2006-01-15, 06:04
Medlem
Varför inte kalla det "filosofi och livsåskådning" och bredda begreppen lite så att säga. Ren filosofi ser jag som något närmast vetenskapligt och komplext (ett kriterium få, om ens några, uppfyller) så tillägget "livsåskådning" tycker jag vore passande (och lite mer inbjudande)

Dessutom kanske det kan leda till en inriktning åt det samhällsfilosofiska hållet vilket jag tycker vore intressant.

Som det är nu är det relativt få som rör sig i denna forumdel och om jag ska vara ärlig är det mest flumputtar som gör inlägg. Ett namnbyte kanske kan få andra att upptäcka delforumet.

Det var allt.

/H
Citera
2006-01-15, 10:49
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Dessutom kanske det kan leda till en inriktning åt det samhällsfilosofiska hållet vilket jag tycker vore intressant.
Det finns gott om andra delfora att diskutera samhällsfilosofiska angelägenheter i: faktum är att det finns en hel samling av dem under rubriken 'Politik och samhällsmedvetenhet'. Det står dig givetvis fritt att ta upp samhällsfilosofiska angelägenheter där.

Citat:
Som det är nu är det relativt få som rör sig i denna forumdel och om jag ska vara ärlig är det mest flumputtar som gör inlägg.
Att du händelsevis inte begriper det som skrivs och därför måste flytta ansvaret från dig själv till de du kritiserar, samt begagna diverse epitet för dem, är inte särskilt trovärdigt.

Låt oss 'flumputtar' ha vårt filosofiska forum ifred. Är det verkligen för mycket begärt med ett filosofiskt och 'svårt' vattenhål på FB vars innehåll inte attraherar alla? Varför måste allting alltid nivelleras?
Citera
2006-01-15, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Låt oss 'flumputtar' ha vårt filosofiska forum ifred. Är det verkligen för mycket begärt med ett filosofiskt och 'svårt' vattenhål på FB vars innehåll inte attraherar alla? Varför måste allting alltid nivelleras?

Det finns redan ett flummigt forum, de flesta av oss kallar det loungen. Sanning är ju att de flesta trådarna i filosofiforumet inte ens håller loungeklass. Jag kan absolut inte hålla med om att det på något sätt skulle vara varken "filosofiskt" eller "svårt" utan snarare bara fjortisflummigt.

Personligen tycker jag att Henkkos förslag var riktigt bra och jag hoppas att det vinner gehör hos modkåren.
Citera
2006-01-15, 12:20
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitmarred
Det finns redan ett flummigt forum, de flesta av oss kallar det loungen. Sanning är ju att de flesta trådarna i filosofiforumet inte ens håller loungeklass. Jag kan absolut inte hålla med om att det på något sätt skulle vara varken "filosofiskt" eller "svårt" utan snarare bara fjortisflummigt.
Jag håller med om att trådar typ vad-är-meningen-med-livet snabbt får en fjortiskaraktär. Det är därför jag vill försöka behålla forumet som det är, snarare än att göra det ännu värre och ännu mer banalt genom att bredda det. Hellre mer höjd/djup än bredd alltså.

(Att trådarna i filosofiforumet "inte ens håller loungeklass" var ett oväntat argument. Du får gärna utveckla det...)

Citat:
Personligen tycker jag att Henkkos förslag var riktigt bra och jag hoppas att det vinner gehör hos modkåren.
Jag begriper inte hur du resonerar. Du tycker att filososiforumet är barnsligt och banalt men vill ändå göra det ÄNNU MER attraktivt för fjortisarna?
Citera
2006-01-15, 16:50
Medlem
Citat:
Det finns gott om andra delfora att diskutera samhällsfilosofiska angelägenheter i: faktum är att det finns en hel samling av dem under rubriken 'Politik och samhällsmedvetenhet'. Det står dig givetvis fritt att ta upp samhällsfilosofiska angelägenheter där.

Att du händelsevis inte begriper det som skrivs och därför måste flytta ansvaret från dig själv till de du kritiserar, samt begagna diverse epitet för dem, är inte särskilt trovärdigt.

Om du var mer insatt visste du att jag skriver mycket i filosofiforumet och inte alls räds eller är oförmögen att förstå "svårt" innehåll, tvärtom. Jag tycker inte att det är något speciellt svårt eller intressant innehåll i filosofi, jag tycker att det är för mycket flummig metafysik! Forumdelen behöver ett uppsving annars kommer de seriösa debattörerna försvinna och pundarna från drogforumet ta deras plats.
Det är rundgång på "debatterna" just nu.

Citat:
Hellre mer höjd/djup än bredd alltså.

Höjden är det inget fel på, tvärtom, de flesta i filosofiforumet har nog lämnat planeten jorden för länge sedan
Citera
2006-01-15, 18:21
Medlem
Jomazis avatar
Utmärkt idé. Filosofi låter lite som att man måste referera till det Nietzsche säger på den-och-den sidan.
Citera
2006-01-15, 21:23
Medlem
Bultmans avatar
Religionsforumet är annars forumet för livsåskådningar, men det är möjligt att det skulle bli bättre om livsåskådningar lades under filosofifourumet för det verkar som det postas en hel del om livsåskådningar där redan och folk verkar har en uppfattning om att religionsfourumet bara innefattare religon och inte vågar diskutera livsåskådning där så en flytt kan nog vara ett bra initiativ.
Citera
2006-01-15, 21:27
Medlem
Bultmans avatar
P.S. Det måste också tilläggas att livsåskådningar faktiskt är en del av filosofin.
Citera
2006-01-15, 22:05
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Om du var mer insatt visste du att jag skriver mycket i filosofiforumet och inte alls räds eller är oförmögen att förstå "svårt" innehåll, tvärtom. Jag tycker inte att det är något speciellt svårt eller intressant innehåll i filosofi, jag tycker att det är för mycket flummig metafysik!
För mycket metafysik i meningen fjortisar som diskuterar meningen-med-livet tycker jag också att det är, så vi är på sätt och vis överens.

Med namnet 'Filosofi och Livsåskådning' tror jag inte det blir bättre. Kvaliteten kommer med största sannolikhet sänkas, och då står både du och jag där och är besvikna. Vill du verkligen läsa ännu fler trådar typ jag tror meningen med livet är... ehhh... att leva det... och ha kul... och och och... ehhh... det är en svår fråga... men nu ropar mamma att maten är klar... hejdå. ???
Citera
2006-01-16, 02:01
Medlem
Citat:
För mycket metafysik i meningen fjortisar som diskuterar meningen-med-livet tycker jag också att det är, så vi är på sätt och vis överens.

Med namnet 'Filosofi och Livsåskådning' tror jag inte det blir bättre. Kvaliteten kommer med största sannolikhet sänkas, och då står både du och jag där och är besvikna. Vill du verkligen läsa ännu fler trådar typ jag tror meningen med livet är... ehhh... att leva det... och ha kul... och och och... ehhh... det är en svår fråga... men nu ropar mamma att maten är klar... hejdå. ???

Vi vänder på frågan då. Vad ska vi göra för att få bort den typen an inlägg/trådar? Höjdes nivån ett par steg så skulle jag tycka att forumet blev jätteintressant.
Citera
2006-01-16, 08:17
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitmarred
Vi vänder på frågan då. Vad ska vi göra för att få bort den typen an inlägg/trådar? Höjdes nivån ett par steg så skulle jag tycka att forumet blev jätteintressant.
En alternativ lösning skulle kunna vara att skapa ett par underfora och att namnge dessa 'Teoretisk Filosofi' samt 'Praktisk Filosofi' och därmed kunna gå på trådskaparens linje och döpa huvudforumet till 'Filosofi & Livsåskådning'. En händig moderator kan sedan flytta trådarna mellan dessa fora, i akt och mening att hålla sagda underfora strikt filosofiska, medan själva huvudforumet tillåts härbärgera de mer generella livsåskådningsfrågorna och annat som kan betecknas filosofi light.
Citera
2006-01-16, 15:35
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
En alternativ lösning skulle kunna vara att skapa ett par underfora och att namnge dessa 'Teoretisk Filosofi' samt 'Praktisk Filosofi' och därmed kunna gå på trådskaparens linje och döpa huvudforumet till 'Filosofi & Livsåskådning'. En händig moderator kan sedan flytta trådarna mellan dessa fora, i akt och mening att hålla sagda underfora strikt filosofiska, medan själva huvudforumet tillåts härbärgera de mer generella livsåskådningsfrågorna och annat som kan betecknas filosofi light.

Skall ta upp detta men personligen tror jag att tanken är vackrare än god. Man får nog acceptera att ämneskategorierna på ett öppet internetforum inte kan motsvara de akademiska disciplinerna med samma namn, och att vissa filosofiska "grundfrågor" hela tiden kommer att återkomma i trådarna allteftersom de aktualiseras för debattörerna. För en skolad filosof kan detta fenomen möjligen ibland upplevas som en tröstlös trampkvarn men forumet kan inte bara vara till för dem.

En moderatorstyrd, formell indelning i underavdelningarna "teoretisk" och "praktisk" filosofi skulle nog därmed vara svår att upprätthålla i praktiken. Såvida man inte går in och styr varje enskild diskussion som en annan seminarieledare, prövar snart sagt varje enskilt inlägg och kräver definitioner och metod - och det är knappast genomförbart - så kommer nog "teoretiska" och "praktiska" aspekter av en frågeställning att hela tiden blandas med varandra i en tråd, det kan inte hjälpas. Det är nog så att den som upplever att diskussionerna är alltför amatörmässiga antingen själv måste bidra till att förfina och fördjupa dem, eller söka sig vidare till ett diskussionsforum som är mer inriktat på filosofi som akademisk disciplin. Men jag hoppas förstås att ni inte väljer den senare lösningen, tycker många av era inlägg i filosofiforumet är mycket värdefulla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in