• 1
  • 2
2017-10-25, 17:10
Medlem
Sökte men kunde inte hitta detta ämne innan.
Nån som vet om man i dag måste ha körkortet med sig när man kör i Sverige?
Citera
2017-10-25, 17:15
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigleg77

Svar ja! Underlåter du att medföra körkort under färd, och fastnar i en kontroll, kostar det 500 kr i böter.
Citera
2017-10-25, 17:38
Medlem
Ducken11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Svar ja! Underlåter du att medföra körkort under färd, och fastnar i en kontroll, kostar det 500 kr i böter.
Bara om man tillåter sig bli rövknullad av maktutövarna utan protest, likt en betahane.

Aldrig haft med det, blivit stoppad flera gånger... De löser sig alltid, aldrig fått böter för de.

Sålänge du kan berätta din identitet så kan de slå på sin dator om du har körkort eller inte, något de måste göra i vilket fall som helst.

Dock brukar de dubbelkolla att jag är den jag utsäger mig för att vara, tror det är rutin eftersom jag vägrar visa ID handlingar. Då gäller det att veta när sina föräldrar är födda etc.

Citat:
Egentligen ja, men samtidigt finns det ingen åklagare i världen som skulle ta beslutet att du ska släppas till rättegång för att de ska inkassera 500kr från dig för att du vägrat skriva under böter, när du faktiskt berättat vem du är och att du har körkort när polisen har all möjlighet att dubbelkolla vad du säger.
Senast redigerad av Ducken11 2017-10-25 kl. 17:46.
Citera
2017-10-25, 18:20
Medlem
Så om man vill vara säker och inte tjafsa med ordningsmaken så är svaret alltså ja.
Ok, har det inte allt i nån centralserver ändå och kan få upp ens id genom personnr?
Citera
2017-10-25, 18:23
Medlem
Egentligen ska du ha med dig det men det gör inte så mycket om du har glömt det, polisen kollar enkelt upp dig i datorn så det är lugnt.
Citera
2017-10-25, 18:37
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Så om man vill vara säker och inte tjafsa med ordningsmaken så är svaret alltså ja.
Ok, har det inte allt i nån centralserver ändå och kan få upp ens id genom personnr?
Jo det har de.
Citera
2017-10-25, 19:17
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11
Bara om man tillåter sig bli rövknullad av maktutövarna utan protest, likt en betahane.

Aldrig haft med det, blivit stoppad flera gånger... De löser sig alltid, aldrig fått böter för de.

Sålänge du kan berätta din identitet så kan de slå på sin dator om du har körkort eller inte, något de måste göra i vilket fall som helst.

Dock brukar de dubbelkolla att jag är den jag utsäger mig för att vara, tror det är rutin eftersom jag vägrar visa ID handlingar. Då gäller det att veta när sina föräldrar är födda etc.

Egentligen ja, men samtidigt finns det ingen åklagare i världen som skulle ta beslutet att du ska släppas till rättegång för att de ska inkassera 500kr från dig för att du vägrat skriva under böter, när du faktiskt berättat vem du är och att du har körkort när polisen har all möjlighet att dubbelkolla vad du säger.
Ditt första stycke kan jag hålla med om. Åker man på böter för att inte ha körkortet med sig så har man antagligen redan samlat på sig andra böter till att börja med o sedan krävs det nog att polisen i fråga har en riktigt dålig dag.
Att du sedan ger råd som förutsätter att en åklagare ska begå tjänstefel är rent ut sagt korkat. Är du korkad eller önskar du bara att medlemarna här ska råka illa ut?
Citera
2017-10-25, 19:33
Medlem
ID räcker. Så länge det är giltigt.
Citera
2017-10-25, 19:52
Medlem
Citat:

Du har ju verkligen förtjänat att få böter för att du inte har körkort med dig, och varför i hela friden vägrar du visa ID när du ändå låter dem kolla upp vem du är? Bara för att jävlas och slösa deras tid och våra skattepengar?

Om du inte trivs i vårt gemensamma samhälle så ta ditt pick o pack och flytta långt åt helvete ut i vildmarken och sköt digvhelt själv utan minsta kontakt med, eller bruk av något som har eld samhället att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av fredagsmys88
ID räcker. Så länge det är giltigt.

Nej, det stämmer inte. Om någon polisman är snäll och låter det räcka är inte enligt reglerna och därför inget man ska räkna med.

Citat:
Skyldighet att medföra körkort

8 § Körkort skall medföras under färd med bil, motorcykel, terrängvagn eller motorredskap klass I och på tillsägelse visas upp för bilinspektör eller polisman. Kortet skall vara i sådant skick, att det kan läsas utan svårighet.

Har körkortet förstörts eller förkommit, skall körkortshavaren skriftligen anmäla detta till länsstyrelsen. Kommer körkortet senare till rätta skall körkortshavaren genast överlämna detta till den länsstyrelse som tagit emot anmälan om förlusten.

Har ett körkort ännu inte lämnats ut efter godkänt förarprov eller körprov enligt 34 a §, skall i stället för körkortet ett gällande bevis om godkänt förarprov och handling som styrker förarens identitet medföras. Förordning (1996:321).
Citera
2017-10-25, 20:08
Medlem
Ducken11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du har ju verkligen förtjänat att få böter för att du inte har körkort med dig, och varför i hela friden vägrar du visa ID när du ändå låter dem kolla upp vem du är? Bara för att jävlas och slösa deras tid och våra skattepengar?
-Precis.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Om du inte trivs i vårt gemensamma samhälle så ta ditt pick o pack och flytta långt åt helvete ut i vildmarken och sköt digvhelt själv utan minsta kontakt med, eller bruk av något som har eld samhället att göra.
-Letar fortfarande efter en plats utanför nationella gränser, eller inom vettiga sådana.
Citera
2017-10-25, 20:11
Medlem
Ducken11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Ditt första stycke kan jag hålla med om. Åker man på böter för att inte ha körkortet med sig så har man antagligen redan samlat på sig andra böter till att börja med o sedan krävs det nog att polisen i fråga har en riktigt dålig dag.
Att du sedan ger råd som förutsätter att en åklagare ska begå tjänstefel är rent ut sagt korkat. Är du korkad eller önskar du bara att medlemarna här ska råka illa ut?

Kan inte argumentera emot om det vore tjänstefel eller inte, det är moraliskt rätt iallafall, hur som helst... vem ska åberopa brottet? Åklagarens kollega? visst är systemet underbart

edit: Även om det skulle gå till rättegång så riskerar du ändå inte högre böter än 500. Som du även sedan kan överklaga för mer pappersarbete, även om du i slutändan kommer få pröjsa... 500:-
Hur man än vänder på det så kommer myndigheterna förlora mest på att jävlas med en i såna här lindriga fall.
Senast redigerad av Ducken11 2017-10-25 kl. 20:14.
Citera
2017-10-25, 21:50
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Kan inte argumentera emot om det vore tjänstefel eller inte, det är moraliskt rätt iallafall, hur som helst... vem ska åberopa brottet? Åklagarens kollega? visst är systemet underbart

edit: Även om det skulle gå till rättegång så riskerar du ändå inte högre böter än 500. Som du även sedan kan överklaga för mer pappersarbete, även om du i slutändan kommer få pröjsa... 500:-
Hur man än vänder på det så kommer myndigheterna förlora mest på att jävlas med en i såna här lindriga fall.
Ibland hör jag kritik över vårt dåliga rättsväsende på denna site. Vad jag förstår är du en av de som anser att polis/rättsväsendets arbete är mer än bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in