2017-11-05, 01:35
Medlem
Hur mycket pengar brukar 30 åringar ha på banken? Och varför ser vi så många fattiga pensionärer som bara lever på hyran, mat, fika/godis/alkohol och abonnemang trots att de har arbetat en stor del av sitt liv?
Citera
2017-11-05, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tylosande
Hur mycket pengar brukar 30 åringar ha på banken? Och varför ser vi så många fattiga pensionärer som bara lever på hyran, mat, fika/godis/alkohol och abonnemang trots att de har arbetat en stor del av sitt liv?

Vad som är normalt vet jag inte, men jag hade 180 000 kr på kontot när jag var 30. Å andra sidan ägde jag ingen egen bostad då, som många andra nog gör i den åldern. Gött att vara skuldfri dock.

Att det finns fattigpensionärer i Sverige är väl inget mysterium? Har man varit egen-företagare, jonglerat timanställningar och vikariat hela livet, eller haft en allmänt låg arbetsinkomst under sitt liv, så hamnar på man garantipension-nivå. Och har man bott utomlands i några år så får man ut ännu mindre. Med tanke på hur dyra hyror och annat är så blir det inte mer än max några tior kvar när alla räkningar är betalda. Skulle du överleva på 3248 kr i månaden? Vart kan du bo tillräckligt billigt för att ekonomin ska gå ihop?
Senast redigerad av DJ-Emerald 2017-11-05 kl. 03:23.
Citera
2017-11-05, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Vad som är normalt vet jag inte, men jag hade 180 000 kr på kontot när jag var 30. Å andra sidan ägde jag ingen egen bostad då, som många andra nog gör i den åldern. Gött att vara skuldfri dock.

Att det finns fattigpensionärer i Sverige är väl inget mysterium? Har man varit egen-företagare, jonglerat timanställningar och vikariat hela livet, eller haft en allmänt låg arbetsinkomst under sitt liv, så hamnar på man garantipension-nivå. Och har man bott utomlands i några år så får man ut ännu mindre. Med tanke på hur dyra hyror och annat är så blir det inte mer än max några tior kvar när alla räkningar är betalda. Skulle du överleva på 3248 kr i månaden? Vart kan du bo tillräckligt billigt för att ekonomin ska gå ihop?

Får jag ställa en ärlig fråga, hur gjorde du? Jag är 25 idag, schyst inkomst, kör eget företag vid sidan av och snittar 75-90 timmar i veckan. Men samtidigt lär jag ju mig att leva efter mina inkomster. Jag har ju helt tappat "sinnet" för pengar. Det mina polare tycker är mycket pengar tycker jag inte är ett skit och det är ju en brutalt dålig egenskap.

Därav undrar jag helt enkelt hur du gjorde, nudlar? Stenhård självdisciplin? Alltid den snåla kuken som alla får bjuda med aldrig bjuder tillbaka?
Citera
2017-11-05, 03:40
Medlem
Mia-Rovys avatar
Drygt 250 000

Hur? Vettefan, spendera inte pengar på skit och lägg undan X kr varje månad.

En ganska viktig faktor är väl lönen också. Hade pissdålig lön vid 20-åraåldern, kring 26 så låg jag nog på snittet och därefter har jag legat över snittet. Anser mig ha en hyfsat bra lön numera

Lever absolut inte på nudlar eller snålt. Bjuder vänner m.m på saker, äter gott och dylikt. Är nog den mest generösa i min bekantskapskrets om jag får säga det själv. Däremot så är jag inte dum när jag spenderar, de flesta transaktionerna är någurlunda välavvägda, förutom på fyllan.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-11-05 kl. 03:48.
Citera
2017-11-05, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultra24
Får jag ställa en ärlig fråga, hur gjorde du? Jag är 25 idag, schyst inkomst, kör eget företag vid sidan av och snittar 75-90 timmar i veckan. Men samtidigt lär jag ju mig att leva efter mina inkomster. Jag har ju helt tappat "sinnet" för pengar. Det mina polare tycker är mycket pengar tycker jag inte är ett skit och det är ju en brutalt dålig egenskap.

Därav undrar jag helt enkelt hur du gjorde, nudlar? Stenhård självdisciplin? Alltid den snåla kuken som alla får bjuda med aldrig bjuder tillbaka?

Enkelt förklarat: Hög lön. Har aldrig snålat. Äter som en kung, bjuder mycket och reser jorden runt. Tänker inte så mycket på pengar som siffror, utan gör det jag vill när jag vill. Ungefär så.
Citera
2017-11-05, 03:45
Medlem
Centauris avatar
Investera i stabila bolag med ökande utdelning.

Inom ett par år så har dina pengar vuxit rejält (om inte skiten kraschar dvs).

Kombinera detta med låga utgifter.

Svårare än så är det inte. Man måste bara VILJA.
Citera
2017-11-05, 03:47
Medlem
Citat:
Enkelt förklarat: Hög lön. Har aldrig snålat. Äter som en kung, bjuder mycket och reser jorden runt. Tänker inte så mycket på pengar som siffror, utan gör det jag vill när jag vill. Ungefär så.

Då måste du fan lyfta en riktigt fet lön, spelar ingen roll om jag lyfter 10 laxx eller 80 laxx en månad (har testat båda) och jag lever fan efter det ändå. Tjänar jag 10k anpassar jag mig, tjänar jag 80 lyckas jag bränna det med på skit. Därför skulle jag vilja veta hur fan folk lyckas, men dom besitter väl någon självdisciplin som jag inte gör
Citera
2017-11-05, 03:48
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Då måste du fan lyfta en riktigt fet lön, spelar ingen roll om jag lyfter 10 laxx eller 80 laxx en månad (har testat båda) och jag lever fan efter det ändå. Tjänar jag 10k anpassar jag mig, tjänar jag 80 lyckas jag bränna det med på skit. Därför skulle jag vilja veta hur fan folk lyckas, men dom besitter väl någon självdisciplin som jag inte gör
Lägg undan en summa varje månad när du får lönen. Problem solved?

Och vad är det egentligen du spenderar pengar på? Själv har jag fan svårt att veta vad jag ska göra av allt, och jag drar ändå inte in extrema summor.
Citera
2017-11-05, 03:57
Medlem
Citat:

Det är väl så för dom flesta, antar jag. Att man bränner det man får in. Jag har väl mina rutiner och vet på ett ungefär vad som går ut oavsett hur mycket eller lite som kommer in. Planerar inte ett dugg efter vad som kommer in - rätt så skönt att slippa tänka på det. Har en rejäl buffert på Avanza som täcker månader med större utgifter t ex dyra spontanutgifter.

Jag var dock inte alltid sådan, utan det kom från en läxa som jag lärde mig den hårda vägen ~2003, när jag helt sonika sade upp mig själv från mitt dåvarande jobb utan någon som helst uppföljningsplan. Det var väl senast då som jag fick "leva på nudlar" under några månaders tid. Efter det lovade jag mig själv att aldrig någonsin försätta mig själv i den situationen igen. Så fort jag började arbeta igen så såg jag till att alltid ha minst 1 full månadslön kvar på kontot den 24:e i månaden. Och på den vägen är det, därefter har inkomsterna ökat kraftigt i proportion till utgifterna (som även dom mångdubblats under årens lopp).
Citera
2017-11-05, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Lägg undan en summa varje månad när du får lönen. Problem solved?

Och vad är det egentligen du spenderar pengar på? Själv har jag fan svårt att veta vad jag ska göra av allt, och jag drar ändå inte in extrema summor.

Mjo, den strategin förstår jag.

Sjukt lätt när man drar in mycket stålar att köpa bilar, klockan, leka kung i baren osv osv..... Blir lite efterbliven när jag festar haha.

Citat:
Det är väl så för dom flesta, antar jag. Att man bränner det man får in. Jag har väl mina rutiner och vet på ett ungefär vad som går ut oavsett hur mycket eller lite som kommer in. Planerar inte ett dugg efter vad som kommer in - rätt så skönt att slippa tänka på det. Har en rejäl buffert på Avanza som täcker månader med större utgifter t ex dyra spontanutgifter.

