Citat:
Ursprungligen postat av
henure
Jag borde kanske skaffa nya vänner eller så borde jag få mina nuvarande vänner att förstå att inte alla får precis allt serverat. Flera av mina vänner har aldrig jobbat en dag i sitt liv även fast att de har bra utbildning, och utöver det så bor de fortfarande hemma gratis(!!!). Förstår inte riktigt hur de ska klara sig själva när mamma & pappa inte betalar deras hyra (om vi nu utgår ifrån att de faktiskt inte kommer betala hyran ).
Också tack för era inlägg om att jag kommer få det bra senare i livet, det känns bra att läsa.
Vad är det som får dig att tro att de ska förstå din situation?
Varför bör inte din blotta existens och de andra allmänt accepterade kriterierna på vänskap göra dig förtjänad av ett förhållande präglat av vänskap.
Varför ska dina vänners uppträdande mot dig ligga i centrum för massor av framtida bekymmer?
Den uppmärksamhet dina vänner gav dig var synnerligen ekonomiskt och materialistiskt präglad.
Du använde inte ordet "snobbar" för att beskriva dem, men termen är i sammanhanget relevant!
En snobb är en person som upprörs över bristen på hög status hos andra människor.
Den snobbiga process av diskriminering som du är utsatt för har flera olika innebörder idag bland annat så är det en grupp människor som hyser och ger ett öppet uttryck för sociala och kulturella fördomar, som slår fast att ett visst slags människor eller produkt är bättre än ett annat.
En annat sätt att precisera innebörden är att förtydliga att det handlar om sätt att lösa problem med vem och vad man ska respektera. Utmärkande är alltså inte bara diskrimineringen utan också deras hävdande att man kan sätta ett oantastligt likhetstecken mellan social ställning och människovärde.
Senare så finns det ett par målkonflikter rörande makt.
Dina vänner äger/ägde förmågan att försätta dig i obekväma känslor som exempelvis nervositet kanske på grund av att mycket lite av det du innerst inne är utanför privatekonomi materialistisk präglad status- kan påverka deras uppträdande gentemot dig.
Även om du äger en begåvning med Einsteins intelligens och samtidigt äger en stor del av Aristoteles visdom,så är det av mindre betydelse för att om du inte kan uppvisa upp socialt erkända tecken på deras "goda egenskaper" kommer din blotta existens att förbli ett föremål för snobbarnas likgiltighet.
I en djupare vänskap är tillgivenheten inte baserade på tillfälliga och slumpmässiga inslag som inkomst.
Förhoppningsvis kan detta underlätta dig att upptäcka opålitligheten bakom välputsade fasader och hitta nya vänskapliga sällskap. Till skillnad från dig är de intresserade av pengar, anseende & materialism därav tenderar de, då deras bekantas yttre omständigheter ändras (eller inte ökar i samma takt) att göra plötsliga och tragikomiska omvärderingar, av vilka deras vänner är.
Omvärderingarna kan vara helomvändande , men den bakomliggande dynamiken är minst sagt nedslående och konstant eftersom de kanske aldrig ändrade sitt snobbiga värdesystem på något sätt.
Med en stor aptit på ekonomiskt välbärgade människors åsikter så brister dem i att göra självständiga bedömningar.
Rädslan finns där också, att diskriminera och förringa andra människor är inget tidsfördriv för dem som är starkt övertygade om sin egen ställning (Högdragenhet, men bakom högdragenheten skymtar skräcken).
På tal om "senare i livet", om du i framtiden föreställer dig din egen begravning, mycket längre in i framtiden, vilken typ av människor vill du då att dina efterlevande ska bjuda in till begravningen, i den mening att de skulle känna en genuin sorg över din bortgång, de som älskade dig för den du är eller för vad du hade på banken?