2017-10-29, 17:25
Medlem
Har vår Hans Majestäts Konung Carl XVI Gustaf likt hans företrädare.. såväl hans efterträdare en dag, Politiskt makt bakom dolda dörrar och korridorer..?

En perfekt konspirationstråd en Söndagseftermiddag som denna!

Diskutera!

Senast redigerad av Cauvie 2017-10-29 kl. 18:16.
Citera
2017-10-29, 17:55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Har vår Hans Majestäts Konung Carl XVI Gustaf likt hans företrädare.. såväl hans efterträdare en dag, Politiskt makt bakom dolda dörrar och korridorer..?

En perfekt konspirationstråd en Söndagseftermiddag som denna!

Diskutera!

Han sitter ju ordförande i utrikesnämnden, det är väl det enda han har kvar enligt "den nya" författningen. Mötena är näppeligen offentliga. Möjligen skulle han väl kanske kunna göra som Juan Carlos av Spanien, dvs. hålla ett argt tal i TV om det blir statskupp, om han nu har balls för detta, han verkar lite tafatt och försiktig, kungen.. Nä, någon dold makt har han nog inte.
Citera
2017-10-29, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Han sitter ju ordförande i utrikesnämnden, det är väl det enda han har kvar enligt "den nya" författningen. Mötena är näppeligen offentliga. Möjligen skulle han väl kanske kunna göra som Juan Carlos av Spanien, dvs. hålla ett argt tal i TV om det blir statskupp, om han nu har balls för detta, han verkar lite tafatt och försiktig, kungen.. Nä, någon dold makt har han nog inte.

Tror du inte det finns en styrande elit där infödda ledare som Hans majestät är en del utav? Detta gör stats- och premiärministrar i moderna demokratiska monarkier till inget mer än nickedockor.

Enkel tolkning på det hela dock. Som du säger - Vore Carl XVI Gustaf en populär och folklig filur så hade han visserligen kunnat resa till makten via folket genom storslagna och hetsiga tal som du påpekar.

För att ha upproriskt franskt blod i ådrorna (Liberté!) så är han tämligen väldigt svensk av sig.
Citera
2017-10-29, 18:15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Tror du inte det finns en styrande elit där infödda ledare som Hans majestät är en del utav? Detta gör stats- och premiärministrar i moderna demokratiska monarkier till inget mer än nickedockor.

Enkel tolkning på det hela dock. Som du säger - Vore Carl XVI Gustaf en populär och folklig filur så hade han visserligen kunnat resa till makten via folket genom storslagna och hetsiga tal som du påpekar.

För att ha upproriskt franskt blod i ådrorna (Liberté!) så är han tämligen väldigt svensk av sig.

Han är ju statschef, så givetvis rör han sig i maktens korridorer, men om han därmed har någon makt och inflytande över politiken? -Tror inte det, tror inte han vill heller. Han har ju sitt på det torra ändå. Skulle han mot förmodan bli avsatt, skulle han nog få behålla något slott och apanage.
Citera
2017-10-29, 18:23
Medlem
Citat:
Han är ju statschef, så givetvis rör han sig i maktens korridorer, men om han därmed har någon makt och inflytande över politiken? -Tror inte det, tror inte han vill heller. Han har ju sitt på det torra ändå. Skulle han mot förmodan bli avsatt, skulle han nog få behålla något slott och apanage.

Lade du märke om det var i fjol eller 2015 där när Hans majestät kallade in utrikesminister Margot Wallström efter relationen med Saudiarabien surnade till rejält på grund utav henne där media stängdes ute och när väl mötet var över (vad jag kan tänka mig var en utskällning från Kungen själv) så förbättrades relationerna med ökenlandet igen (en stor handelspartner förövrigt inom vapen export).

Detta var lite märkligt ändå. En folkvald politiker inkallad till ett obligatoriskt möte med en arvtagare från forna dagar, hm...

