Citat:
Ursprungligen postat av
sommarlov
Jag avskyr när jag färdas 125 km/h på en 110-väg, kör om långtradare i vänsterfältet, och det kommer sådärna muppar som hävdar att deras "köra för fort" skulle vara viktigare än min!
Jag ligger kvar, och de blir skitförbannade för en sekunds missad insparade körning...
Det är väl inget problem, så länge du kollar att det är fritt bakom dig innan du byter fil. Att köra om en långtradare som kör max 87 (brukar va där deras fartspärr tar i) i 125 går ju ganska fort - men det betyder ju ändå inte att det är ok att byta fil 50 m framför någon som kommer i t ex 160. Då förtjänar man att bli rövknullad.
Det vanligaste problemet är dock ändå inte det (även fast det händer) - utan att man kör om med liten hastighetsskillnad. Säg att den där långtradaren kör 80 km/h på 80-skyltad motorväg istället
- och så kör någon om i 85. På 110-sträckorna är det ju vanligt att en bil kör 110 och så kör en anan om i typ 113. Det gör ju att omkörningarna tar väldigt lång tid och även om det var fritt bakom när dom påbörjades, så hinner man oftast ikapp dom redan innan dom är igenom ens halva omkörningen. Vad fan ska man köra om för om man ändå bara ska köra några få km/h snabbare?!
Sen har man ju dom som kanske kör 10-20 km/h fortare än bilarna dom kör om, men som aldrig går till höger. Även fast det finns plats i högerfilen, så fortsätter bara förbi nästa bil och nästa och nästa
- sen skiter dom totalt i att dom bakom vill köra snabbare än så.
Den bästa taktiken mot dessa är att "släppa av" sent när man kommer ikapp dom. Man behöver inte bromsa kraftigt - det räcker med att släppa gasen, men man ska göra det så pass sent att när man kommit ner i samma fart som dom, så är man typ 5 m bakom (ifall dom inte redan flyttat sig vid det laget).
Då får dom ju intrycket i backspeglarna att man nästan håller på kör in i häcken på dom. Dom vågar ju inte hålla på larva sig med bromsen i det läget, för då vet dom att risken är överhängande att man verkligen kör på dom också.
Då brukar det (för det mesta i alla fall) bli iallafall lite fart på dom (dom ökar på lite och går åt höger).
Men den andra kategorin (om man har en bil med bra acceleration) så kan man också komma förbi dom genom att själv använda en av luckorna i högerfilen (som dom egentligen skulle gått in i och släppt fram en) till att köra om dom