2017-10-25, 23:50
Medlem
steffeehs avatar
Kom in i denna diskussion med far och bror min, ett ämne som berör lingvistisk filosofi, social psykologi, samt lite epistemologi (iallafall utefter den diskussion som följde hos oss).
Vore intressant att höra era tankar.

Om nåt nåt inte är rationellt, är det då alltid irrationellt? Dvs inte att allting är irrationellt, utan när nåt inte kan anses vara rationellt, kan det då bara vara irrationellt?
Citera
2017-10-26, 01:22
Medlem
Law of excluded middle

Ir- (prefix)

Ja.
Citera
2017-10-26, 02:04
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Law of excluded middle

Ir- (prefix)

Ja.

En del humanister skulle nog säga nej. Inom postmodernismen anser ju många att sanningen är relativ och kan vara olika för olika betraktare:

https://en.wikipedia.org/wiki/Factual_relativism

Det som är rationellt för dig kan alltså vara irrationellt för TS, och ni har båda rätt enligt postmodernisterna.

Själv tror jag dock inte på dylikt trams.
Citera
2017-10-26, 02:12
Medlem
Eller nej.

Det beror nog på vad man avser med ordparet. Är de varandras negationer eller godtyckliga kategorier, till vilka vi kan lägga till fler?

Rationella x (i något sammanhang).
Irrationella x.
Metarationella x (med efterföljande kreativ definition).

?!
Citera
2017-10-26, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
En del humanister skulle nog säga nej. Inom postmodernismen anser ju många att sanningen är relativ och kan vara olika för olika betraktare:

https://en.wikipedia.org/wiki/Factual_relativism

Det som är rationellt för dig kan alltså vara irrationellt för TS, och ni har båda rätt enligt postmodernisterna.

Själv tror jag dock inte på dylikt trams.

Men, nu utgick vi ifrån att någonting inte var rationellt och filosoferar över från huruvida det då nödvändigt följer att det är irrationellt. Att någonting kan vara både p och icke vara p för vissa (tramsiga ) humanister förändrar ingenting!
Citera
2017-10-26, 06:21
Medlem
Rent begreppsmässigt/språkligt är de varandras motsatser.

Alla språkliga begrepp är på individnivå relativistiska då varje begrepp kräver en tolkning om huruvida något är rationellt/irrationellt och en sådan tolkning kan variera mellan individer.
Citera
2017-10-26, 08:34
Medlem
Sorbitans avatar
Jag tycker frågan är irrationell, medan du tycker att den är rationell, fallet avslutat!
Citera
2017-10-26, 10:37
Medlem
srinivasas avatar
Frege famously asked himself what we would say of “beings whose laws of thought flatly contradicted ours and therefore led to contrary results even in practice”, and his answer would be: “we have here a hitherto unknown form of madness”

Men som Wittgenstein sa, Frege berättade aldrig hur detta vansinne skulle se ut.
Citera
2017-10-27, 17:27
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Men, nu utgick vi ifrån att någonting inte var rationellt och filosoferar över från huruvida det då nödvändigt följer att det är irrationellt. Att någonting kan vara både p och icke vara p för vissa (tramsiga ) humanister förändrar ingenting!

Vad jag menade var helt enklet att om man relativiserar sanningen - som vissa postmodernister gör - så är det meningslöst att försöka resonera logiskt.

Du kan tycka att något inte är rationellt, men om Jacques Derrida hävdar att det är rationellt och ni båda har rätt så kan man inte med säkerhet dra slutsatsen att fenomenet är irrationellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in