2017-10-31, 17:28
Medlem
Jag sålde en ganska dyr sak på Tradera men kunden hörde av sig och ville att jag skulle ta tillbaka varan. Det var inget fel på varan men omständigheterna gjorde att jag föll till föga och tog tillbaka den. Nu kräver köparen mig på returfrakten vilket jag motsatt mig, också med hänvisning till att jag förlorat provisionsavgiften. Har jag rätt att kräva köparen på frakten, vad säger lagen om handel mellan privatpersoner?
Citera
2017-10-31, 17:56
Medlem
Johan_08s avatar
Kan inte svara svart på vitt tyvärr men när jag hamnat med såna personer så skiter jag bara i höra av mig.
Vem fan pallar tjaffsa om frakt när de redan tagit upp din tid i onödan?
Förutsatt att det var en schysst vara utan fel.
Citera
2017-10-31, 18:03
Medlem
BoJackHorsemans avatar
Eftersom du sålt den som privatperson och till en privatperson gäller köplagen och där kan ni avtala om nästan vad som helst som är skäligt. Det är precis lika skäligt att köparen betalar frakten som att du gör det, men köparen kan definitivt inte kräva det av dig.

Om du beskrivit varan korrekt, köparen ångrat sig och du tagit tillbaka den så tycker jag absolut att köparen ska betala frakten samt dina utgifter mot Tradera.

Om du beskrivet varan felaktigt och köparen ångrat sig, tycker jag att du ska stå för alla kostnaderna.

I princip kan du göra som ovan säger... känner du att du gjort rätt så lägg fram ett förslag med motivering och skit i allt tjafs.
Citera
2017-10-31, 18:06
Medlem
Vad var anledningen till att köparen ville lämna tillbaka varan?
Senast redigerad av RulleRivare 2017-10-31 kl. 18:09.
Citera
2017-10-31, 18:25
Medlem
Fenjal888s avatar
Rätt mig någon om jag har fel, men TS här väl inga som helst skyldigheter att ta tillbaka varan? Förutsatt att den var beskriven rätt då och att den var hel. Vill köparen lämna tillbaka så kan TS gå med på detta om han är snäll, och då får ju givetvis köparen betala frakten + provisionen som Tradera tog. Eller så kan han behålla den.
Citera
2017-10-31, 18:34
Medlem
XaoqcHs avatar
Om ni inte har avtalat detta så har du ingen skyldighet att betala returfrakten. Du hade inte ens en skyldighet att ta tillbaka varan såvida den inte var trasig eller felaktigt beskriven. Allt detta regleras av köplagen.
Citera
2017-10-31, 22:21
Medlem
Tack för svar. Jag tog tillbaka varan bara för att vara schysst, det var inget fel på den - han hade inte kollat upp vad han köpte. Bara det tycker jag är ett skäl för att jag inte ska betala returfrakten. Men det tycker inte köparen och han fattar inte mitt argument att jag förlorat provisionen. Påstridig kille, han ringde när han stod i kassan till PostNord och skulle lämna in den, jag sa åt honom i väldigt irriterad ton att han bara skulle skicka tillbaka den, han fortsatte tjafsa. Han verkar ganska skamlös så han hör säkert av sig och vill ha ersättning.
Citera
2017-10-31, 22:56
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Provisionen kan du få tillbaka av Tradera, ta upp det med deras kundtjänst. Självklart får köparen betala för frakten om han vill skicka tillbaka något han köpt, det är orimligt att du ska göra det för att han velar.
Citera
2017-11-01, 02:07
Medlem
Schnyggves avatar
Skit i honom! Kan tänka mig typen...sålde själv ett par felfria, oanvända Gucci-skor till någon mupp för 500:- (behövde pengar då, och sket i vilket typ, då de hade legat ute länge) sedan hör han av sig och gnäller på att jag inte skickat spårbart, utan som brev! När han gjort årets fynd! Mejlade lite fram och tillbaka, sedan sade jag hör av dig om de inte kommer fram, annars vill jag inte höra ett ord till från dig.

Så summa summarum, han får betala frakten själv, eller behålla det är upp till honom!
Tradera-folket alltså
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in