2017-10-30, 19:45
Medlem
Varför är det sådan hets att folk ska flytta hemifrån? Jag kände pressen att göra det tidigt, och lämnade pojkrummet som 20-åring. Jag har dock två andra kompisar som nyligen fyllt 30 och som precis flyttat hemifrån. De bodde hemma hela studietiden och slapp ta några som helst studielån, och när de började jobba hade de möjlighet att spara ihop väldiga summor pengar (ingen av de behövde ens betala för att bo hemma) under de 3-4 åren de bodde hemma samt samtidigt jobbade.

Den ena har nyligen flyttat in i nybyggd lägenhet i ett fint område utanför Stockholm medan den andra tog sina besparingar och hoppade på ett dyrt och prestigefullt masterprogram utomlands. Själv har jag höga studielån efter att ha bott i eget boende under hela studietiden och sedan när jag jobbat inte haft möjlighet att spara ihop lika mycket som mina kompisar som bodde hemma. Mina två kompisar ångrar inte en sekund att de bodde hemma tills de var runt 30, och lever tack var det mer eller mindre drömliv nu.

???

Varför hetsas svenska ungdomar att flytta hemifrån så pass tidigt i deras liv när det finns enorma ekonomiska fördelar med att bo hemma tills man är 25-30?
Citera
2017-10-30, 19:48
Medlem
Typiskt svenskt beteende att hetsa ut och flytta, helst dagen efter studenten. Var dina kompisar invandrare? Men jag håller med dig. Förstår inte alls varför man ska skynda sig ut om man inte behöver.
Citera
2017-10-30, 19:49
Medlem
Energiknippes avatar
Vem fasen vill leva på sina föräldrar och dova hemma i pojkrummet som 28-åring?
Citera
2017-10-30, 19:50
Avslutad
Så högt belånad i nybyggd förort är alltså drömmen för dagens ungdom. Sikta högre...

Jag ger dig samma tips jag ger till alla andra vilsna själar som stressar upp sig över vad andra människor gör eller inte gör; Skit i andra, fokusera på dig själv istället.
Citera
2017-10-30, 19:53
Medlem
sfrges avatar
Det där beror väl på om man kan studera på samma ort som ens föräldrahem. Många kommer kanske in på nått universitet nånstans och måste flytta ut.
Det är väl inte så mycket att grotta ner sig i. Det är många som har studieskulder.
Citera
2017-10-30, 19:53
Medlem
cerealtubemans avatar
Inte alla har möjlighet att bo hemma, alla föräldrar vill kanske inte ens att deras vuxna barn ska bo hemma till 30årsåldern. Jag har haft möjligheten flyttade dock samma år som jag gick ut gymnasiet Har kunnat spara ihop pengar och köpt ett boende föra året när jag var 26år.
Citera
2017-10-30, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av an001
Varför är det sådan hets att folk ska flytta hemifrån? Jag kände pressen att göra det tidigt, och lämnade pojkrummet som 20-åring. Jag har dock två andra kompisar som nyligen fyllt 30 och som precis flyttat hemifrån. De bodde hemma hela studietiden och slapp ta några som helst studielån, och när de började jobba hade de möjlighet att spara ihop väldiga summor pengar (ingen av de behövde ens betala för att bo hemma) under de 3-4 åren de bodde hemma samt samtidigt jobbade.

Den ena har nyligen flyttat in i nybyggd lägenhet i ett fint område utanför Stockholm medan den andra tog sina besparingar och hoppade på ett dyrt och prestigefullt masterprogram utomlands. Själv har jag höga studielån efter att ha bott i eget boende under hela studietiden och sedan när jag jobbat inte haft möjlighet att spara ihop lika mycket som mina kompisar som bodde hemma. Mina två kompisar ångrar inte en sekund att de bodde hemma tills de var runt 30, och lever tack var det mer eller mindre drömliv nu.

???

Varför hetsas svenska ungdomar att flytta hemifrån så pass tidigt i deras liv när det finns enorma ekonomiska fördelar med att bo hemma tills man är 25-30?

Tiderna förändras. Du sympatiserar med curlade ungar. Mina kompisars barn är supercurlade.
Min generation flyttade ut vid 17 eller 18.
Då var man myndig och alla polare flyttade ut.
Då var vi glada over att vara fria och ha eget boende.
Fan vad roliga inflyttningsfester vi hade. Vi blev vuxna.
Idag konkurrerar tonåringarna med invällarna om jobb och bostad och invällarna får allt gratis.
Allt förändras.
Citera
2017-10-30, 19:55
Medlem
Jellohs avatar
Om man flyttar hemmifrån kan man släpa hem tjejer. Du skulle kunna ha ett knullförsprång på 520 mot dina kompisar om du haft en ny brud varje helg.
Och så slipper man umgås med sina föräldrar och kan leva vuxenliv. Det känns rätt bra att betala sina egna räkningar och inte leva på mammas pengar. I alla fall om man är en vuxen man. Fast det är nog få Svenska 30-åringar som skulle förstå det djupt omanliga i att leva på mamma tyvärr.
Citera
2017-10-30, 20:02
Medlem
Det är en gammal socaldemokratisk grej skulle jag tro. Man vill att alla vuxna ska vara individer som följer den av folkhemmet utstakade vägen. Börjar massa vuxna bo tillsammans så får man massa starka familjeband och lojalitet mellan varandra och det fungerar inte när staten ska vara den den ultimata allfadern.
Citera
2017-10-30, 20:02
Medlem
Hoppas du flytta till bostadsrätt, då kan du tälja guld med kniv!
Citera
2017-10-30, 20:08
Medlem
Hamsterbolls avatar
30-årsåldern och pluggar masterprogram och lever livet? Låter tyvärr mest som om de tvingats frigöra sig allt för sent och lever "studentlivet" som vuxna.

De flesta vill flytta hemifrån när de är 18-19 år. Få leva livet, festa, plugga, ligga... Och när de är 30 har de bra jobb och familj. Låter tragiskt att bo hemma tills man är 30.
Citera
2017-10-30, 20:09
Medlem
Skulle säga att det beror på typ av bostad och när man själv och föräldrarna är hemma. Att i vuxen ålder spendera huvuddelen av sin fritid med att umgås med sina föräldrar tror jag inte är riktigt sunt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in