2017-10-30, 12:01
Bannlyst
Vaken andra dygnet i rad för att hjärnan är i full rulle. Det käns som att mitt huvud är en racerbil.

Förstår ni vilken känsla jag pratar om? Det känns som att huvudet är ute och åker i en racerbil.

Ni vet när man sitter och spelar något hetsigt datorspel och är helt inne i det, när man har ett jävla flow typ? Både kroppen och själen (huvudet) är i det läget.

Tänk er att ni blir jagad av någon eller någonting. Eller är jättekoncentrerade på att hinna med ett flyg som går om tio timmar och ni inte har packat eller ens beställt en taxi ännu. Då får man liksom en långvarig "jäktande koncentration".

I mitt fall har jag inte brottom någonstans. Jag går på bidrag och har inga tider att passa förutom något psyksamtal då och då. Hemtjänst har nycklar till min dörr.

Jag är liksom upprymd och "i farten" utan att det går att stänga av. Fast jag gör inget. Jag sitter på mitt feta arsle och slösurfar, kollar netflix eller bläddrar på TVn.

Vad beror det på, vilka hormoner är det som spelar in här? Vad för funktion försöker denna uppspelhet fylla?

Jag sitter på sätt och vis fysiskt avslappnad och ögonen tomt stirrande ut i luften, men hjärtat känns spänt.
Citera
2017-10-30, 12:22
Medlem
note-its avatar
Kollat om du har ADHD?
Citera
2017-10-30, 12:23
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Kollat om du har ADHD?
Eller ADD heter det ju utan hyperaktiviteten.
Citera
2017-10-30, 12:45
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skatteplanering
Vaken andra dygnet i rad för att hjärnan är i full rulle. Det käns som att mitt huvud är en racerbil.

Förstår ni vilken känsla jag pratar om? Det känns som att huvudet är ute och åker i en racerbil.

Ni vet när man sitter och spelar något hetsigt datorspel och är helt inne i det, när man har ett jävla flow typ? Både kroppen och själen (huvudet) är i det läget.

Tänk er att ni blir jagad av någon eller någonting. Eller är jättekoncentrerade på att hinna med ett flyg som går om tio timmar och ni inte har packat eller ens beställt en taxi ännu. Då får man liksom en långvarig "jäktande koncentration".

I mitt fall har jag inte brottom någonstans. Jag går på bidrag och har inga tider att passa förutom något psyksamtal då och då. Hemtjänst har nycklar till min dörr.

Jag är liksom upprymd och "i farten" utan att det går att stänga av. Fast jag gör inget. Jag sitter på mitt feta arsle och slösurfar, kollar netflix eller bläddrar på TVn.

Vad beror det på, vilka hormoner är det som spelar in här? Vad för funktion försöker denna uppspelhet fylla?

Jag sitter på sätt och vis fysiskt avslappnad och ögonen tomt stirrande ut i luften, men hjärtat känns spänt.

Vad tar du för mediciner?
Citera
2017-10-30, 15:54
Medlem
Jag vet vad du menar. Jag tror jag har haft det hela livet. Känns som om man har en vriden handduk i sitt bröst. Fullt med action hela tiden inombords. Märkligt.

Jag tror det är bipoläritet. Jag har varit utan lågheten länge men det känns onödigt att anstränga sig i onödan.
Citera
2017-10-30, 20:36
Bannlyst
Citat:
Kollat om du har ADHD?

Citat:
Eller ADD heter det ju utan hyperaktiviteten.

Det har jag nog alldeles säkert.

Citat:
Ursprungligen postat av Krocketklubba
Vad tar du för mediciner?

Vad jag får utskrivet är upp till "läkaren" varje gång. De ställer frågor och verkar bara ta något. Atarax och stilnoct är vanliga, och något skumt mot min sociala fobi som jag inte har i huvudet.

Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Jag vet vad du menar. Jag tror jag har haft det hela livet. Känns som om man har en vriden handduk i sitt bröst. Fullt med action hela tiden inombords. Märkligt.

Jag tror det är bipoläritet. Jag har varit utan lågheten länge men det känns onödigt att anstränga sig i onödan.

Ja, något känslomässigt är det nog också. Jag tycker du la fram det bra
1. redo för action
2. ochd det hela är märkligt

Men jag tänker att det kanske är överskott av något av alla hormoner. Någon form av "adrenalin" måste det vara, fast det är inte adrenalin för då hade jag märkt det.
Citera
2017-10-31, 21:03
Medlem
Soxis avatar
Det som händer när du är uppe i varv är att stresshormoner, framför allt kortisol och noradrenalin utsöndras. Dessa kan skapa sömnlöshet och stress. Stäng ner all stimulans. Koppla av.

Har själv en hjärnskada så har lite koll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in