2018-03-11, 11:16
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blekingebon
Undertecknad börjar bli ganska trött/mätt på denna tillställning nu då det känns som det är för mycket fokus på allt runt omkring istället för på musiken/låtarna och sången. Jag skulle gärna vilja se följande förändringar i framtida melodifestivaler/ESC:

- Inte längre tillåta tekniska nummer likt Benjamin Ingrossos som kändes mer som en musikvideo än som ett liveframträdande. Jag vill istället se sångaren/bandet framföra sin låt "rakt upp och ner" utan några större teknikaliteter.

- Plocka bort ett par deltävlingar så att det bara är två st innan finalen. Plocka även bort andra chansen. 12 bidrag i varje delfinal där de 5 bästa tar sig vidare...d.v.s. 10 bidrag i finalen.

- Visst är det demokratiskt att svenska folket får ringa in och rösta. Men samtidigt är jag övertygad om att en viss typ av människor är mer flitiga på att ringa och rösta än andra. Dessutom ringer säkert dessa många gånger på samma bidrag. Det känns helt fel. Nej...tillbaka med svenska jurygrupper som är fördelade i olika åldersspann!

- Ta bort den nuvarande internationella juryn. Visserligen kanske de gör våra chanser till vinst i ESC större, men att vinna där är inte allt.

- Liveorkester hade varit trevligt, men känns inte nödvändigt.

- Tillåt endast länder i Europa att vara med i ESC!

- I den svenska melodifestivalen ska bidragen sjungas på svenska, och i ESC borde bidragen framföras på de officiella språk som pratas i länderna.

- Jag har absolut inget emot homosexuella, men tona gärna ner fokuset på det. Och varför måste det tramsas av pajasar varenda år? Kan det inte bara vara en snygg festival med lite klass och stil?

Önskar att vi kunde komma tillbaka till något sådant här: https://www.youtube.com/watch?v=5rlt9DwjNPE

Samma låt och artist, men från år 2016 i annat sammanhang och med bättre kvalité: https://www.youtube.com/watch?v=jlmMcnb06ps

Jag sympatiserar en del med dig. Portugals vinst förra året bevisade att sådant faktiskt kan funka. Han stod stilla och sjöng, på portugisiska dessutom.

För övrigt, Davids sidekick Fredde var bara irriterande. Jag tror många är trötta på flamsiga bögar med glittermani. En snygg festival med lite klass och stil kan jag hålla med dig är det som vi saknar. Jag vill också att riktiga komiker tar över manus och programledarrollen. Pausinslagen med nya versioner av klassiska svenska hits var också pinsamt dåliga. Ansvarig borde typ bötfällas för dålig smak och förolämpning.
Citera
2018-03-11, 11:16
Medlem
Retsinas avatar
Melodifestivalen är ju bara en förlängning av pride festivalen och har varit så i många år. Ett enda stort bögjippo som den dumme svensken tittar på.
Citera
2018-03-11, 11:36
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Undertecknad börjar bli ganska trött/mätt på denna tillställning nu då det känns som det är för mycket fokus på allt runt omkring istället för på musiken/låtarna och sången. Jag skulle gärna vilja se följande förändringar i framtida melodifestivaler/ESC:

- Inte längre tillåta tekniska nummer likt Benjamin Ingrossos som kändes mer som en musikvideo än som ett liveframträdande. Jag vill istället se sångaren/bandet framföra sin låt "rakt upp och ner" utan några större teknikaliteter.

- Plocka bort ett par deltävlingar så att det bara är två st innan finalen. Plocka även bort andra chansen. 12 bidrag i varje delfinal där de 5 bästa tar sig vidare...d.v.s. 10 bidrag i finalen.

- Visst är det demokratiskt att svenska folket får ringa in och rösta. Men samtidigt är jag övertygad om att en viss typ av människor är mer flitiga på att ringa och rösta än andra. Dessutom ringer säkert dessa många gånger på samma bidrag. Det känns helt fel. Nej...tillbaka med svenska jurygrupper som är fördelade i olika åldersspann!

- Ta bort den nuvarande internationella juryn. Visserligen kanske de gör våra chanser till vinst i ESC större, men att vinna där är inte allt.

- Liveorkester hade varit trevligt, men känns inte nödvändigt.

- Tillåt endast länder i Europa att vara med i ESC!

- I den svenska melodifestivalen ska bidragen sjungas på svenska, och i ESC borde bidragen framföras på de officiella språk som pratas i länderna.

- Jag har absolut inget emot homosexuella, men tona gärna ner fokuset på det. Och varför måste det tramsas av pajasar varenda år? Kan det inte bara vara en snygg festival med lite klass och stil?

Önskar att vi kunde komma tillbaka till något sådant här: https://www.youtube.com/watch?v=5rlt9DwjNPE

Samma låt och artist, men från år 2016 i annat sammanhang och med bättre kvalité: https://www.youtube.com/watch?v=jlmMcnb06ps

För mig skulle nog den enda riktigt angelägna ändringen vara: ta bort fokuset på artisternas personer. Stryk presentationsklippen där de lägger ut texten om sig själva, sin "revansch" och sin uppgift i världen. Strunta i deras biografier. Reducera kraftigt intervjuerna i Green Room. De är inte konstnärer utan artister, de har – uppenbarligen – ingenting värdefullt eller intressant att säga om människan och samhället.

