2017-11-01, 03:38
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Kanske om man är dum i huvudet och saknar konsekvenstänk mer längre än några minuter.
Så hela befolkningen alltså.
Citera
2017-11-01, 09:26
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Så hela befolkningen alltså.

Att säga till vuxna människor att använda kontanter istället för kort är för mig samma nivå att man ska ge vuxna människor en kulbräda för att de ska kunna räkna plus och minus.
Citera
2017-11-01, 11:09
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Det låter som att du skall köpa en rätt dyr lägenhet om du behöver ca 400k? Vilken stad är det i och hur många rum har du tänkt dig?
Man kan få bättre ränta hos andra banker och du behöver inte ha avgifter men känns som småpotatis eftersom du ändå äter upp en stor del med dina matkostnader som är för 2-3 personer om man inte slösar.

Ska han köpa i Stockholm är 400k för att köpa en 1 - 1½ inne i stan. en något större lägenhet i en närförort. Skulle säga att det är minimum om han vill bo bra med inte allt för stora pendelavstånd.
Citera
2017-11-01, 11:30
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Att säga till vuxna människor att använda kontanter istället för kort är för mig samma nivå att man ska ge vuxna människor en kulbräda för att de ska kunna räkna plus och minus.
Antar att reklam och placebopiller inte funkar på vuxna heller.

Känslor och beteende spelar en stor del i människors privatekonomi. Tycker snarare det är en udda syn att en butiks belysning, temperatur, bakgrundsmusik och personal påverkar försäljningen men betalsätt gör det inte.

Kontanter gör dig snålast, nästa steg är debitkort och faktura. Värst är kreditkort och telefonbetalningar.

Ts som lägger sju tusen på mat skulle behöva snåla till sig lite medan personer som är för snåla kan byta till kreditkort.
Citera
2017-11-01, 12:08
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Antar att reklam och placebopiller inte funkar på vuxna heller.

Känslor och beteende spelar en stor del i människors privatekonomi. Tycker snarare det är en udda syn att en butiks belysning, temperatur, bakgrundsmusik och personal påverkar försäljningen men betalsätt gör det inte.

Kontanter gör dig snålast, nästa steg är debitkort och faktura. Värst är kreditkort och telefonbetalningar.

Ts som lägger sju tusen på mat skulle behöva snåla till sig lite medan personer som är för snåla kan byta till kreditkort.

Ja, du kanske har rätt. Det känns bara så fruktansvärt långt borta från verkligheten för mig.
Citera
2017-11-01, 13:15
Medlem
Hur mycket pengar har du sparat hittills? Började du precis nu, i samband med att du fick ditt första jobb? Då pratar vi om 3 hela år som du ska bo hemma, tills 28 innan du kan flytta ut. Det är väldigt länge.

Jag skulle göra så här. Om dina föräldrar kan hjälpa till med att ta ett lån i sitt namn för att hjälpa dig med kontantinsatsen låter det som en bättre lösning, då kan du fortsätta att betala 10 tkr i månaden till dina föräldrar istället under 3 år. På sätt och vis kan du se det som att du endast ska betala 5 tkr extra till dina föräldrar, eftersom du redan betalar 5 tkr hemma som försvinner samma dag du flyttar ut,

Om dina föräldrar *inte* har möjlighet att hjälpa dig med ett lån skulle jag åtminstone sats på att öka sparandet till 15 tkr i månaden. Skillnaden blir stor, helt plötsligt kan du flytta om 2 år istället.

Eller varfri kombination av ovan, beroende på hur mycket dina föräldrar kan hjälpa till.
Citera
2017-11-01, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misterzac
Jag bor hemma ja men inte gratis. Mina fasta utgifter uppgår till 7k/månad. Min största rörliga utgift är mat. Lägger väl runt 6-7k varje månad på det. Det är en utgift jag lätt skulle halvera om jag började med matlådor. Sedan blir det en tusing hit och dit på shopping och nöje. Det vanliga.

10k är väl ändå rätt så bra? Det blir 1/3 som går till sparande varje månad.

Låtsas att du är student, då har du runt 9000 kr i månaden (CSN) att leva på vilket inte är några som helst problem. Då kan du lägga undan 20 000 kr. Det blir en kvarts miljon per år, vilket är rätt mycket.
Citera
2017-11-01, 14:18
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnbauerGrisen
Ska han köpa i Stockholm är 400k för att köpa en 1 - 1½ inne i stan. en något större lägenhet i en närförort. Skulle säga att det är minimum om han vill bo bra med inte allt för stora pendelavstånd.
Enligt SL så tar det 21 min. till Centralen från denna adressen som man inte ens behöver ha 200k i kontantinsats för om man väljer 85% belåningsgrad.
Det måste tära en del på TS föräldrar att ha sin vuxna son boende hemma vid så hög ålder också så det bästa vore med en flytt snarast.
Citera
2017-11-01, 14:45
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Sant.
Citera
2017-11-01, 17:35
Medlem
Citat:
Just nu sparar jag ihop till kontantinsatsen till en lägenhet (~400k) och jag lägger undan 10k i månaden i ett räntekonto (.5%) för det ändamålet.

Vet inte hur mycket du hunnit spara ihop men om lite större belopp så kan det löna sig att flytta pengarna till Santander med 1% ränta (minst 100 000, uttag fördröjs 31 dagar, bankgaranti). Fast om har bara typ 100 000 på kontot så blir det ju inte så mycket mer pengar i ränta. I och för sig är det enkelt flytta pengar så kan ju vara värt besväret.

Någon som vet om det är fördel att spara i den bank man senare vill låna av? Lättare få lån för "trogen kund" eller något? Även en del låneinstitut som SBAB har ju sparkonton men jag vet inte om det ger någon fördel att spara där om senare vill låna av dem?
Citera
2017-11-01, 20:55
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Jag känner att jag börjar komma till den åldern då jag borde börja ta min privatekonomi på allvar. Är 25 år gammal, bor fortfarande hemma, har en årsinkomst på 450k och inga skulder.

Just nu sparar jag ihop till kontantinsatsen till en lägenhet (~400k) och jag lägger undan 10k i månaden i ett räntekonto (.5%) för det ändamålet. Skulle lika gärna kunna placera pengarna i en fond men har inte riktigt koll på börsen för att kunna ta några bra beslut.

Använder Nordea för lönekonto. Har ett American Express Blue Cashback som jag använder för alla mina köp (känner att det kortet är bäst för mig då jag inte reser så mycket, får 1.25% cashback på varje köp samt låg månadsavgift på 35kr). Sedan har jag ett räntekonto på Avanza.

Tycker ni att det upplägget är bra? Kan jag optimera min privatekonomi på något sätt? Byta bank? Kort? Andra kort man kan utnyttja till sin fördel?

Vilket konto ger dig 5%?
Citera
2017-11-01, 22:15
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumbuk
Vilket konto ger dig 5%?
Du missade nog punkten framför dvs 0.5%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in