Citat:
Ursprungligen postat av
Ultra24
Mjo, den strategin förstår jag.
Sjukt lätt när man drar in mycket stålar att köpa bilar, klockan, leka kung i baren osv osv..... Blir lite efterbliven när jag festar haha.
Du låter som en vis man, när du säger Avanza misstänker jag att du pysslar en del med aktier eller fonder som ger en del avkastning med?
Jag har väl också lärt "den hårda vägen" då jag konkade min ekonomi för några år sedan med spel och skit. Men det är väl runt 7 år sedan, dock har jag inte lyckats få in det där "spara" tänket. Jag har fan aldrig klarat att spara, spelade ingen roll om jag fick 40:- i veckopeng som 5 åring eller om jag får 50 laxx som 25 åring, pengarna bara bränns oavsett

Jo, jag kör en del Aktier, men ser det mest som en fritidssyssla. Är mentalt inställd på att de pengar som finns där bara är en bonus som bekostar ett bekvämt leverne. Skulle börserna gå åt helsike någon dag (vilket de väl förr eller senare alltid gör) så försöker jag redan nu tänka på att bara gå vidare vid sådant fall.
Samma sak med Svenska spel och odds för mig. Spelar på lite fotboll och annat som jag kollar på för att det är roligare när man har en insats där - t ex UFC just nu. Det jag satsar där likställer jag med restaurangbesök eller bio - dvs att pengarna redan är förbrukade. Vinner man så är det ju skoj. Har dock en inställning där som begränsar mina insättningar till max 1000 kr i veckan. Kanske något för dig att tänka på om du spelat bort mycket? Fast om man har problem med spel så ska man nog hålla sig helt och hållet ifrån sådant.
Något annat du kanske kan prova är att planera vad du ska lägga pengar på nästkommande månad, innan du vet hur mycket du får in. Så håller du dig till det och sparar det som blir över. Antar att du inte har någon uppritad budget alls? Jag ritar inte upp någon budget nu längre, men då marginalerna mellan inkomster och utgifter var mindre så var det definitivt till stor nytta att ha en sådan.
Du säger att du har lärt dig den hårda vägen... men har du lärt dig något då? Som jag förstår det så har du ju inte ändrat ditt ekonomiska tänk ännu, utan fortsätter att bränna på pengar och försätter dig själv i helt onödiga risker.