• 1
  • 2
2017-11-04, 00:37
Medlem
S.Kandals avatar
Svt visade idag en minimusikal av humorgruppen Grotesco. Den handlade om hanteringen av flyktingkrisen i Sverige. En oerhrt underhllande historia detta.

Offra grna en halvtimme av era liv om ni inte redan tittat!

https://www.svtplay.se/video/1572368...sco:pla:lp-app

"Stefan Lfven" sjunger i finalen att "D r det dags att vnda kappan efter vinden", en blivande klassiker. Vi har ven ett inslag dr Statsministern uppenbart njd ver att frotera sig med eliten, "snackar" med fru Merkel i telefonen. En vuxen flykting som sger att han r 14 r skymtar frbi. Lite miljpartister, Hanif Bali och annat lst folk fr lite utrymme. Sd klarar sig ngorlunda, dock r jrnrret stndigt nrvarande.

Enligt mig r denna minimusikal svrtolkad. Tippar att Grotesco r sura ver den strngare invandringspolitiken men det kan ven vara precis tvrtom eller s r det en helt neutral tolkning.

Vad r era tankar om Grotescos musikal?

Kan humor vara nyckeln till framgng och eventuellt ppna upp den politiska debatten?
Senast redigerad av S.Kandal 2017-11-04 kl. 01:36.
Citera
2017-11-04, 00:48
Medlem
S.O.Stolps avatar
Eftersom det ska frestlla satir, eller humor, fr det inga speciella konsekvenser. Mina tankar r att det var en samtidsbetraktelse med ironiska frtecken, presenterad i ett groteskt trkigt format. Att den lillgamla herr Dorsin har en faiblesse fr att sjunga kupletter visste vi redan. Men musikal. Gsp, liksom.

Fler omdmen och betraktelser:

(FB) Grotesco
Citera
2017-11-04, 01:00
Medlem
BewilderedHulders avatar
ppningen r ju ganska s fantastisk iallafall. Dr str jaget ensamt i ljuset av nordiskt hrskande toner.

Helt sanningsenligt utkastad frn boet vid en knappast flyg-och dunfrilder om du inte mktar med STATENS krav p ungdomen.

Tolkning: Du R ensam.

Ska resten imorgon genom mina pessimistiska gon.
Citera
2017-11-04, 01:40
Medlem
BewilderedHulders avatar
Fail p att p att portrttera ett enda WT-luder men underklass-svennar gick bra? Eller r det bara jag som r trg p att fatta?!
Citera
2017-11-04, 02:10
Medlem
Ansar-al-Bundys avatar
Den var vl rtt kul tycker jag. Bra att de vgade kritisera Islam tminstone lite grann, knns ju som ett steg framt. Dremot saknade jag att de inte adresserade det faktum att fr varje flyende syrier som kom hit hsten 2015 s kom det ven fyra bidragssugna unga grabbar frn andra hrn av vrlden och ljg sig till uppehllstillstnd.
Citera
2017-11-04, 02:48
Medlem
Totiuss avatar
Mitt frsta intryck r att det r en lysande satir som fngar allt vsentligt i dess totala dumhet. Finalen med D r det dags att vnda kappan efter vinden s att jag fr behlla min makt r en nrmast genialisk avrundning p en frestllning i samma hga klass. Jag tycker att det r en knivskarp analys och en briljant ironi alltigenom. Imponerande!

Tillgg
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Kan humor vara nyckeln till framgng och eventuellt ppna upp den politiska debatten?
Humor kan kanske vara det som behvs fr att ppna upp debatten eftersom fakta och saklighet inte fungerar. Det ska bli intressant att se reaktionerna p frestllningen. Den kan ju knappast avfrdas som hat, hot, nazism, rasism och s vidare.
Senast redigerad av Totius 2017-11-04 kl. 03:12. Anledning: Tillgg
Citera
2017-11-04, 03:43
Medlem
ReichBeobachters avatar
Vedervrdigt!
SVT frsker befsta sig som relevanta. Lagom tills skattefinansieringen. Alla kulturmedarbetare blir livstidsfrsrjda s lnge dom sjunger politikernas visa. Nu rkar den visan g t ett hll men samma skit blir kvar.

Usch, fy, tvi!
Citera
2017-11-04, 06:54
Medlem
UndeadNinjas avatar
Den var ganska bra den musikalen, mycket underhllande faktiskt.
Citera
2017-11-04, 08:40
Medlem
Rkade se en intervju med en av medlemmarna i morgon-tv dr han beklagade sig ver hur alla ha tycks glmt flyktingarna p medelhavet och hur snabbt opinionen vnde. Tydligen har det aldrig slagit honom eller andra godhetsivrare att vr genersa flyktingpolitik faktiskt r en bidragande orsak till krisen, till att folk tar sdana risker fr att komma hit. De verkar inte kunna tnka i mer n ett led nr det gller "flyktingar".
Citera
2017-11-04, 08:41
Bannlyst
Liknar Copy cat p Helt Aprop

https://www.youtube.com/watch?v=Hzoid5OL0K0

Kostnrlig kanske det r kul det som Grotesco producera.. Sna produktioner r oftast dold propaganda fr en sak.
Citera
2017-11-04, 09:11
Medlem
Underhllande och professionellt gjort, som alltid med Grotesco-gnget. Sedan fr vl man inse att ven komiker, gycklare och artister vnder kappan efter vinden fr att f mjlighet att f "gig" hos makthavarna. I det hr fallet var det lagom ljummet fr att det ska kunna accepteras av regim-TV.

S smtt brjar en viss upptining ske ven i kulturkuvsen Stockholm, ven om jag frutspr att inbrdeskriget hinner n landet innan huvudstadens kaviarkomiker kommer ut ur PK-garderoben.

Dock en trevlig minimusikal!
Citera
2017-11-04, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Liknar Copy cat p Helt Aprop

https://www.youtube.com/watch?v=Hzoid5OL0K0

Kostnrlig kanske det r kul det som Grotesco producera.. Sna produktioner r oftast dold propaganda fr en sak.
Dorsin kan inte ha varit s gammal nr det sndes, i tiorsldern kanske, men det kan skert ha gjort ett bestende intryck p honom.

Avsnittet med tlten har skert funnits i Dorsins tankar nr han lter lfven sjunger om att "vi bygger inga murar". Men han har ju korsat det med en vldigt massa andra saker fr att f en ny helhet. Plagiat r det inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in