Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Bromé är ju sedan länge känd för vanlig asexuell mainstreamunderhållning typ På spåret, Sommartoppen och P4 Extra, men hennes genombrott var ”På gränsen” i P3 1987-89, det första SR-programmet där det ohämmat pratades sex och snusk, lååååååååångt innan Ligga i P3 och andra mer nutida produktioner. Det var så hon blev känd, som tjejen med den förföriska väsande basrösten som pratade sex non-stop. Allting hon sa lät som högläsning ur en sexnovell, och det var ju ungefär vad programmet var också.
Så ifall nån har svårt att associera henne med de här anklagelserna på grund av hennes framtoning på senare år, bör de komma ihåg att hon gjorde SR-debut som ett vandrande kåtslag... det är ungefär som med Janouch, när hon benämns ”barnboksförfattare” och ”invandringskritiker” är det som att det aldrig hände att hon var sexrådgivaren nummer ett i typ tusen år (eller möjligen nummer 2 efter Malena Ivarsson).
Bra sammanfattning om LB's karriär. Glöm dock inte att hon fick ett genombrott före "På Gränsen". Redan i augusti 1987 gjorde hon ett program på P3 som hette "September" (bra och småtrevlig kvällsradiounderhållning på 80-talet). Det sändes mellan kl 21 och 22, måndag till fredag. Programledarna roterade mellan Lotta B, Pontus Enhörning, Stefan Wermelin och utmärkte Peter R. Ericson (den sistnämnde musiker och låtskrivare).
Programmet "September" blev snabbt mycket populärt och lär ha haft ca en miljon lyssnare ??? per avsnitt efter bara någon månad. Det var här som Lotta Bromé slog igenom på allvar med sin väsande sängkammarröst - alla tyckte hon lät sexig, förförisk, mystisk och "snygg", vilket säkert bidrag till att hon sedan fick börja leda även (snusk)programmet "På Gränsen" i oktober 1987 tillsammans med Fredrik Grundel.
Hur fasen jag än vrider och vänder på detta så har jag svårt att se att L B skulle vara den skyldiga. Men vad vet jag?