• 5
  • 6
2024-03-22, 17:21
Medlem
Nu vet jag inte hur du lägger upp din situation för dina vänner, själv känner jag sådana här självutnämnda fattiglappar som nästan gör sin fattigdom till en identitet och ursäkt.
Varje gång man ringer och vill dra ut de på något så är det alltid samma visa "Jag är så fattig jag kan inte betala det och det, ännu mindre åka ut på skoj med dig för jag har inte 20kr ens".

Nu är dessa lite extrema, säger inte att du är så här då jag inte vet men kan vara bra att se fattigdomen ur andras perspektiv.
De har pengar men som jag ser det har de valt att spendera pengarna på något annat de prioriterar högre, aktiviteter med vänner prioriteras lågt eller lägst och gärna ska vännerna dessas stå för allt varje gång.
T ex reagerar jag på att du lånat pengar till mor, din mor verkar inte duktig på pengar heller men du prioriterar henne före dig själv, du har gjort ett ekonomiskt val och skänkt alla dina slantar dit, du kunde ha valt att säga nej och värderat din fritid högre.

Tillslut tröttnar man ju, det är inga problem att bjuda på en fika eller något men just det där fattigdomstjatet drar jag och mina vänner oss undan från, det är jobbigt.
Citera
2024-03-23, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henure
Har under hela mitt liv haft det svårt med pengar och som många andra familjer så har jag aldrig åkt utomlands på sommarlov eller haft så många egna prylar/kläder. Jag säger inte att min familj är fattig men min familj är verkligen inte rik.
Jag tror att mina föräldrar egentligen inte borde ha barn eftersom att vi alltid har gått minus eller +/0 med ekonomin varje månad, väldigt frustrerande.

Jag studerar och är fortfarande under 21 år gammal vilket betyder att mina föräldrar enligt lag måste försörja mig, men istället så har större delen av min lön - som jag har jobbat ihop själv - gått till min mamma. De pengarna som hon lovat att ge tillbaka tror jag inte att jag kommer få tillbaka. Pengar är inte allt här i världen men det blir frustrerande ibland...

Till saken nu iallafall.
Jag har jättebra vänner som vet om att jag inte har så tjock plånbok. Men i gymnasiet så ville vi åka ihop utomlands i en vecka. Jag talade om att jag inte hade råd och de svarade då "kan du inte låna av någon då?" och jag fick dra en vit lögn om varför det inte gick. Efter den resan så känns det som att de sällan bjuder med mig till saker som kostar mer än tusenlappen.
De flesta av mina vänner har likt många andra fått allting serverat av sina föräldrar. T.ex körkort, bil, utlandsresor, bostad, kläder, "festpengar", datorer, mobiler, you name it. Och jag tror att det är svårt för dem att veta hur det känns när man måste jobba för sina egna pengar och prioritera vad man ska spendera dem på.

Jag bor fortfarande hemma men jag betalar följande:
Hyra 3500kr. (vatten, el, rum)
Kläder
Mat
Mobilabonnemang
Efter mina utgifter brukar jag ha ca. 200-300kr över till att unna mig om jag ska göra något med kompisar till exempel.

Jag har 15000kr på ett sparkonto (aldrig haft så mycket pengar i hela mitt liv) men de vill jag inte röra förrän jag ska flytta hemifrån.
Jag kan inte bara trolla fram pengar som vissa av mina vänner gör...

Hur löser jag detta? Det känns som att jag snart inte är relevant i deras kompiskrets längre. Gör jag något fel? Har någon av er upplevt liknande situationer?
Du är gammal nog att ta ditt eget ansvar även om din hjärna inte är fullt utvecklad tills du fyller 25. Så sluta vara ett offer och ta ditt eget ansvar i livet.
Citera
2024-03-23, 15:50
Medlem
Citat:
Har under hela mitt liv haft det svårt med pengar och som många andra familjer så har jag aldrig åkt utomlands på sommarlov eller haft så många egna prylar/kläder. Jag säger inte att min familj är fattig men min familj är verkligen inte rik.
Jag tror att mina föräldrar egentligen inte borde ha barn eftersom att vi alltid har gått minus eller +/0 med ekonomin varje månad, väldigt frustrerande.

