nära dig fortfarande har en anslagstavla kan du försöka där:
"Hej jag är en tjej som vill starta ett band ... "

Nu för tiden ligger förstås det mesta på Nätet.

Det vanligaste när man startar ett band är väl att man gör det med någon man känner, eller någon som känner någon som känner ... . Men tyvärr gör du just inte det. Finns det någon musikpub eller jazzclub du kan börja hänga på?
Citera
2017-11-06, 09:07
Medlem
Borde antagligen gå att lösa relativt enkelt genom någon facebookgrupp. Eftersom du vill sjunga blir det nog ganska lätt för dig att hitta några eftersom det oftast är svårast att hitta till ett band.
Citera
2017-11-06, 18:43
Moderator
VitKallas avatar
Hobby --> Egen musik: teknik, instrument, inköp och produktion
/Moderator
Citera
2017-11-13, 13:32
Bannlyst
I stället för att tänka på ett stort band direkt, tror jag du först borde hitta någon som sitter i samma tankar som dig. Ofta är det också lättare att skriva låtar när man har någon med sig. En duo är dessutom den minsta av orkestrar så du kan redan nu börja tänka på ett namn på bandet!

Skriv några låtar och se hur det funkar. Går det bra och ni kommer överens kan ni börja söka efter de instrumentalister som fattas i gruppen.

Det är inte alls lätt och hitta bandmedlemmar, men hittar man bara en till så är man en grupp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in