Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-29, 19:03
  #1
Medlem
arabansplitternys avatar
Tjenare undrar om transportstyrelsen brukar kolla eller har direkt tillgång till sjukvårdsjournaler?
Har tidigare vid flertal tillfällen erkänt missbruk för läkare (som jag slutat med) och jag undrar ifall det kan påverka när man ska söka t.ex c- körkort?
Har ju körkortstillstånd för b givetvis men vad jag minns gick man inte på någon läkarundersökning för att få det. Däremot var man tvungen att gå till optiker.
Men innan transportstyrelsen beviljar ett tillstånd kollar dom i sjukvårdsjournalerna?

Kan tillägga att jag har helt rena brottsregister om det kanske kan påverka positivt? Och ifall dom skulle vara emot att ge tillstånd kan man gå med på blodprov eller nått skit för att bevisa att man är ren?.
Citera
2017-10-29, 20:09
  #2
Medlem
Finsk-fyllas avatar
TS har inte tillgång till journaler. Däremot kan de kräva diverse läkarintyg.
Citera
2017-10-29, 20:11
  #3
Medlem
arabansplitternys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finsk-fylla
TS har inte tillgång till journaler. Däremot kan de kräva diverse läkarintyg.

När man fixar läkarintyg för t.ex c körkort för så som jag förstått det har dom det som krav(?) och läkaren ser i journalen att man har erkänt missbruk, kommer dom då intyga att man är olämplig?

Tack för svaret.

Edit: ifall man spärrar journaler kommer det automatiskt göra att man blir olämplig?
__________________
Senast redigerad av arabansplitterny 2017-10-29 kl. 20:21.
Citera
2017-10-29, 20:13
  #4
Medlem
Finsk-fyllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arabansplitterny
När man fixar läkarintyg för t.ex c körkort för så som jag förstått det har dom det som krav(?) och läkaren ser i journalen att man har erkänt missbruk, kommer dom då intyga att man är olämplig?

Tack för svaret.

Det är mer än vad jag vet tyvärr.
Citera
2017-10-30, 08:43
  #5
Medlem
Om du råkar ut för kontroller sker detta enbart vid utfärdandet av körkortstillstånd, inte av körkort.

Tillståndet (så länge det inte dras in) innebär att du anses vara lämplig, punkt slut. Begå inga synder under tiden du övningskör bara.

Framför allt de med ADHD har problem med att få körkortstillstånd.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...dicinska-krav/

Citat:
Personliga och medicinska krav
För att få körkortstillstånd måste du uppfylla en del personliga och medicinska krav. Transportstyrelsen gör bedömningen om du uppfyller dessa krav.

Transportstyrelsen undersöker om du är lämplig som förare genom att bedöma om du anses vara pålitlig ur nykterhetssynpunkt. De bedömer också om du kommer att följa trafikregler och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken.

För att bedöma din lämplighet kontrollerar Transportstyrelsen olika register. Sådant som kan komma att påverka bedömningen är om du har omhändertagits av polisen för att du har varit för berusad, eller om du har begått något brott.

Tidigare beslut om villkor, varning eller återkallelse av förarbevis, traktorkort, körkort eller körkortstillstånd kan påverka bedömningen.

Det är en individuell helhetsbedömning som görs, och även annat än rena trafikbrott kan påverka. Om det behövs, kan uppgifter begäras in från sociala myndigheter.

Medicinska krav
En översikt över vilka medicinska krav du måste uppfylla för att få körkortstillstånd och för att ha körkort finns beskrivet i Transportstyrelsens broschyr "De medicinska kraven i trafiken".

Har du frågor om de medicinska kraven kan du kontakta Transportstyrelsens kundtjänst för körkortsfrågor på telefon 0771-81 81 81.
Citera
2017-10-30, 11:47
  #6
Medlem
arabansplitternys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettson88
Om du råkar ut för kontroller sker detta enbart vid utfärdandet av körkortstillstånd, inte av körkort.

Tillståndet (så länge det inte dras in) innebär att du anses vara lämplig, punkt slut. Begå inga synder under tiden du övningskör bara.

Framför allt de med ADHD har problem med att få körkortstillstånd.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...dicinska-krav/

Tackar för ditt utförliga svar men det jag undrade gällde just c-körkort. Jag har redan b kort.
Hur är det med c kort går man igenom läkarundersökning och liknande?
Eller det kanske var just c kort du också menade?
Citera
2017-10-30, 17:28
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arabansplitterny
Tackar för ditt utförliga svar men det jag undrade gällde just c-körkort. Jag har redan b kort.
Hur är det med c kort går man igenom läkarundersökning och liknande?
Eller det kanske var just c kort du också menade?

Du måste gå en läkarundersökning ja. Jag var dock 18 när jag gjorde det så läkarn frågade bara om jag hade några sjukdomar, svarade nej, sen kollade han periferiseende enbart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback