Citat:
Ursprungligen postat av
Wahnsinn
Jag tycker också att beskrivningen av runkvideon låter lite väl tilltagen. Inte för att jag chockeras av att varken Soran eller någon annan kändis skulle ha ägnat sig åt ofog, men att sitta naken och runka i Snapchat samtidigt som man visar sitt ansikte som uppskattningsvis 80 % av befolkningen känner igen ter sig väldigt orimligt. Tycka vad man vill om Soran, men han är definitivt inte så pass efterbliven att kunna tro att han skulle komma undan med det. Och det här med Tinder? Låter helmysko att en känd komiker skulle kasta sig in i en datingapp för pöbeln. Han och alla andra kändisar får garanterat ändå ligga genom att knäppa med fingrarna.
Tekniken har kommit långt. I filmen
Vaskduellen från Crazy Pictures "medverkar" både Fredrik Reinfeldt och Barack Obama, och det är ganska bra gjort. Kan det tänkas att någon har morphat in Sorans ansikte i en runkvideo och på något sätt streamat den genom Snapchat?
Nja, det är förvånande många kändisar som hänger på Tinder. Jag har själv dejtat ett par rikskändisar där. Och jag hör ständigt hur vänner sett, eller matchat med eller rentav dejtat, någon välbekant typ.
Att ligga runt som kändis är både enkelt och svårt. Visst finns det ett stort intresse. Samtidigt har, särskilt tjejer, en medföljande misstanke: "är jag bara en i raden?". Att få nuppa på första dejten eller utan kondom är nog svårare för många kändisar rentav. Vill man nuppa utan kondom ska man samla på insekter, ha fjällräven-rygga och snusnäsduk och små runda glasögon. Står man i hotellbaren i Norrköping och limmar på någon så framstår man redan, av kontexten, som en potentiell fuck boy. Är man kändis finns dessutom en lite starkare ton av könssjukdom vilande över ens anlete.
I dessa dagar av nätdejting kan en medelsnygg människa ligga dagligen om man bor i en storstad. Jag vet flera som lever sådana liv. De har då, i typfallet, en handfull "projekt" igång parallellt. Nya dejter blir till ett kortvarigt kk under någon period. Kändisskapet erbjuder snarast de fulare och mindre charmiga männen en möjlighet. Det erbjuder också en möjlighet att stadga sig med någon som är betydligt snyggare än de själva. Men det är också bara en viss kategori kvinnor som i längden finner ett värde i det där kändisskapet. För många andra är ändå den gamla vanliga ekvationen det helt avgörande: att känna sig sedd, att känna attraktion, att tycka någon är smart och spännande och rolig. För egen del upplever jag kändisskap som en stor nackdel. Jag tror inte jag är ensam.