2017-11-04, 06:15
Medlem
twockos avatar
Är det någon mer som följer detta program på SVT? Själv följer jag det mest för den svenske kocken Paul Svensson och hans mycket trevliga recept. De övriga programledarna är även de sevärda med sin behagliga dialekt.

Frågan är väl om ordet "ström" är extra vanlig i finlandssvenskan med tanke på programmets titel och de kvinnliga programledarnas efternamn?
Citera
2017-11-04, 09:17
Medlem
DyslexiKungens avatar
Jag har sett några avsnitt på SVT, jag tycker om programmet och det är väldigt bra.De syns att Paul Svensson trivs att arbeta där.De har en härlig gemenskap, ett väldigt bra program .Sen gillar jag snickaren där.

Jimi Björni heter han visst

http://svenska.yle.fi/global/legacy_...11_599x292.jpg

mvh/
Senast redigerad av DyslexiKungen 2017-11-04 kl. 09:19.
Citera
2017-11-04, 10:22
Medlem
Patrik2108s avatar
Paul Svensson är mycket bra, mycket bättre än den hypade föregångaren, ålänningen Michael Björklund. Det är småmysigt att se programmet men jag har inte sett det på senare år. Jag tycker programledarna var bättre tidigare. Anne Teir Siltanen var en trevlig prick och jag tycker hon och Paul Svensson fungerade bra ihop. De hade lite små lekfulla kontroverser emellanåt. Elin Skagersten Ström har jag väldigt svårt för, hon verkar bara ansträngd. Camilla Forsén-Ström är lite tillgjord och krystad men verkar ändå trevlig (är hon med i programmet längre). Men ingen lyser upp som Anne Teir Siltanen gjorde.

Huruvida ström är vanligt bland finlandssvenskar har jag inte tänkt på men alla bor nära vatten så ordet ström borde kanske förekomma i högre grad bland finlandssvenskar.
Citera
2017-11-04, 11:16
Medlem
twockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Paul Svensson är mycket bra, mycket bättre än den hypade föregångaren, ålänningen Michael Björklund. Det är småmysigt att se programmet men jag har inte sett det på senare år. Jag tycker programledarna var bättre tidigare. Anne Teir Siltanen var en trevlig prick och jag tycker hon och Paul Svensson fungerade bra ihop. De hade lite små lekfulla kontroverser emellanåt. Elin Skagersten Ström har jag väldigt svårt för, hon verkar bara ansträngd. Camilla Forsén-Ström är lite tillgjord och krystad men verkar ändå trevlig (är hon med i programmet längre). Men ingen lyser upp som Anne Teir Siltanen gjorde.

Huruvida ström är vanligt bland finlandssvenskar har jag inte tänkt på men alla bor nära vatten så ordet ström borde kanske förekomma i högre grad bland finlandssvenskar.

Jag håller med om Michael Björklund, honom har jag svårt för. Anne Teir Siltanen måste vara ett antal år sen hon var med men hon var ju trevlig vad jag minns. Jag kollar på säsong 21 på SVT-play och där är Camilla Forsén Ström kvar. Även på yle:s hemsida verkar hon var kvar, tillsammans med övriga finlandssvenskor med ström i namnet (scrolla ner till botten på strömsös hemsida på yle).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in