2020-12-12, 18:55
Medlem
Har jobbat i 45 år i låginkomst yrke Varit ensamstående med 2 barn Nu är jag pensionär och får ut 10,800kr efter skatt. Klarar knappt att det går runt varje månad när alla räkningar är betalda. Så ni ungdomar försök att spara så ni får ett underbart liv i framtiden
Citat:
Ursprungligen postat av Tylosande
Hur mycket pengar brukar 30 åringar ha på banken? Och varför ser vi så många fattiga pensionärer som bara lever på hyran, mat, fika/godis/alkohol och abonnemang trots att de har arbetat en stor del av sitt liv?
Citera
2020-12-12, 18:57
Medlem
Luftgevars avatar
Håller med förgående ekonomiintresserade skribenter; sanningshalten på många av svaren här (även höga belopp) är hög. Många som inte har sparat några pengar eller brytt sig nämnvärt om ekonomi uppfattar säkert alla dessa siffror som smått otroliga och måste slå undan dom genom att subtilt hävda att det är påhitt
Citera
2020-12-12, 21:00
Medlem
backwardations avatar
Jag försökte leta upp mer ”objektiva” siffror för frågeställningen och hittade lite statistik. Kollar man enbart på aktier är medel på portföljen 245k och median 15k bland 25-34-åringar, år 2019.

https://scb.se/hitta-statistik/stati...ats-juni-2019/

Avanza släppte någon liknande statistik men här fanns även fonder och pengar med.

Citat:
Om vi istället kikar på det befintliga sparandet som man redan har så ser vi att den genomsnittlige 80-talisten har 197 090 kronor i snitt och 42 489 kronor i mediankapital.

https://blogg.avanza.se/sa-sparar-80...rna-pa-avanza/

Siffrorna är nog ganska missvisande för medel, de som sparar eller har aktier har nog automatiskt större förmögenhet. Samtidigt missas alla som har pengar inne i bostäder och det är en hel del bland de jag känner. Sen är mycket ojämnt fördelat men slutsatsen är att det finns gott om de med pengar. De som skriver i tråden är nog också i hög utsträckning de som lyckats med sparandet.
Citera
2020-12-12, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backwardation
Jag försökte leta upp mer ”objektiva” siffror för frågeställningen och hittade lite statistik. Kollar man enbart på aktier är medel på portföljen 245k och median 15k bland 25-34-åringar, år 2019.

https://scb.se/hitta-statistik/stati...ats-juni-2019/

Avanza släppte någon liknande statistik men här fanns även fonder och pengar med.

https://blogg.avanza.se/sa-sparar-80...rna-pa-avanza/

Siffrorna är nog ganska missvisande för medel, de som sparar eller har aktier har nog automatiskt större förmögenhet. Samtidigt missas alla som har pengar inne i bostäder och det är en hel del bland de jag känner. Sen är mycket ojämnt fördelat men slutsatsen är att det finns gott om de med pengar. De som skriver i tråden är nog också i hög utsträckning de som lyckats med sparandet.

Om snittet är så högt som 197 och medianen är 48, betyder det att ett litet antal har otroligt mycket pengar investerat.
Citera
2020-12-13, 16:38
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Om snittet är så högt som 197 och medianen är 48, betyder det att ett litet antal har otroligt mycket pengar investerat.
Givetvis, det finns några få människor med 50-60 milj i sparande och ytterligare några till med 200-300 milj i sparande som drar upp snittet.
Citera
2021-03-18, 17:24
Medlem
Har några år till 30.
+40k på kontot
- Bostadsrätt 1.4 miljoner (15% kontantinsats)
-Bil 400k

Jobbat sedan studenten, har 40 000 i grundlön just nu.
Citera
2021-03-18, 21:55
Medlem
30 bast

Runt 4 m totalt, ligger helt klart i överkant, även om vi inte snackar mycket om det så har väl mina vänner allt från 100-500 k .
Har 2 m i fonder 1 m i aktier och resten likvid pga marknadens instabilitet u nuläget.
Citera
2021-03-18, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaudy
30 bast

Runt 4 m totalt, ligger helt klart i överkant, även om vi inte snackar mycket om det så har väl mina vänner allt från 100-500 k .
Har 2 m i fonder 1 m i aktier och resten likvid pga marknadens instabilitet u nuläget.

Bra jobbat. Har du sparat/genererat allt själv eller är någon del arv/gåva från föräldrar eller liknande?
Citera
2021-03-19, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Anonymous
Bra jobbat. Har du sparat/genererat allt själv eller är någon del arv/gåva från föräldrar eller liknande?

Blandning av sparande, tur på börsen och arv. Det senaste årets uppgång har varit över förväntan.
Citera
2021-03-19, 15:32
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Höja
Rätt skönt att sticka ut, jag är 31 och har exakt 1751 kr på banken i dagsläget.

Dock utan andra lån än CSN, men äger inte min bostad heller.

Jag har 534kr, hehe.
Citera
2021-03-19, 16:31
Medlem
28 år,
Civilingenjör, lön 40k
700tkr på bankkontot
120tkr i fonder

700tkr ska gå till att köpa lämplig bostad.
Citera
2021-03-20, 00:41
Medlem
Jag har varit på bägge sidor i livet, har upplevt när man som ung arbetslös inte hade någon inkomst. Inte ens försörjningsstöd och fick överleva på enbart ris och kranvatten en hel månad till idag när jag räknas som höginkomsttagare.

Lider verkligen med alla dagens ungdomar, jag tvivlar på att arbetsmarknaden har blivit lättare för såna som er. Det gör att man känner noll framtidshopp om att kunna skaffa bra liv med partner och barn och allt det där. Men man ska aldrig ge upp och fortsätta kämpa även när det känns som tuffast. Och fram för allt lita på dig själv. Bara du kan reda upp det.

Idag får jag jobberbjudanden och erbjudande till delägarskap i firmor från höger och vänster. Visst, jag har samlat på mig erfarenheter genom åren men drivet och hungret att jobba var helt extrem som ungdom. Ändå ville ingen anställa mig, fick knappt komma på jobbintervjuer till städjobb...
Senast redigerad av gärningsman 2021-03-20 kl. 00:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in