Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-04, 15:37
  #1
Medlem
Neofytens avatar
Filmtrilogin anses väl vara urgammal vid det här laget, de kom redan 2001-2003. Filmerna är kanske helt osebara för dagens unga och det finns givetvis massvis med pengar att tjäna för företagen så det tycks ska göras en ny satsning, den här gången som tv-serie. Det var väl iofs bara en tidsfråga innan det skulle bli dags igen.

Nej men seriöst jag ska inte vara så ironisk och cynisk det kanske kan bli något bra av det vem vet?

En länk angående det potentiella projektet hos Amazon, Warner Bros.
https://www.thewrap.com/lord-of-the-...n-warner-bros/
Citera
2017-11-04, 15:49
  #2
Medlem
WitnessTheFitnesss avatar
Kommer ju garanterat inte vara lika välgjort som originaltrilogin. Förmodligen ful CGI-skit a la Hobbit-trilogin!
Citera
2017-11-04, 16:09
  #3
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Filmtrilogin anses väl vara urgammal vid det här laget, de kom redan 2001-2003. Filmerna är kanske helt osebara för dagens unga och det finns givetvis massvis med pengar att tjäna för företagen så det tycks ska göras en ny satsning, den här gången som tv-serie. Det var väl iofs bara en tidsfråga innan det skulle bli dags igen.

Nej men seriöst jag ska inte vara så ironisk och cynisk det kanske kan bli något bra av det vem vet?

En länk angående det potentiella projektet hos Amazon, Warner Bros.
https://www.thewrap.com/lord-of-the-...n-warner-bros/

Om inte original-skådespelarna är med, kan de lägga ner direkt. Det blir bara fel.
Citera
2017-11-04, 16:35
  #4
Medlem
Uncle Dukes avatar
Jag gissar på att de vill haka på succéer som Game of Thrones. Om detta blir av kan vi nog vänta oss en skitigare, råare, mer naturalistisk och "realistisk" version, vad det nu kan innebära när vi talar om Sagan om RIngen. Det lär ju inte bli några bröst, depraverade sexscener eller svordomar, så istället öser man på med blod, avhuggna lemmar, mer smutsig och lerig medeltidsestetik snarare än den idealistiska fantasyversionen vi sett tidigare, mer brittiska landsortsdialekter och skandinaviska brytningar och mer Midgårds-politik. Kanske mer fokus på maktspelen i Gondor och Rohan, till exempel.

OM detta blir av alltså. Jag tror det stannar på idéstadiet, det känns inte så genomtänkt att ge sig på ett sådant mastodontprojekt som det redan finns en hyllad filmversion av. Kanske om ett decennium eller två när det finns en ny publik av barn och unga vuxna som inte har samma relation till, eller kanske inte ens sett, de tidigare filmerna. Detsamma gäller eventuella nyversioner av t ex Harry Potter.
Citera
2017-11-04, 16:46
  #5
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
OM detta blir av alltså. Jag tror det stannar på idéstadiet, det känns inte så genomtänkt att ge sig på ett sådant mastodontprojekt som det redan finns en hyllad filmversion av.

Ja det är ju långt ifrån något spikat än men underskatta inte viljan att casha in på något som redan gjorts och varit framgångsrikt! Risky att göra något nytt och oprövat liksom, lättare att redan rida på hypen även om det såklart kommer vara en gigantisk press att leverera också.
Citera
2017-11-05, 02:42
  #6
Medlem
Tror inte krille kommer tillåta mer sådant här, hörde att han var väldigt missnöjd med filmerna.
Citera
2017-11-05, 03:57
  #7
Medlem
Låter bra, jag hade definitivt tittat på den.

Även om ungdomar ratar filmer som gjordes innan dom var födda tror jag att detta är ett undantag. Sen är det väl fler som uppskattar Tolkiens värld. Själv tittar jag gärna på filmer som är bra oavsett hur gamla dom är. Hobbit trilogin är ju inte bättre än Ringen filmerna som jag ser det.
Citera
2017-11-05, 10:22
  #8
Medlem
Mycatisonfires avatar
Skulle lätt kolla.
LotR är 10 ggr bättre än GoT!
Citera
2017-11-14, 08:48
  #9
Medlem
Mr.Luckys avatar
Amazon har släppt ett pressmeddelande om att de säkrat globala TV-rättigheterna till Sagan om Ringen.
- pressmeddelandet nämner att inköpet innebär ett "multi seasona- commitment" och att Amazon kommer samarbeta både med Tolkien Trust och New Line cinema.
- Pressmeddlandet öppnar även upp för att utforska nya berättelser i Midgård: “Sharon and the team at Amazon Studios have exceptional ideas to bring to the screen previously unexplored stories based on J.R.R. Tolkien’s original writings.”

Pressmeddelandet: http://phx.corporate-ir.net/phoenix....cle&ID=2316587

Jag är förskiktigt positiv till att vi får en TV-version av Sagan om Ringen. Det innebär att det ges möjlighet att utforska Midgård mer och berätta historien under en lång tid. Min förhoppning är att det kreativa teamet bygger upp Midgård från grunden och inte tar inspiration från Peter Jackson och WETA-workshops vision. Inte för att jag tycker stilen på filmerna är dåliga, tvärt om! Men om vi får se en ny stil på hur exempelvis orcerna eller Minas Tirith ser ut kommer det kännas fräschare och inte som en kopia.

Är dock rädd för att när TV-serien släpps kommer den nya generationen som inte växte upp med filmerna helt enkelt inte titta på Jacksons version. Som då kommer kännas förlegad med omoderna specialeffekter. För mig som växte upp med filmerna kommer trilogin dock alltid ligga varmt om hjärtat. Se bara på detta klipp med Theoden och Rohirims stormning:

https://youtu.be/POdknqszMDY?t=56
Citera
2017-11-14, 11:27
  #10
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Lucky
- Pressmeddlandet öppnar även upp för att utforska nya berättelser i Midgård: “Sharon and the team at Amazon Studios have exceptional ideas to bring to the screen previously unexplored stories based on J.R.R. Tolkien’s original writings.”
Vilket betyder: Buttplugs, transor, homofiler och "starka kvinnor". Och givetvis har the Shire blivit mångkulturellt med några familjer hobbit-noggers.
Citera
2017-11-14, 14:46
  #11
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Vilket betyder: Buttplugs, transor, homofiler och "starka kvinnor". Och givetvis har the Shire blivit mångkulturellt med några familjer hobbit-noggers.

Ptja, minns att det var en hel del snack även när filmerna kom att Tolkiens böcker innehöll för lite framträdande kvinnor och att man därför gjorde de "starkare" och fick mer plats i filmerna, ta Arwen som exempel, för att tilltala även tjejer. Det är nog oundvikligt antar jag, de rådande normerna i samhället har väl i alla tider färgat av sig på konsten. Nog för att jag personligen gärna ser en så trogen tolkning det bara går, böcker och film/tv är helt olika media viss förändring måste såklart ske men ändå. Aja, man får gå in med så låga förväntningar som möjligt och hoppas på det bästa.
__________________
Senast redigerad av Neofyten 2017-11-14 kl. 15:28.
Citera
2017-11-14, 15:05
  #12
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Lucky
Jag är förskiktigt positiv till att vi får en TV-version av Sagan om Ringen. Det innebär att det ges möjlighet att utforska Midgård mer och berätta historien under en lång tid. Min förhoppning är att det kreativa teamet bygger upp Midgård från grunden och inte tar inspiration från Peter Jackson och WETA-workshops vision. Inte för att jag tycker stilen på filmerna är dåliga, tvärt om! Men om vi får se en ny stil på hur exempelvis orcerna eller Minas Tirith ser ut kommer det kännas fräschare och inte som en kopia. [...]

Jag håller med, jag vill se en modig ny tolkning som ändå försöker vara så trogen böckerna det bara går. Just av den anledningen hade jag även gärna sett att någon annan än Jackson hade fått göra Hobbitfilmerna (som jag anser att han fuckade up men den diskussionen hör inte hit) men det förstod man att det skulle vara omöjligt.

Man måste komma ihåg att även Jackson tolkar Tolkien, fysikens lagar säger inte att hans tolkning av LOTR måste vara den rätta även om jag gillar den.
__________________
Senast redigerad av Neofyten 2017-11-14 kl. 15:50.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback