• 2
  • 3
2017-10-27, 22:21
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
har ca 30 tusen hos klarna och 30 tusen hos everydayplus.
är student får csn. omöjligt för mig att betala tillbaka.

så om jag ansöker om att få skuldsanering beviljat kommer det gå?
ja jag vet att jag kan jobba samtidigt som jag pluggar. men om man bara ser på situationen som det är NU. univerisitetsstudent 60 tusen skuld. inkomst 10 tusen i månaden

ja /nej ?
Jag antar att de första frågorna du får kommer att vara hur gamla är skulderna samt vad har du gjort för att försöka betala av dessa?

Är det gamla skulder och du gjort allt som står i din makt (exempelvis försökt få till stånd avbetalningplaner) och dessutom utbildar dig till något som inte kommer att ge dig mer pengar i fickan framöver så är det möjligt att du kan godkännas.

Är detta troligt? Inte speciellt...
Citera
2017-10-28, 19:50
Medlem
Ratozs avatar
En omvänd fråga: Vill du leva på existensminimum de närmaste 5 åren för att slippa betala tillbaka 60k?
Citera
2017-10-29, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MetalBear
Ja?

Det är relativt få som tjänar en bit över 40k brutto. Speciellt någon som är ung, inte har examen och som tar ett sabatsår. Ett jobb där han kan få 30k brutto är väl däremot inte orimligt och då får han ut drygt 20k. Sedan får man väl dra av minst 5-8k för levnadsomkostnader. Då tar det 4-6 månader att betala av skulden.
Om man har en studenlägenhet där du inte betalar hyra på sommaren borde man dock kunna få ett sommarjobb där man kan tjäna ihop 40-50k över sommaren efter levnadsomkostnader om man ligger i lite.
Citera
2017-10-29, 11:46
Medlem
Hallåj,

Inte speciellt troligt att du kan få det. Du måste vara sjukt skuldsatt, under en längre period, och utan några som helst hopp att någonsin få betala av det(även om du skaffade jobb).

För att bli beviljad skuldsanering måste du tydligt visa att du försöker ta tag i skulderna, ex. skaffa jobb. Men i ditt fall gör det att du kan bli skuldfri på bara några månader.

Nu blev jag faktiskt nyfiken! Du ville alltså leva på existensminimum i flera års tid för att bli av med ynka 60tusen i skuld?

Skuldsanering är som andra skrivit inget man får bara för man inte orkar betala av sina skulder.

Försök istället göra upp en betalningsplan med skuldägarna. Se det som en dyr läxa, för det är dags att ta ekonomin på allvar nu vitsvartgul.
Senast redigerad av KlinkersAerBra 2017-10-29 kl. 11:49.
Citera
2017-10-29, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Hallåj,

Inte speciellt troligt att du kan få det. Du måste vara sjukt skuldsatt, under en längre period, och utan några som helst hopp att någonsin få betala av det(även om du skaffade jobb).

För att bli beviljad skuldsanering måste du tydligt visa att du försöker ta tag i skulderna, ex. skaffa jobb. Men i ditt fall gör det att du kan bli skuldfri på bara några månader.

Nu blev jag faktiskt nyfiken! Du ville alltså leva på existensminimum i flera års tid för att bli av med ynka 60tusen i skuld?

Skuldsanering är som andra skrivit inget man får bara för man inte orkar betala av sina skulder.

Försök istället göra upp en betalningsplan med skuldägarna. Se det som en dyr läxa, för det är dags att ta ekonomin på allvar nu vitsvartgul.
nej absolut inte.
tack för alla svar men för att ge svar på tal. vet inte varför tar upp detfakto att jag pluggar på universitet, att det skulle automatiskt göra så jag är 100% insatt i vad skuldsanering innebär.
nu när jag läst kommentarerna vet jag vad det går ut på.
och innerst inne visste jag väl att svaren kunde bli ''nej'' men ville ändå fråga lite

vet också att 60 tusen inte är nånting jämfört med vilka höga skulder alla andra har, men tänkte att jag är student då kanske det kan vara till min fördel att få extrahjälp.

kommer antingen skaffa helgjobb, vilket jag egentligen ändå borde ha även om jag inte hade skulder
eller varje månad betala runt 2000 var till dessa två företag

tack för alla svar folk
Citera
2017-10-29, 17:08
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
nej absolut inte.
tack för alla svar men för att ge svar på tal. vet inte varför tar upp detfakto att jag pluggar på universitet, att det skulle automatiskt göra så jag är 100% insatt i vad skuldsanering innebär.
nu när jag läst kommentarerna vet jag vad det går ut på.
och innerst inne visste jag väl att svaren kunde bli ''nej'' men ville ändå fråga lite

vet också att 60 tusen inte är nånting jämfört med vilka höga skulder alla andra har, men tänkte att jag är student då kanske det kan vara till min fördel att få extrahjälp.

kommer antingen skaffa helgjobb, vilket jag egentligen ändå borde ha även om jag inte hade skulder
eller varje månad betala runt 2000 var till dessa två företag

tack för alla svar folk
Då vill jag vara den första som önskar dig lycka till!

Tänk bara på att de 2 000 kr du talar om ska vara en amortering av din skuld PLUS att du betalar räntan varje månad. Då är du förhoppningsvis snart på banan igen.

Och du: Inga fler onödiga konsumptionslån. OK?
Citera
2017-10-29, 17:21
Medlem
Fenjal888s avatar
Inte ens chans i helvetet att du får skuldsanering, vilket är SJÄLVKLART i detta fallet.
Citera
2017-10-30, 02:18
Medlem
gay4cows avatar
hur länge har du haft skulden?
Citera
2017-10-30, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gay4cow
hur länge har du haft skulden?
5 månader
Citera
2017-11-02, 16:37
Medlem
ska försöka betala samma belopp till båda ställen varje månad. men om jag nån gång kan betala lite mer till bara ett av ställena vilken ska jag välja då?

spontant känner jag everydayplus eftersom det ändå är som smslån. vad tycker ni
Citera
2017-11-02, 16:55
Medlem
Citat:
ska försöka betala samma belopp till båda ställen varje månad. men om jag nån gång kan betala lite mer till bara ett av ställena vilken ska jag välja då?

spontant känner jag everydayplus eftersom det ändå är som smslån. vad tycker ni

Börja med att betala av på den först då det förmodligen är en högre ränta på det kreditlånet. Du kan ju försöka med att ringa till Klarna och kolla om det går att förhandla om en avbetalningsplan eller ändrad ränta. Jag tycker att du ska lägga nästan allt amorteringsutrymme på Everydayplus.

60.00 är ingenting i jämförelse med vad folk annars har i skulder. Ett tips är att du spärrar möjligheten att handla/använda dessa krediter så att du faktiskt också betar av dem och inte bara står och stampar på samma ställe. I framtiden: spara pengar till konsumtion, våga säga nej till saker/fester/resor etc.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in