• 1
  • 2
2006-01-16, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
En alternativ lösning skulle kunna vara att skapa ett par underfora och att namnge dessa 'Teoretisk Filosofi' samt 'Praktisk Filosofi' och därmed kunna gå på trådskaparens linje och döpa huvudforumet till 'Filosofi & Livsåskådning'. En händig moderator kan sedan flytta trådarna mellan dessa fora, i akt och mening att hålla sagda underfora strikt filosofiska, medan själva huvudforumet tillåts härbärgera de mer generella livsåskådningsfrågorna och annat som kan betecknas filosofi light.

En vacker tanke men som Pojken med guldbyxorna påpekar kommer det vara väldigt svårt att hålla forumen separerade. Om inte av annan anledning så för att det inte är så många som har koll på skillnaderna mellan praktisk och teoretisk filosofi.
Citera
2006-01-17, 02:36
Bannlyst
Fullkomligt poänglöst. Som redan nämnts är livsåskådning en del av filosfi men samtidigt en del av i princip allt. Det är inget fel på det nuvarande namnet.
Citera
2006-01-17, 09:38
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitmarred
En vacker tanke men som Pojken med guldbyxorna påpekar kommer det vara väldigt svårt att hålla forumen separerade. Om inte av annan anledning så för att det inte är så många som har koll på skillnaderna mellan praktisk och teoretisk filosofi.
Jo, både du och vår käre mod med guldbrallor har rätt. Mitt förslag är aningen för avancerat. Vi får nog vackert anpassa oss till verkligheten och låta alla leka filosofer, oaktat om de har ingen eller mycken kompetens därvidlag. (Själv är jag en college dropout med 40p idéhistoria och 20p kulturvetenskap i bagaget, lite lagom halvbildad alltså.)
Citera
2006-01-17, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Jo, både du och vår käre mod med guldbrallor har rätt. Mitt förslag är aningen för avancerat. Vi får nog vackert anpassa oss till verkligheten och låta alla leka filosofer, oaktat om de har ingen eller mycken kompetens därvidlag. (Själv är jag en college dropout med 40p idéhistoria och 20p kulturvetenskap i bagaget, lite lagom halvbildad alltså.)

Själv har jag tre terminer praktisk filosofi i bagaget. Kanske är det huvudanledningen att jag numera inte ens klarar av att klicka in på filosofiforumet för att se vad det är som "diskuteras" för tillfället.
Citera
2006-01-17, 22:21
Medlem
Sun Rulers avatar
Många goda idéer har diskuterats i denna tråd och ett steg i rätt riktning för filosofiforumet är en strängare modereringen beträffande vilka trådar som skall ligga i det forumet.

Det finns ett antal trådar som passar bättre i andra forum. T.ex. Tortyr- och Värsta sättet att dö på-tråden bör skickas till övrigt. Vad är det sjukaste som finns-tråden flyttas till Psykologiforumet.Detta för att "höja nivån" på trådarna och dess behörighet i Filosofiforumet.
Citera
2006-01-18, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Många goda idéer har diskuterats i denna tråd och ett steg i rätt riktning för filosofiforumet är en strängare modereringen beträffande vilka trådar som skall ligga i det forumet.

Det finns ett antal trådar som passar bättre i andra forum. T.ex. Tortyr- och Värsta sättet att dö på-tråden bör skickas till övrigt. Vad är det sjukaste som finns-tråden flyttas till Psykologiforumet.Detta för att "höja nivån" på trådarna och dess behörighet i Filosofiforumet.

Ett berömvärt tilltag. Jag tror bestämt att jag ska skriva ett inlägg där jag också. Alla får vi dra vårt strå till stacken
Citera
2006-01-18, 13:03
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitmarred
Ett berömvärt tilltag. Jag tror bestämt att jag ska skriva ett inlägg där jag också. Alla får vi dra vårt strå till stacken
Tackar! Hoppas det skall bli ett bättre delforum nu och som sagt, många bra saker kom fram i denna tråd och du har helt rätt i att vi alla får dra vårt strå till stacken. Skall försöka bli lite mer aktiv själv där nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in