Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-04, 23:02
  #13
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Ok, kanske jag som inte förstår, men försöker du rädda en MBR på en disk som inte sköter exekveringen till boot-loadern?

Har den externa disken en MBR?
Det skall den väl ha vad jag minns, prova och jaga rätt på programmet och kolla för det funkar helt okey.
Citat:
Ursprungligen postat av -razor-
Där har vi nog ett problem. Jag har tagit ut disken ur chassit men det verkar vara någon speciallösning dör kontakterna är anpassade enbart för den kabeln. För jag hittar inga s-ata kontakter på den. Varken ström eller den andra. Jag vet att när jag gjort det innan så har det bara varit en adapter som gått att ta loss men jag ser inte att det är så på denna. Rätta mig gärna om jag har fel men jag kan inte begripa hur jag isåfall ta isär det...
Skumt, själv köper jag bara lösa sata diskar och inga typ inbyggda då jag har dockningsstationer, så där hänger jag inte med hur de gjort, men det borde finnas kontakter i själva disken...

Vi får sova på saken, nu är det dax att logga ut.
Citera
2017-11-05, 00:06
  #14
Moderator
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Kanske har vi ett missförstånd här?
Vad jag ville säga är att om du har en extern disk, då har jag svårt att tro att den innehåller en MBR, d v s en innehållsförteckning som någon skrev.
Alla diskar har en "innehållsförteckning" som pekar på var fildelarna finns, oavsett om den är bootbar eller inte. Hur ska den annars hitta till filerna?

När man raderar en disk så raderas oftast bara innehållet i denna innehållsförteckning (om man inte kör någon form av säker radering som skriver över disken ett flertal gånger).

Skadar inte att försöka att återställa denna med de föreslagna verktygen.
Citera
2017-11-05, 00:57
  #15
Medlem
sommarlovs avatar
Du måste ansluta disken direkt till sata, usb duger inte för felsökning.
Citera
2017-11-05, 10:29
  #16
Medlem
Niggerss avatar
Om du skriver cat /dev/sdd | hd , får du ut någon data? Mitt förslag på lösning, du får ut data, är att göra image på hela disken med DD eller någon variant som är mindre känslig för läsfel.

Sedan när du har en image, gör något program som kan återskapa filer. Ibland kan man läsa kanske de första 50 GB och sedan börja hårddisken spy ut en massa i/o error.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback