• 1
  • 2
2017-11-01, 21:20
Medlem
Vad ska man studera om man inte har något stort intresse? Jag har många småintressen och utbildningar som jag kan tycka är nyttiga att lära sig... Men inget som gör att jag lutar mig till gränsen att verkligen studera det... Känns som att alla yrken är ändå monotona och tråkiga.

Vad är alternativet? Ha tråkigt på sitt jobb & försöka ha en bra fritid för ungefär samma livslön som om jag hade studerat till ett höginkomsttagaryrke?

Antar att jag är ett hopplöst fall som inte kommer bli någonting?

Tror det är bara unga 19-25 åringar/bidragstagare som påstår att de har roligt på sitt jobb... Vem tror på den lögnen?
Citera
2017-11-01, 21:24
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tylosande
Tror det är bara unga 19-25 åringar/bidragstagare som påstår att de har roligt på sitt jobb... Vem tror på den lögnen?

Då ställer jag en motfråga vad anser du vara ett roligt jobb?
Citera
2017-11-01, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Då ställer jag en motfråga vad anser du vara ett roligt jobb?
Problemet är att jag ser igenom skiten, jag fattar vad folk går igenom på de flesta arbeten.
Citera
2017-11-01, 21:30
Medlem
utan.att.stannas avatar
Avstå hellre. Kan sätta dig i en livslång trist sits med "fel" utbildning. Vänta in tills du vet istället.
Citera
2017-11-01, 21:33
Medlem
Citat:
Vad ska man studera om man inte har något stort intresse? Jag har många småintressen och utbildningar som jag kan tycka är nyttiga att lära sig... Men inget som gör att jag lutar mig till gränsen att verkligen studera det... Känns som att alla yrken är ändå monotona och tråkiga.

Vad är alternativet? Ha tråkigt på sitt jobb & försöka ha en bra fritid för ungefär samma livslön som om jag hade studerat till ett höginkomsttagaryrke?

Studera språk, tror jag är roligt.
Citera
2017-11-01, 21:38
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Studera till det du tycker verkar roligast. Du måste ju inte studera. Man kan få jobb ändå om man har tur. Studera till hotell och restaurang, behandlingsassistent, journalist eller något liknande. Det borde vara kul ☺
Citera
2017-11-01, 21:44
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Citat:
Problemet är att jag ser igenom skiten, jag fattar vad folk går igenom på de flesta arbeten.

Med den inställningen blir det svårt mitt yrke är väldigt speciellt inte många som klarar av det i Sverige som jag gör att folk anlitar mig för att jag har intresset + att jag även erkänner även mina fel.
Senast redigerad av FreeBirdSeed 2017-11-01 kl. 21:51.
Citera
2017-11-01, 22:10
Medlem
Om du har yrkesutbildning i tankarna så fundera över vilka som är de minst smala. Två personer som studerat till exempelvis ingenjörer kan göra helt olika saker på jobbet. Samma sak med ekonomer och socionomer, mindre så med lärare och psykologer.
Citera
2017-11-02, 06:54
Medlem
bombaccis avatar
Många som inte vet vad de vill bli tycks läsa till ekonom. Det är en bred utbildning som ger ett medelklassjobb.

Du ska nog jobba något år eller två o fundera över vart du vill jobba någonstans. Tror inte heller på att de flesta stortrivs på sina jobb o tror inte på att hitta något som är 100% roligt. Utan en får tänka mer att hitta något jobb som känns mindre tråkigt, något du har fallenhet för, kanske något du upplever som " spännande" eller helt enkelt något du klarar av o ger en bra lön. Pluggar du något som är efterfrågat på arbetsmarknaden kommer din livslögn bli högre o du har större trygghet o vet att du med största sannolikhet slipper arbeta som telefonförsäljare, diskare, städare eller köra taxi när du är 50 plus.

Som jag skrev tidigare så tror jag det är få som på riktigt gillar sina yrken men det finns ju dem som t o m hatar sina jobb. Jag har haft jobb jag avskytt o där i stort sett varje dag känns son ett litet helvete. Att få slippa sådana jobb o komma till ett jobb som är " ok" är mycket värt. Tror du skulle må bra av något riktigt skitjobb några månader mest för att du ska bli mer " ödmjuk" o börja uppskatta de lite bättre jobben mera.
Citera
2017-11-02, 09:04
Medlem
Citat:

Du har ju svarat i min tråd som jag la igår, så svarar i din med. Sitter ju själv i liknande sits.. Har dock inte så många småintressen utöver, pengar haha, resor, aktier, politik typ.

Känner iallafall igenom mig speciellt om att man inte vet vad man ska studera om man nu behöver det. Eller om det är lönt, speciellt med en hel del "flummiga" utbildningar.

Kanske är man ett hopplöst fall.. Har redan lagt 4-5 år efter gymnasiet på att jobba på lägre jobb och rest runt lite. Känner mig dock inte mycket säkrare på vad man ska ta sig.
Citera
2017-11-02, 13:18
Medlem
MeggieClearys avatar
Är nog inte så ovanligt att framförallt ungdomar inte vet vad de ska plugga till/jobba med. Min son har A i allt från gymnasiet men vet inte vad han ska plugga vidare till. Hoppade av ingenjör programmet, går nu en enklare utbildning där han trivs men sökte nu och kom in på läkarprogrammet men tackade nej. Frågan är om man ska gå efter trivsel eller hög lön.
Citera
2017-11-06, 22:53
Medlem
Vad ska man studera för slappejobb? treårig kandidat från ett "bra" universitet och sedan bli kontorsarbetare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in