Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-28, 08:51
  #1
Medlem
Hej!

Jag undrar bara vad skillnaden är mellan tobaken och själva nikotinet? Om man har rökt varje dag i ca 5 år O så går man över till El cigg, vad är för o nackdelar med själva nikotinet?
Citera
2017-10-28, 09:20
  #2
Medlem
S.O.Stolps avatar
En e-cigg innehåller ju bara nikotin medans en cigarett ger dig 100-tals ämnen.

Storbritanniens folkhälsomyndighet har tidigare beräknat att e-cigaretter är ungefär 95 procent säkrare än traditionella cigaretter. Själva nikotinet är dock oförändrat och nikotin är ett dödligt nervgift.
Citera
2017-10-28, 10:20
  #3
Medlem
När du säger nervgift, vad menas? Vad har nikotinen för inflytande på kroppen? Förstör den delar av hjärnan?
Citera
2017-10-28, 15:07
  #4
Medlem
TobaksHasses avatar
Nikotinet höjer blodtrycket och ökar pulsen och ökar risken för blodproppar.

-Många hävdar att Nikotinet i sig själv är cancerogent, men jag är inte jätte övertygad om just den biten. Faktum är att om du exempelvis läser en läkartidning och sedan kollar källorna. Så är det inte ovanligt att dom källorna leder till andra Alkaloider som återfinns bland annat i tobak (fast i betydligt läge koncentration än Nikotinet).
-så att om ni frågar mig så låter E-cigaretter som värsta hälsokuren, så lär det dock inte vara för att nog drar man i sig mer saker än nikotin?!
Citera
2017-11-28, 07:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
).
-så att om ni frågar mig så låter E-cigaretter som värsta hälsokuren, så lär det dock inte vara för att nog drar man i sig mer saker än nikotin?!

De allra flesta juicerna på marknaden idag har blivit väldigt standardiserade och de innehåller oftast 4 saker:
* Nikotin
* PG = Propylene Glycol
och/eller
* VG = Vegetable Glycerin
* Smakämnen

PG har jag alltid inhalerat i mina astmamediciner, samt finns i allt möjligt annat som i hudlotions osv. Helt och hållet förtärbart.

VG är ett livsmedel.

Smakämnen kan det ju vara si och så med när det kommer till hälsoaspekten, samt vissa av de här juicerna innehåller sukralos sötningsmedel. Men då får man inte glömma att varenda livsmedel innehåller smakämnen av något slag idag. Men det finns fortfarande tio gånger fler smakämnen i mitt pålägg än vad det finns i mina e-juicer.

Cigaretter däremot innehåller ju TUSENTALS grejer varav HUNDRATALS är giftiga/cancerogena.

Kan tillägga att jag brukade lida av bronkit (förstadiet till KOL) som försvann när jag började vapea istället för att röka (hade ändå bara rökt i ca 22-23år). Har dessutom fått alla andra typiska hälsoförbättringar som alla får när de slutar röka; Piggare/bättre blodcirkulation/hostfri/bättre hy osv osv.

Målet är att sluta vapea också så småningom men det känns faktiskt som 99% redan är vunnet.
Citera
2017-11-28, 15:01
  #6
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NovusLiberRecito
Smakämnen kan det ju vara si och så med när det kommer till hälsoaspekten, samt vissa av de här juicerna innehåller sukralos sötningsmedel. Men då får man inte glömma att varenda livsmedel innehåller smakämnen av något slag idag. Men det finns fortfarande tio gånger fler smakämnen i mitt pålägg än vad det finns i mina e-juicer.

Cigaretter däremot innehåller ju TUSENTALS grejer varav HUNDRATALS är giftiga/cancerogena.

Det är lite intressant för att det är princip det här jag funderar lite över.
-Det är sant som du säger att cigaretter innehåller mycket giftiga ämnen. Det finns däremot egentligen ( mig veterligen) inga studier som visar att exempelvis örter skulle vara nyttigare att röka.
Aromerna som åtminstone oftast hänvisas till är princip koncentrat hämtat från dessa orter, har dock renats men fram och tillbaka. Men är belagda med ett max tak när det gäller användning i livsmedel (några får enligt Livsmedelsverket inte ens användas).
Detta gör att jag är tveksam till att det är som det sägs "bara vattenånga" som man får i sig.
-Däremot så vill även jag mena att dom lär vara bättre än cigaretter.

Dessutom har jag som målare erfarenhet av "vatten filter" och vet att just vatten renar betydligt bättre än många andra filter. Fast åter igen så måste man nästan se på ämne efter ämne för att veta att vattnet förångas först. Vilket i sin tur borde innebära at vissa aromer kan vara bättre eller sämre i detta fall..


Detta är "bara" mina tankar om e-cigaretter...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback