• 1
  • 2
2017-10-28, 15:34
Medlem
adressandrings avatar
Jag har några exempel på aggressiva signaler jag känner till, men skulle uppskatta fler exempel!

Blinka snabbt med helljuset bakom en person i mitten eller vänsterfältet
Ganska självklart: "sluta söndagsköra i mittenfillen eller vänsterfilen, jag vill köra om"

Vänsterblinka i vänster körfält bakom en annan bil
"Vänligen sluta söndagsköra i vänster körfält, jag skulle nämligen önska att köra om dig. Tack!"

Snabb blinkning med varningstriangel till bakomvarande bil
"Tack för att du var schysst och underlättade min körning"

Bromsa stenhårt så att bromsljusen går igång och sedan snabbt ge full gas
Mycket riskabel taktik som används när man lackar ur på en "biltjuv" med hög nivå på sin körning, som ligger bakom en. Görs med fördel med en fot på vardera pedal och med helförsäkring på bilen.

Inte använda sig av bromspedalen så att bromsljusen kör igång - endast motorbroms under en mycket lång sträcka ink. kurvor/svängar
Markera till bakomvarande förare att man är en planerande förare och att andra skall akta sig för en

Köra ikapp en galen fortkörare och ligga mycket tätt bakom honom i samma överdrivna hastighet
Visserligen inte blinkerssignal - men en markering att: "såhär kör du - är det roligt?".

Den som skriver: "Blinka med helljusen till motsatta sidan av vägen för att markera poliskontroll" kan gå och lägga sig. Det är nybörjarinfo som hör hemma på familjeliv.se
Citera
2017-10-28, 15:36
Medlem
adressandrings avatar
En till:

Köra om på höger sida förbi någon som parkerat i mittfilen, samtidigt som någon kör förbi på vänster sida
Markera att man inte får parkera i mittfilen
Citera
2017-10-28, 15:48
Medlem
Blända andra förare med helljus är självfallet inget man gör om man inte är en fullkomligt efterbliven människa som bör tvångssteriliseras.
Citera
2017-10-28, 15:50
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cygnus-X
Blända andra förare med helljus är självfallet inget man gör om man inte är en fullkomligt efterbliven människa som bör tvångssteriliseras.

Snabb blinkning (1 - 2 st) är inte samma sak som att sätta på helljuset och låta det ligga i det läget.
Citera
2017-10-28, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Snabb blinkning (1 - 2 st) är inte samma sak som att sätta på helljuset och låta det ligga i det läget.
Finns ingen tidsaspekt på hur du får använda helljus om du bländar medtrafikanter.
Citera
2017-10-28, 16:01
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cygnus-X
Finns ingen tidsaspekt på hur du får använda helljus om du bländar medtrafikanter.

Ja - men nu pratar vi inte om trafikskolans regler här. Rubriken på ämnet är "Aggressiv kommunikation i trafiken med blinkers & ljus".
Citera
2017-10-28, 16:06
Medlem
Sam.Boyds avatar
Det är när den omkörande bilens passagerare visar att de har en pistol som man inser att man ska hålla sig passiv i trafiken.
Citera
2017-10-28, 16:13
Medlem
Citat:
Ja - men nu pratar vi inte om trafikskolans regler här. Rubriken på ämnet är "Aggressiv kommunikation i trafiken med blinkers & ljus".
Det är inte trafikskolans regler.
Citera
2017-10-28, 16:31
Medlem
Ganska självklart: "sluta söndagsköra i mittenfillen eller vänsterfilen, jag vill köra om"

Flytta på dig!

"Vänligen sluta söndagsköra i vänster körfält, jag skulle nämligen önska att köra om dig. Tack!"

Aldrig hört talas om men det är ett tydligt buskap och något mindre hetsigt än tidigare blink.

Snabb blinkning med varningstriangel till bakomvarande bil
"Tack för att du var schysst och underlättade min körning"

Japp antingen det eller blink höger, vänster.

Bromsa stenhårt så att bromsljusen går igång och sedan snabbt ge full gas
Mycket riskabel taktik som används när man lackar ur på en "biltjuv" med hög nivå på sin körning, som ligger bakom en. Görs med fördel med en fot på vardera pedal och med helförsäkring på bilen.

Denna har man gjort ett par gånger.

Inte använda sig av bromspedalen så att bromsljusen kör igång - endast motorbroms under en mycket lång sträcka ink. kurvor/svängar
Markera till bakomvarande förare att man är en planerande förare och att andra skall akta sig för en

Detta är knappast en markering utan ett smidigt körsätt.

Köra ikapp en galen fortkörare och ligga mycket tätt bakom honom i samma överdrivna hastighet
Visserligen inte blinkerssignal - men en markering att: "såhär kör du - är det roligt?".

Detta är snarare ett tecken på "stannar du sliter jag huvet av dig"
Citera
2017-10-28, 16:42
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Slå på helljuset precis vid mötesögonblicket på mörk landsväg - "Jag önskar att få min pung avskuren och benen krossade så att jag kan ligga och blöda ut i vägrenen"
Citera
2017-10-28, 18:15
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
...
Jag avskyr när jag färdas 125 km/h på en 110-väg, kör om långtradare i vänsterfältet, och det kommer sådärna muppar som hävdar att deras "köra för fort" skulle vara viktigare än min!
Jag ligger kvar, och de blir skitförbannade för en sekunds missad insparade körning...
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Slå på helljuset precis vid mötesögonblicket på mörk landsväg - "Jag önskar att få min pung avskuren och benen krossade så att jag kan ligga och blöda ut i vägrenen"
Det har hänt att jag har känt så som du skriver.
Det värsta är att någon gång runt 1990, hävdade många "trafikprofessorer", att man SKA göra så, ifall ett djur fanns längre bort och man annars inte skulle se det!
Jag som kör mycket bil, har tränat in att blunda med vänsterögat i en sekund, "i fall att"...
Citera
2017-10-28, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag avskyr när jag färdas 125 km/h på en 110-väg, kör om långtradare i vänsterfältet, och det kommer sådärna muppar som hävdar att deras "köra för fort" skulle vara viktigare än min!
Jag ligger kvar, och de blir skitförbannade för en sekunds missad insparade körning...

Det är väl inget problem, så länge du kollar att det är fritt bakom dig innan du byter fil. Att köra om en långtradare som kör max 87 (brukar va där deras fartspärr tar i) i 125 går ju ganska fort - men det betyder ju ändå inte att det är ok att byta fil 50 m framför någon som kommer i t ex 160. Då förtjänar man att bli rövknullad.

Det vanligaste problemet är dock ändå inte det (även fast det händer) - utan att man kör om med liten hastighetsskillnad. Säg att den där långtradaren kör 80 km/h på 80-skyltad motorväg istället
- och så kör någon om i 85. På 110-sträckorna är det ju vanligt att en bil kör 110 och så kör en anan om i typ 113. Det gör ju att omkörningarna tar väldigt lång tid och även om det var fritt bakom när dom påbörjades, så hinner man oftast ikapp dom redan innan dom är igenom ens halva omkörningen. Vad fan ska man köra om för om man ändå bara ska köra några få km/h snabbare?!

Sen har man ju dom som kanske kör 10-20 km/h fortare än bilarna dom kör om, men som aldrig går till höger. Även fast det finns plats i högerfilen, så fortsätter bara förbi nästa bil och nästa och nästa
- sen skiter dom totalt i att dom bakom vill köra snabbare än så.

Den bästa taktiken mot dessa är att "släppa av" sent när man kommer ikapp dom. Man behöver inte bromsa kraftigt - det räcker med att släppa gasen, men man ska göra det så pass sent att när man kommit ner i samma fart som dom, så är man typ 5 m bakom (ifall dom inte redan flyttat sig vid det laget).
Då får dom ju intrycket i backspeglarna att man nästan håller på kör in i häcken på dom. Dom vågar ju inte hålla på larva sig med bromsen i det läget, för då vet dom att risken är överhängande att man verkligen kör på dom också.
Då brukar det (för det mesta i alla fall) bli iallafall lite fart på dom (dom ökar på lite och går åt höger).
Men den andra kategorin (om man har en bil med bra acceleration) så kan man också komma förbi dom genom att själv använda en av luckorna i högerfilen (som dom egentligen skulle gått in i och släppt fram en) till att köra om dom
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in