Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-31, 14:17
  #1
Medlem
Tjenare!

Tänkte att utveckla ett program, antingen som en webbapplikation eller till datorn.. Inte riktigt säker ännu.
Målet är att kunna logga in på sidan/programmet och kunna se sina utgifter m.m i kategorier.. Finns säkert flera sådana program och finns t.o.m inbyggt i Swedbanks mobil app. Men jag vill skapa ett eget!

Det jag funderar över är egentligen två saker..
Finns det något sätt att gratis kunna hämta information ifrån "mitt" bankkonto?
Finns det något sätt att gratis kunna autentisera mig via mobilt bankID?
Citera
2017-10-31, 14:25
  #2
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detarklartjagska
Det jag funderar över är egentligen två saker..
Finns det något sätt att gratis kunna hämta information ifrån "mitt" bankkonto?
Finns det något sätt att gratis kunna autentisera mig via mobilt bankID?

Allt beror ju på vilken bank du har. Du kan inte bygga "en lösning" och som sen fungerar för alla banker, du måste bygga en implementation mot respektive bank. Lång historia kort så kommer det dock kosta dig antingen pengar, eller så måste du ha bra kontakter.

Tink t.ex. finns ju redan idag och gör exakt det du vill göra.
Citera
2017-10-31, 16:57
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detarklartjagska
Det jag funderar över är egentligen två saker..
Finns det något sätt att gratis kunna hämta information ifrån "mitt" bankkonto?
Finns det något sätt att gratis kunna autentisera mig via mobilt bankID?

I villkoren för ”alla” svenska affärsbanker hittar du formuleringar som förbjuder just detta. Du får inte syssla med scraping och liknande. Det blir såklart de som anvönder din app som åker på eventuell skit.

Vill du göra ”rätt” måste du förhandla med bankerna om det, och du har inte nog med ekonomiska muskler för att vara en intressant partner. Tink/Swish är väl de minsta som lyckats få till det?

Nej, det finns inga gratis partnermöjligheter med BankID.
Citera
2017-10-31, 19:26
  #4
Moderator
vhes avatar
Egna projekt --> Övriga utvecklingsfrågor
/Moderator
Citera
2017-11-07, 19:58
  #5
Medlem
Blir snart möjligt.

(FB) Swedbank öppnar API'er för att utveckla finansiella appar
Citera
2017-11-07, 20:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uffe98
Blir snart möjligt.

(FB) Swedbank öppnar API'er för att utveckla finansiella appar

Kommer komma mer. Inte mindre osäkert än att använda bankens egna gränssnitt så länge autentiseringen är lika stark som den som banken använder.

Edit:
Dock tror jag det kommer vara begränsningar i hur länge autentiseringen gäller. Så frågan är vad man vinner på uppfinna egna gränssnitt? Mest bara kul?
Citera
2017-11-07, 20:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Kommer komma mer. Inte mindre osäkert än att använda bankens egna gränssnitt så länge autentiseringen är lika stark som den som banken använder.

Edit:
Dock tror jag det kommer vara begränsningar i hur länge autentiseringen gäller. Så frågan är vad man vinner på uppfinna egna gränssnitt? Mest bara kul?

Nej, vet inte helt egentligen vad du godkänner om du godkänner att en tredjepart får tillgång. Kan Comhem skicka sms om du har för lite pengar på kontot för att betala nästa räkning? Eller måste man aktivt godkänna det varje gång Comhem vill se något?
Citera
2017-11-07, 20:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift

Edit:
Dock tror jag det kommer vara begränsningar i hur länge autentiseringen gäller. Så frågan är vad man vinner på uppfinna egna gränssnitt? Mest bara kul?

I slutändan kanske du kan bygga något som banken inte hunnit eller kan eller bryr sig om? En snygg widget? Ett bättre snabbsaldo? Bättre Utgiftskollen? Budgettavla? Visa utgifter i kalenderform? Allt beror på vad man får tillgång till och vad man vill/kan göra med det. Transaktion på kontot ger notis. Inbetalning från Försäkringskassan spelar en ringsignal.

Jag hoppas att någon fyndig jäkel gör ett coolt interface till min Raspberry Pi
Citera
2017-11-07, 20:36
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uffe98
Nej, vet inte helt egentligen vad du godkänner om du godkänner att en tredjepart får tillgång. Kan Comhem skicka sms om du har för lite pengar på kontot för att betala nästa räkning?

Absolut. De kan ropa på din bank och bankid redan idag. Inga problem. Rätt vanligt.
Citera
2017-11-07, 20:38
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gustav.m.jonsson
I slutändan kanske du kan bygga något som banken inte hunnit eller kan eller bryr sig om? En snygg widget? Ett bättre snabbsaldo? Bättre Utgiftskollen? Budgettavla? Visa utgifter i kalenderform? Allt beror på vad man får tillgång till och vad man vill/kan göra med det. Transaktion på kontot ger notis. Inbetalning från Försäkringskassan spelar en ringsignal.

Jag hoppas att någon fyndig jäkel gör ett coolt interface till min Raspberry Pi

Man kan bygga mycket. Men jag är rätt säker på att en autentisering kommer ha en timeout vilket innebär man får göra hela autentiseringen igen var gång man går in i "appen". Banken har timeout som du inte kan komma runt.
Citera
2017-11-07, 20:42
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Absolut. De kan ropa på din bank och bankid redan idag. Inga problem. Rätt vanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Man kan bygga mycket. Men jag är rätt säker på att en autentisering kommer ha en timeout vilket innebär man får göra hela autentiseringen igen var gång man går in i "appen". Banken har timeout som du inte kan komma runt.

Comhem loggar in i banken -> håller sesssion vid liv -> när som helst som jag går in på Comhem (som har en 30d session, vet inte men bara antar) så ser jag mitt saldo?
Citera
2017-11-07, 20:44
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uffe98
Comhem loggar in i banken -> håller sesssion vid liv -> när som helst som jag går in på Comhem (som har en 30d session, vet inte men bara antar) så ser jag mitt saldo?

Ditt saldo på Comhem. Men att du kan se ditt saldo på banken via comhem och session alive tvivlar jag på eftersom bankerna inte tillåter det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback