Citat:
Ursprungligen postat av
an001
Varför är det sådan hets att folk ska flytta hemifrån? Jag kände pressen att göra det tidigt, och lämnade pojkrummet som 20-åring. Jag har dock två andra kompisar som nyligen fyllt 30 och som precis flyttat hemifrån. De bodde hemma hela studietiden och slapp ta några som helst studielån, och när de började jobba hade de möjlighet att spara ihop väldiga summor pengar (ingen av de behövde ens betala för att bo hemma) under de 3-4 åren de bodde hemma samt samtidigt jobbade.
Den ena har nyligen flyttat in i nybyggd lägenhet i ett fint område utanför Stockholm medan den andra tog sina besparingar och hoppade på ett dyrt och prestigefullt masterprogram utomlands. Själv har jag höga studielån efter att ha bott i eget boende under hela studietiden och sedan när jag jobbat inte haft möjlighet att spara ihop lika mycket som mina kompisar som bodde hemma. Mina två kompisar ångrar inte en sekund att de bodde hemma tills de var runt 30, och lever tack var det mer eller mindre drömliv nu.
???
Varför hetsas svenska ungdomar att flytta hemifrån så pass tidigt i deras liv när det finns enorma ekonomiska fördelar med att bo hemma tills man är 25-30?
Tiderna förändras. Du sympatiserar med curlade ungar. Mina kompisars barn är supercurlade.
Min generation flyttade ut vid 17 eller 18.
Då var man myndig och alla polare flyttade ut.
Då var vi glada over att vara fria och ha eget boende.
Fan vad roliga inflyttningsfester vi hade. Vi blev vuxna.
Idag konkurrerar tonåringarna med invällarna om jobb och bostad och invällarna får allt gratis.
Allt förändras.