Det är förstås likadant med idrottare, men där finns åtminstone inte i samma grad den personliga övertygelsen att man framför ett allmängiltigt och angeläget "budskap" i kringsnack och intervjuer, ja i hela arrangemanget. Artister kan kanske inte hjälpa att de är narcissistiska, extremt fixerade vid sina egna känslor av unicitet och utanförskap, (över)känsliga för upplevda kränkningar, mobbning och "hat", men produktionen borde inte så ensidigt behöva ställa upp på det.
Citera
2018-03-11, 11:39
Medlem
Fizzlors avatar
Var uppenbart att Wahlgrenaren skulle vinna, sa det hela tiden.

Allt handlar om pengar och kontakter. "Folkets vilja"? Vilken värld lever ni i egentligen?
Varför tror ni vi har "expertpaneler" och "internationella jurys" nuförtiden?
Det är för att säkerställa så att "rätt" bidrag går vidare. Tror ni själva att musikbolagen som försöker lansera dessa artister (Ingrosso exempelvis) tyst tänker sitta och titta på när svenska folket röstar fram ett bidrag som Rolandz och därmed går miste om miljoner i framtida intäkter?
Citera
2018-03-11, 12:05
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
...

...
Håller i stort sett med dig i allt.

Stannar dock vid detta med internationell jury.

Har för mig att fler länder börjat köra med ”internationell jury”.
Vad innebär det i förlängningen? Den som raggar den bästa internationella juryn vinner? Kommer ”medlem i internationell jury” att bli ett ”yrke”? Kommer det att bli ett köpslående om jurymedlemmar? Hur bedömer man en enskild jurymedlem? Kommer en internationell jury att delta vid uttagningen av bidragen?
Kan detta innebära en utveckling likt den i t ex fotbollen där tränare och spelare köps in utifrån för att säkra det lokala lagets framgångar nationellt och/eller internationellt?

Tycker uppriktigt sagt detta med internationella jurys är trams. Det ska ju vara det vi svenskar tycker bäst om och som representerar oss vi ska skicka - och det ska vi våga stå för!
Visst kan man få vägledning och impulser av en internationell jury, men det får inte ta överhanden.
Citera
2018-03-11, 12:24
Medlem
-DaRude-s avatar
Felix pinsamma sammanbrott efter utropad förlust kan få vem som helst att vrida sig i plågor. Även Benjamin verkade obekväm för en kort stund.
Citera
2018-03-11, 12:26
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Hittade den här analysen om hur folkets makt har minskat:
https://zoboesc.wordpress.com/2018/0...post-analysis/

Innan 2016 var det alltså ungefär 50/50, folkets makt vägde till och med lite tyngre. Sedan 2016 har vi istället en maktfördelning på 25/75. 75 % av makten ligger alltså hos juryn, folket kan bara påverka marginellt.

Enligt denna analys vann även Mendez åtminstone apprösterna.
Senast redigerad av StatligaTeleverket 2018-03-11 kl. 12:28.
Citera
2018-03-11, 12:39
Medlem
Rolandz - Fuldans fick 6 röster av mig
Citera
2018-03-11, 13:17
Medlem
Pinsamt. Hela jävla skiten. Sparka bajspackaren Björkman. Välj ut 12 bra låtar. 1 program. Jurugrupper. Inte detta mjölkande av röstpengar. Snart har vi

Röstni g 1 alla går vidare utom 1 bidrag. Ring igen så går alla utom 1 bidrag vidare till nästa röstning om 15 min osv. Va fan e meningen att 5 bidrag ska gå vidare till ny röstning om 20 min? Blir dom bättre?

Sen glitterkungen är ju så jävla fånig. Skrattar åt sina egna skämt och frågor😂
Citera
2018-03-11, 13:24
Medlem
tobbenzs avatar
Hur tänkte de när de tog med internationella juryn? Sverige vill väl fan skicka den de gillar mest, inte vad de andra gillar. Förra året till exempel ville sverige skicka Nano, istället vann Robin Bengtsson som fick tredje flest röster av svenskarna.
Citera
2018-03-11, 13:25
Medlem
TuckerandDales avatar
Såg typ tre låtar sedan var jag tvungen att stänga av.
Så dåligt
Citera
2018-03-11, 13:40
Medlem
freeriderXIIs avatar
Att man får rösta efter att jurygrupperna gett sina poäng leder ju bara till att de som ligger i toppen då får fler röster.

Så jurygrupperna påverkar även folkets röst/röster.

Det skilde bara 2.5 procentenheter mellan vinnaren Benjamin och Rolandz. BI fick 10.5% och Rolandz 8%. Utan de internationella jurygrupperna så kanske Rolandz hade vunnit eftersom många inte röstade på Rolandz p.g.a. de låg bland de sista bidragen efter jurygruppernas röster.
Senast redigerad av freeriderXII 2018-03-11 kl. 13:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in