Jag studerar och är fortfarande under 21 år gammal vilket betyder att mina föräldrar enligt lag måste försörja mig, men istället så har större delen av min lön - som jag har jobbat ihop själv - gått till min mamma. De pengarna som hon lovat att ge tillbaka tror jag inte att jag kommer få tillbaka. Pengar är inte allt här i världen men det blir frustrerande ibland...

Till saken nu iallafall.
Jag har jättebra vänner som vet om att jag inte har så tjock plånbok. Men i gymnasiet så ville vi åka ihop utomlands i en vecka. Jag talade om att jag inte hade råd och de svarade då "kan du inte låna av någon då?" och jag fick dra en vit lögn om varför det inte gick. Efter den resan så känns det som att de sällan bjuder med mig till saker som kostar mer än tusenlappen.
De flesta av mina vänner har likt många andra fått allting serverat av sina föräldrar. T.ex körkort, bil, utlandsresor, bostad, kläder, "festpengar", datorer, mobiler, you name it. Och jag tror att det är svårt för dem att veta hur det känns när man måste jobba för sina egna pengar och prioritera vad man ska spendera dem på.

Kläder
Mat
Mobilabonnemang
Efter mina utgifter brukar jag ha ca. 200-300kr över till att unna mig om jag ska göra något med kompisar till exempel.

Jag har 15000kr på ett sparkonto (aldrig haft så mycket pengar i hela mitt liv) men de vill jag inte röra förrän jag ska flytta hemifrån.

Hur löser jag detta? Det känns som att jag snart inte är relevant i deras kompiskrets längre. Gör jag något fel? Har någon av er upplevt liknande situationer?

Du har ju pengar , spendera dom medans du fortfarande är ung. En resa med sina vänner för 3000:- kunde du väl unna dig , du låter som Joakim von Anka..ska du ha dina pengar länge i spargrisen? Tro fan att dina vänner inte snackar med dig. Du följer inte ens med på resor.
Du har aldrig funderat på ett jobb eller iaf sommarjobb. Jag hade det som du , mina päron köpte en sommarstuga i ett välbärgat område och jag hade bara några få klädesplagg.
Jag jobbade i 2 år för min första moped mina klasslamrater vaknade till den senaste modellen på sin parkering. Jobba jobba jobba
Citera
2024-03-23, 21:33
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Var har du fått 21 år ifrån? Det är 18 år som gäller. Efter det kan dina föräldrar kasta ut dig på gatan och då blir du ett problem för soc istället. Föräldrar har ansvar till 18 år sedan är du vuxen.

Annars låter det som ett "Snabba Cash" problem. Att du rör dig i fel umgängeskrets sett till vad du har att spendera. Finns många i din sits där som kan bli kompisar där det blir att åka ut och grilla så billigt som möjligt än att det ska kosta minst en tusenlapp. För att ändra på detta och så ingå med dessa som har råd finns bara ett råd att skaffa ett jobb som ger mycket pengar.

Ta reda på fakta innan du yttrar dig.

Föräldrabalken
Föräldrabalken reglerar föräldrars ekonomiska ansvar för sina barn. 7 kap. 1§ andra stycket lyder: ”Underhållskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan vid denna tidpunkt eller återupptas skolgången innan barnet fyller nitton år, är föräldrarna dock intill dess barnet fyller tjugoett år underhållsskyldiga så länge skolgången pågår.”
Citera
2024-03-23, 23:56
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Till saken nu iallafall.

Kläder
Mat
Mobilabonnemang

Hur jätte bra vänner är dom egentligen tycker du med tanke på det du skriver? Är dom verkligen "riktiga Vänner"
Citera
2024-03-24, 14:00
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Hur jätte bra vänner är dom egentligen tycker du med tanke på det du skriver? Är dom verkligen "riktiga Vänner"

Tråden är sju år gammal så TS drar nog in feta stash vid dethär laget.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in