Citat:
Ursprungligen postat av
samverkan
Hej!
Har genom arvstagande nyligen fått cirka 500 000 och har som avsikt att spara dessa på ett sätt som fördelaktigt ger lite avkastning kombinerat med en minimal risk. Sparkonto känns givet, men alla räntor hit och dit mellan de olika bankerna känns som en djungel.
Tips och förslag mottages med öppna armar.
Med vänlig hälsning
Jag befann mig i en närmast identisk situation som dig. Har inte fullt trettio år kvar till pension och ett konstant månadssparande på några tusenlappar.
Jag hade också fonder som sett en ordentlig ökning senaste tio åren och som efter skatt skulle vara värda ungefär 160 000 kronor.
Jag valde att sälja undan fonderna och istället lägga pengarna i ett nyöppnat investeringssparkonto. Med ett sådant betalar jag en schablonskatt på insatt belopp på lite drygt en procent. I gengäld slipper jag skatta på eventuell vinst från fonderna. Så länge som räntan är låg (och räntan styr schablonbeloppet) och börsen växer med 4-5 procent eller mer per år är det ett bättre val.
Från denna fond investerar jag varje månad några tusenlapp var i tre olika fonder. Det betyder att det kommer ta mig nästan att år att tömma kontot. Sedan jag fört över ett annat sparande till mitt investeringssparkonto kommer kontot ha tillräckligt för att göda investeringarna i nästan fem år till. Det betyder att jag kommer fånga börsen både i dess upp- och nedgångar.
Efter inrådan från bankens rådgivare valde jag tre fonder.
En högriskfond som jag kommer investera i på 20 års sikt och som förväntas ge absolut bäst utdelning.
En fond med lite lägre risk som jag investerar i på 10 års sikt.
En pensionsfond som idag kan anses vara en fond med relativt hög risk men vars risk kommer sjunka efterhand som tiden går och jag närmar mig pension.
Detta är en sparform som jag förväntar mig kommer ge god utdelning över lång tid men som även kommer minska ner risken med tiden. Att jag väljer att varje år betala en schablonskatt betyder även att den summan jag ser på kontot är de pengar som jag de facto har.
Eftersom jag har närmast noll intresse av att följa börsen så valdes fonder med stor geografisk spridning men som nästan uteslutande investerar i norra halvklotet. Sverige, Norge, Storbritannien och USA har stora andelar. Mitt mål med sparandet är både trygghet över tid, ett litet engagemang från min sida och en relativt god tillväxt.