Jag var dock inte alltid sådan, utan det kom från en läxa som jag lärde mig den hårda vägen ~2003, när jag helt sonika sade upp mig själv från mitt dåvarande jobb utan någon som helst uppföljningsplan. Det var väl senast då som jag fick "leva på nudlar" under några månaders tid. Efter det lovade jag mig själv att aldrig någonsin försätta mig själv i den situationen igen. Så fort jag började arbeta igen så såg jag till att alltid ha minst 1 full månadslön kvar på kontot den 24:e i månaden. Och på den vägen är det, därefter har inkomsterna ökat kraftigt i proportion till utgifterna (som även dom mångdubblats under årens lopp).

Du låter som en vis man, när du säger Avanza misstänker jag att du pysslar en del med aktier eller fonder som ger en del avkastning med?

Jag har väl också lärt "den hårda vägen" då jag konkade min ekonomi för några år sedan med spel och skit. Men det är väl runt 7 år sedan, dock har jag inte lyckats få in det där "spara" tänket. Jag har fan aldrig klarat att spara, spelade ingen roll om jag fick 40:- i veckopeng som 5 åring eller om jag får 50 laxx som 25 åring, pengarna bara bränns oavsett
Senast redigerad av Ultra24 2017-11-05 kl. 04:01.
Citera
2017-11-05, 04:46
Medlem
Citat:
Mjo, den strategin förstår jag.

Sjukt lätt när man drar in mycket stålar att köpa bilar, klockan, leka kung i baren osv osv..... Blir lite efterbliven när jag festar haha.

Du låter som en vis man, när du säger Avanza misstänker jag att du pysslar en del med aktier eller fonder som ger en del avkastning med?

Jag har väl också lärt "den hårda vägen" då jag konkade min ekonomi för några år sedan med spel och skit. Men det är väl runt 7 år sedan, dock har jag inte lyckats få in det där "spara" tänket. Jag har fan aldrig klarat att spara, spelade ingen roll om jag fick 40:- i veckopeng som 5 åring eller om jag får 50 laxx som 25 åring, pengarna bara bränns oavsett

Jo, jag kör en del Aktier, men ser det mest som en fritidssyssla. Är mentalt inställd på att de pengar som finns där bara är en bonus som bekostar ett bekvämt leverne. Skulle börserna gå åt helsike någon dag (vilket de väl förr eller senare alltid gör) så försöker jag redan nu tänka på att bara gå vidare vid sådant fall.

Samma sak med Svenska spel och odds för mig. Spelar på lite fotboll och annat som jag kollar på för att det är roligare när man har en insats där - t ex UFC just nu. Det jag satsar där likställer jag med restaurangbesök eller bio - dvs att pengarna redan är förbrukade. Vinner man så är det ju skoj. Har dock en inställning där som begränsar mina insättningar till max 1000 kr i veckan. Kanske något för dig att tänka på om du spelat bort mycket? Fast om man har problem med spel så ska man nog hålla sig helt och hållet ifrån sådant.

Något annat du kanske kan prova är att planera vad du ska lägga pengar på nästkommande månad, innan du vet hur mycket du får in. Så håller du dig till det och sparar det som blir över. Antar att du inte har någon uppritad budget alls? Jag ritar inte upp någon budget nu längre, men då marginalerna mellan inkomster och utgifter var mindre så var det definitivt till stor nytta att ha en sådan.

Du säger att du har lärt dig den hårda vägen... men har du lärt dig något då? Som jag förstår det så har du ju inte ändrat ditt ekonomiska tänk ännu, utan fortsätter att bränna på pengar och försätter dig själv i helt onödiga risker.
Citera
2017-11-05, 04:58
Medlem
De flesta har säkert belånat bostad eftersom de gillar att öka bankernas makt i samhället då de inte har prestationsförmågan att få fram pengar själva. Sen lever dem på existensminimum under månaderna.

Så att ha pengar på banken spelar nog ingen roll när du betalar ~4,000:- till en bank varje månad som en slav, helt i onödan. Du spelar bara korten dem delar ut som ett får
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in