Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-01, 17:50
  #1
Medlem
Hej! Jag har ett preliminärt kortsiktigt sparande på 2-3 år. På grund av detta är min portfölj 70%aktiefonder och 30% räntor. Min fundering är om detta är smart med tanke på att jag endast har 10-15% av mitt totala kapital i denna portfölj. Jag förstår att man bör ha mycket räntor ifall pengarna ska användas snart - men den logiken bygger väl på att stora delar av ens kapital finns i portföljen, sant?

Eftersom endast 10-15% av mitt totala kapital finns i denna portfölj så skulle inte en förlust/vinst på 10% göra så stor effekt på totala summan (+- 1-1.5%). Är det då värt att fortfarande ha räntor för att "keep it safe"?

Med preliminärt kortsiktigt sparande så menar jag att om de inte användas inom 2-3år så kommer de sparas i en längre tid framöver.

Ursäkta min svenska, jag bor i Norge just nu och är lite virrig i skallen rent språkligt.

TL;DR.
10% av mitt fulla kapital är i fonder och ska ev användas inom 2-3 år. Bör de ändå bestå av massa räntefonder procentuellt?
Citera
2017-11-01, 19:19
  #2
Medlem
Var har du övriga 90 %?
Citera
2017-11-01, 19:49
  #3
Medlem
Xinotaw - på vanligt lönekonto just nu.
Citera
2017-11-01, 20:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xinotaw
Var har du övriga 90 %?
På mitt vanliga lönekonto just nu - privatkonto utan ränta.
Citera
2017-11-01, 21:39
  #5
Medlem
Förmodligen inte värt.
Citera
2017-11-02, 00:01
  #6
Medlem
Det enda läge som jag spontant kommer att tänka på när det är värt att ha räntefonder är om man inom kort förväntar sej en längre kraftig nedgång på börsen. T.ex. om det varit högkonjunktur ett längre tag och det finns något som talar för nedgång under några månader så kan det ibland funka att placera pengarna i korträntefonder eftersom dessa går motströms i förhållande till annat på marknaden.

Det är bara ditt eget beslut och omdöme som avgör det hela, ni kan nog inte lita 100% på varken expert- eller flashbacktipsen tyvärr.

(Och dessutom så är variationen stor även bland korträntefonder. En del korträntefonder tycks följa marknad/aktieindex litegrann medan andra går upp när resten går ned så att säga)
__________________
Senast redigerad av MrNoShow 2017-11-02 kl. 00:34.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback