2017-10-29, 13:03
Medlem
En äldre tant har en äldre macbook (sista generationen av den vita) med Snow Leopard. Problemet är att många program idag inte har stöd för Snow Leopard längre utan hon får använda en gammal version av Firefox etc.

Går i tanker om man ska byta ut till en Linux-dist istället. Grafisk såklart och enkel eftersom hon inte är så datorvan (inte uppväxt med datorer). Vad tror ni eller är det bäst att ligga kvar på gamla Snow Leopard. Datorn går inte att uppgradera till senare version av OSX. Datorn går heller inte att uppgradera mer hårdvarumässigt heller.

CPU: 2.1 Ghz Intel Core 2 Duo
Minne: 2 GB 667 MHz DDR2 SDRAM
Disk: 120 GB.
Citera
2017-10-29, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av help
Går i tanker om man ska byta ut till en Linux-dist istället. Grafisk såklart och enkel eftersom hon inte är så datorvan (inte uppväxt med datorer). Vad tror ni eller är det bäst att ligga kvar på gamla Snow Leopard. Datorn går inte att uppgradera till senare version av OSX. Datorn går heller inte att uppgradera mer hårdvarumässigt heller.

CPU: 2.1 Ghz Intel Core 2 Duo
Minne: 2 GB 667 MHz DDR2 SDRAM
Disk: 120 GB.

Är det sista vita (som inte är vita unibody), med modell nr MC240*/A, så ska den gå att uppgradera till El Capitan officiellt och Sierra med Sierra patcher (http://dosdude1.com/sierrapatch.html). Och hårdvaran går visst att uppgradera, då den stödjer 8gb RAM och betydligt större hårdisk.

Jag skulle säga uppgradera datorn och OSX först, iom att det är det hon är van vid.
Citera
2017-10-29, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Är det sista vita (som inte är vita unibody), med modell nr MC240*/A, så ska den gå att uppgradera till El Capitan officiellt och Sierra med Sierra patcher (http://dosdude1.com/sierrapatch.html). Och hårdvaran går visst att uppgradera, då den stödjer 8gb RAM och betydligt större hårdisk.

Jag skulle säga uppgradera datorn och OSX först, iom att det är det hon är van vid.

Då är det inte sista eftersom jag vet jag inte kan uppgradera osx högre.

Egentligen har hon inte lärt sig osx utan sedan köpet pratat om att hon önskat hon köpt en pc (windows) istället.
Citera
2017-10-29, 14:22
Medlem
Citat:

Egentligen har hon inte lärt sig osx utan sedan köpet pratat om att hon önskat hon köpt en pc (windows) istället.

OSX Sierra är senaste.
Eller vill du att de ska göra en patch som gör det möjligt att installera högre version av OSX än vad som redan finns?
Är hon van vid Windows, och varför vill hon ha det?

Nåja, ska du slänga in någon smak av Linux så kolla om senaste Ubuntu finns för din MacBook. Verkar som om om sista MacBook White inte har integrerad intel krets utan någon nvidia krets.
Citera
2017-10-29, 14:39
Avstängd
konstapels avatar
Citat:

Då tycker jag att du ska leta upp en billig och hyfsat bra bärbar Windows-PC till henne istället.
Citera
2017-10-30, 00:07
Medlem
Uppdatera till el capitan och installera dessutom windows 7 m.h.a. bootcamp om möjligt, så får tanten maximal nytta och nöje av maskinen. Jag tror att linux bara ger huvudvärk i detta fall.
Citera
2017-11-05, 10:41
Bannlyst
Installera Windows 7 då? Annars fungera ubuntu utmärkt på den.. Har installera Ubuntu på en Macbook pro som INTE klara nya versioner av Mac OS ( Den versionen av Macbook pro där man fortfarande kan ta loss batteriet. ) och har även installera Ubuntu på PPC Macar. Så det är ett bra sätt att förlänga livet på äldre hårdvara.

Skall man bara ha datorn som surf och spotify dator, så räcker det långt. Chrome fungera utmärkt med netflix, viaplay, svt play , spotify finns för linux. Hittar man dom äldre modellen iMac ( Dom som var kritvita ) på någon loppis och den fungera, köp den för några hundralappar.

Perfekt liten TV dator med ubuntu. Dom nyare iMac som har aluminium ram är också bra, men många går sönder pga grafikkortet.
Citera
2017-11-05, 10:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Då tycker jag att du ska leta upp en billig och hyfsat bra bärbar Windows-PC till henne istället.

Faktum är att den kritvita Macbook har en utmärkt en skärm som slå det flesta PC datorer och en väldig bra batteritid.
Citera
2017-12-25, 23:20
Medlem
oskichs avatar
Hade samma problem med min gamla Mac mini ( 1,83 GHz Core 2 Duo, 2GB Ram)...

Installerade Linux Mint, och fick en helt ny dator. Jämfört med gamla 10.7 Lion gick slött och det gick inte att få tag på uppdaterade webbläsare mm. Rekommenderas varmt

Kan vara lite knepigt att få in 64-bitars versionen på äldre macar (min är ifrån 2007), då de kör 32-bits BIOS/EFI men har 64-bits processorer. Fick googla runt lite och fann en guide Värt att satsa på 64-bits versionen, då i princip all ny programvara kommer till den...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in