Citat:
Ursprungligen postat av
theshade
Jag undrar två saker angående en eventuell ombildning från hyresrätt till bostadsrätt. Ursäkta om detta borde vara placerat under bostad. För mig är det främst en ekonomisk fråga därav placeringen här.
Jag är erbjuden möjligheten att ombilda min hyresrätt till bostadsrätt. Enligt vissa är detta "ALLTID" en bra affär oavsett omständigheter. Samtidigt har jag uppfattat det som att bostadsmarknaden är uppblåst och vissa säger att köpa en bostadsrätt just nu är det dummaste man kan göra eftersom bubblan kan spricka vilken dag som helst. Dessutom är skicket på lägenheten inte särskilt bra (vilket dock är medräknat i värderingen). Däremot är läget väldigt bra nära centrum i en större svensk stad. Med tanke på skicket kan värderingen på lägenheten anses vara i högsta laget men läget kanske väger upp mer än jag tror?
Jag skulle eventuellt kunna tänka mig att köpa loss lägenheten och sedan sälja med vinst för att fortsätta leva i en annan hyresrätt. Hur riskabel skulle en sådan affär vara på dagens bostadsmarknad?
Jag är alltså inte så kunnig på området och vill gärna ha synpunkter på min situation av er som vet mer.
Min plan har aldrig varit att långsiktigt äga en bostadsrätt oavsett marknadsläge men nu verkar jag ha fått chans till en god affär så jag vill åtminstone upplysa mig om mina alternativ. Tack på förhand.
Salongs kommunist du är värsta sorten svänger efter pengarna. Stå för dina värderingar eller erkänn att innerst inne är pengarna viktigast och sitt inte här och försök övertyga oss att du är nån bror duktig.