2017-10-27, 01:29
Medlem
Daviddinkelsson85s avatar
Vad kan det bero på?

Just nu går livet jävligt bra för mig, jag bara väntar varje dag på att någon högre upp ser till att plocka ner en på jorden igen. Varför får man aldrig vara lycklig under en längre period under den relativt korta tid vi vandrar på jorden?
Citera
2017-10-27, 02:08
Medlem
Låter lite som du funderar på livets mening mer än lycka, alla söker efter vår egen lycka och när man inte hittar den kan livet kännas lite tomt ibland.
Jag tror att människor letar för mycket efter lycka utåt, den där tjejen/killen eller jobbet med bra lön så man kan "slappna av" och njuta när i själva verket de är inåt man ska leta. Lycka är en sinnestillvaro skulle jag vilja påstå.
Tänk på människor som lever enkelt som inte får allt serverat, tex en gård där dem odlar där en dag går ut på att få skörd, dessa människor har lite men lever mycket.
Varför tror du det är så?

Du ska inte grubbla så mycket, de förändrar ingenting utan bara blir en psykologisk dynghög som tynger ner dig. Om de går bra för dig nu...NJUT!! Livet är inte en rak linje de går upp och ner, och de måste ibland vara dåligt så man vet när man har de bra.
Bli av med den inre oron så faller saker på plats.
Citera
2017-10-27, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daviddinkelsson85
Vad kan det bero på?

Just nu går livet jävligt bra för mig, jag bara väntar varje dag på att någon högre upp ser till att plocka ner en på jorden igen. Varför får man aldrig vara lycklig under en längre period under den relativt korta tid vi vandrar på jorden?
Att saker och ting går ovanligt lätt kan ju bero på att av någon anledning är människor rädda för dig och visar därför en otillbörlig respekt.

Är det lycka för dig att andra människor fruktar dig?
Citera
2017-10-29, 00:17
Medlem
Daviddinkelsson85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Att saker och ting går ovanligt lätt kan ju bero på att av någon anledning är människor rädda för dig och visar därför en otillbörlig respekt.

Är det lycka för dig att andra människor fruktar dig?
Det är inte lycka och tror inte så är fallet.
Citera
2017-10-29, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daviddinkelsson85
Vad kan det bero på?

Låt mig återge vers 36 i Tao te ching. Om du förstår innebörden så kanske också din lycka består.

Det som ska krympas måste först vara vidgat
Det som ska försvagas måste först vara stärkt
Det som ska överges måste först vara upptaget
Det som ska berövas måste först vara berikat
Det kallas att förstå det fördolda
Mjuk och svag övergår hård och stark

Fisken kan inte lämna de djupa vattnen
och ett lands vapen bör ej visas upp.

Att kunna Tao te ching utantill är att ha kunskap. Att förstå innebörden i orden är att ha visdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in