• 1
  • 2
2017-10-29, 17:11
Medlem
Jag känner att jag börjar komma till den åldern då jag borde börja ta min privatekonomi på allvar. Är 25 år gammal, bor fortfarande hemma, har en årsinkomst på 450k och inga skulder.

Just nu sparar jag ihop till kontantinsatsen till en lägenhet (~400k) och jag lägger undan 10k i månaden i ett räntekonto (.5%) för det ändamålet. Skulle lika gärna kunna placera pengarna i en fond men har inte riktigt koll på börsen för att kunna ta några bra beslut.

Använder Nordea för lönekonto. Har ett American Express Blue Cashback som jag använder för alla mina köp (känner att det kortet är bäst för mig då jag inte reser så mycket, får 1.25% cashback på varje köp samt låg månadsavgift på 35kr). Sedan har jag ett räntekonto på Avanza.

Tycker ni att det upplägget är bra? Kan jag optimera min privatekonomi på något sätt? Byta bank? Kort? Andra kort man kan utnyttja till sin fördel?
Citera
2017-10-29, 17:47
Medlem
Pegganns avatar
Att du sparar dina pengar på ett räntekonto är bra i nuläget. Onödigt att risk och placera dem i fonder om du snart ska flytta hemifrån.
Citera
2017-10-29, 17:56
Medlem
Du har alltså ca 29.000 efter skatt och bor hemma men kan bara lägga undan 10.000 i månaden? Ja då kan du optimera din privatekonomi ganska rejält skulle jag säga. Vad har du för utgifter egentligen?
Citera
2017-10-29, 18:02
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Du har alltså ca 29.000 efter skatt och bor hemma men kan bara lägga undan 10.000 i månaden? Ja då kan du optimera din privatekonomi ganska rejält skulle jag säga. Vad har du för utgifter egentligen?

Lite min tanke också.

Skulle lätt kunna spara 20000:- om inte mer. Allt beror på vad jag strör kring mig.
Citera
2017-10-29, 18:36
Medlem
y.ys avatar
Klipp kreditkortet och betala med kontanter istället. Kreditkort innebär att du slösar mer pengar.
Citera
2017-10-29, 19:18
Medlem
idiamindadas avatar
Fortsätt så, du har inget att oroa dig för.
Citera
2017-10-29, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Jag bor hemma ja men inte gratis. Mina fasta utgifter uppgår till 7k/månad. Min största rörliga utgift är mat. Lägger väl runt 6-7k varje månad på det. Det är en utgift jag lätt skulle halvera om jag började med matlådor. Sedan blir det en tusing hit och dit på shopping och nöje. Det vanliga.

10k är väl ändå rätt så bra? Det blir 1/3 som går till sparande varje månad.
Citera
2017-10-29, 21:09
Medlem
Maxteds avatar
10k är bra.
Citera
2017-10-29, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misterzac
Jag bor hemma ja men inte gratis. Mina fasta utgifter uppgår till 7k/månad. Min största rörliga utgift är mat. Lägger väl runt 6-7k varje månad på det. Det är en utgift jag lätt skulle halvera om jag började med matlådor. Sedan blir det en tusing hit och dit på shopping och nöje. Det vanliga.

Nej det är inte särskilt bra med dina förutsättningar. 50% sparkvot bör vara enkelt i din situation.
Citera
2017-10-29, 22:00
Medlem
Hur lång bort i tid är bostadsköpet? Du kan ju alltid låsa pengarna i ett sparkonto och få upp räntan lite.
Citera
2017-10-29, 22:21
Medlem
Citat:

Ok det gör det ju inte lika illa såklart men fortfarande inte speciellt bra. Jag sparar lika mycket som dig med 2/3 av din nettolön. Då bor jag inte hemma hos mina föräldrar heller.

Du lägger alltså 5000-6000 på shopping och nöje? Eller är det så du menar med en tusenlapp hit och dit? Hur lägger man så mycket på shopping o nöje? Mycket krogen eller?
Senast redigerad av kramiz1 2017-10-29 kl. 22:25.
Citera
2017-10-29, 22:29
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Just nu sparar jag ihop till kontantinsatsen till en lägenhet (~400k) och jag lägger undan 10k i månaden i ett räntekonto (.5%) för det ändamålet.
Det låter som att du skall köpa en rätt dyr lägenhet om du behöver ca 400k? Vilken stad är det i och hur många rum har du tänkt dig?
Man kan få bättre ränta hos andra banker och du behöver inte ha avgifter men känns som småpotatis eftersom du ändå äter upp en stor del med dina matkostnader som är för 2-3 personer om man inte slösar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in