Nu snackar vi konspirationer!
Citera
2017-10-29, 18:25
Medlem
fluffypuffys avatar
Fråga dig själv hurvida svetsarns åsikt jämfört med Carls väger tungt i en korridor-fråga så är såklart det enhälliga svaret Ja.
Nu tror jag vare sig Steffe eller Carl har speciellt mycket att säga till om men om vi ska rangordna politisk makt så har vår s.k. ”Statsminister” väldigt liten sådan, medan kungens ställningstagande i en specifik fråga skulle få hela Rosenbad i gungning om det motsatte sig den utstakade vägen.
Steffes roll är att vara nickedocka för folket. Och Carl håller munnen stängd. Båda är tystade av olika anledningar.
Makten sitter på helt annan ort.

Intressant frågeställning btw
Öppnar för perspektivt tänkande 👍🏻
Citera
2017-10-29, 18:25
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Lade du märke om det var i fjol eller 2015 där när Hans majestät kallade in utrikesminister Margot Wallström efter relationen med Saudiarabien surnade till rejält på grund utav henne där media stängdes ute och när väl mötet var över (vad jag kan tänka mig var en utskällning från Kungen själv) så förbättrades relationerna med ökenlandet igen (en stor handelspartner förövrigt inom vapen export).

Detta var lite märkligt ändå. En folkvald politiker inkallad till ett obligatoriskt möte med en arvtagare från forna dagar, hm...

Nu snackar vi konspirationer!

Ingen konspiration alls, han sitter ju som ordförande i utrikesnämnden, så det är hans grundlagsenliga plikt. (En av de få plikter som kungen har kvar).
Citera
2017-10-29, 18:31
Medlem
Kvasiintellektuells avatar
Problemet är att landet saknar en stark ledare. Nuvarande ministär är en korrupt politisk elit och monarken är upptagen med att vallfärda till nedbrunna moskéer.
Citera
2017-10-29, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Fråga dig själv hurvida svetsarns åsikt jämfört med Carls väger tungt i en korridor-fråga så är såklart det enhälliga svaret Ja.
Nu tror jag vare sig Steffe eller Carl har speciellt mycket att säga till om men om vi ska rangordna politisk makt så har vår s.k. ”Statsminister” väldigt liten sådan, medan kungens ställningstagande i en specifik fråga skulle få hela Rosenbad i gungning om det motsatte sig den utstakade vägen.
Steffes roll är att vara nickedocka för folket. Och Carl håller munnen stängd. Båda är tystade av olika anledningar.
Makten sitter på helt annan ort.

Intressant frågeställning btw
Öppnar för perspektivt tänkande 👍🏻

Tänker likadant. Jag känner allt mera att statsminister rollen är allt mera endast, symbolisk. Om jag ska uttrycka mig så. Men folket köper det med hull och hår. Inte konstigt vi har fått lära oss om demokrati sedan barnsben och då måste det vara så.

Nästan två decennier av forumet Flashback och ändå ser jag ingen tråd om detta så. Tänkte att jag får bryta tystnaden. HEHE

Citat:
Ingen konspiration alls, han sitter ju som ordförande i utrikesnämnden, så det är hans grundlagsenliga plikt. (En av de få plikter som kungen har kvar).

Vad tror du sades på mötet? Tror du han ledde och dominerade hela mötet i en anda ingen i det svenska folket har fått bevittna förut?

Vilken människa, vilken familj. Så många hemligheter och mystik! Jag älskar att gemene svensk går runt och tror att Hans Majestät endast är ett gående museum in the flesh..!
Citera
2017-10-29, 18:53
Medlem
EbolaTillAllas avatar
.
Citera
2017-10-29, 19:27
Medlem
Plastsallads avatar
Efter att Wallenbergarna tog över Sveriges ekonomi i början av 1900 först med Sveriges enskilda bank och sedan med saltsjöbadsavtalet så har vår konung ingen ekonomisk makt. Och när han självmant reglerade 1974 års regeringsform (som står sig än idag) och därigenom ändrade vår grundlag så har inte heller någon politisk makt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in