• 1
  • 2
2017-10-25, 16:20
Medlem
Hej!

Jag har en tendens att spendera pengar så fort jag har det på mitt konto och därför så tänkte jag lägga in en viss procent av lönen direkt på ett sparkonto, dvs ett konto som jag inte kommer att röra.

Vilken bank är den enklast? Jag bryr mig inte om vad dem ger för sparränta eftersom att summan jag kommer att spara rör sig inte om mer än femsiffrigt. Det enda jag vill är att det ska vara simpelt att ansöka, lätt att sätta in pengar samt att det ska vara gratis uttag och ingen årsavgift.
Citera
2017-10-25, 16:24
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raazai
Hej!

Jag har en tendens att spendera pengar så fort jag har det på mitt konto och därför så tänkte jag lägga in en viss procent av lönen direkt på ett sparkonto, dvs ett konto som jag inte kommer att röra.

Vilken bank är den enklast? Jag bryr mig inte om vad dem ger för sparränta eftersom att summan jag kommer att spara rör sig inte om mer än femsiffrigt. Det enda jag vill är att det ska vara simpelt att ansöka, lätt att sätta in pengar samt att det ska vara gratis uttag och ingen årsavgift.

Jag vet att på Nordnet (där man handlar aktier) kostar det inget att ha pengar och kan flytta dom fram och tillbaka kostnadsfritt. Där kan man ha dom utan att köpa aktier, om man nu bara vill ha ett konto där man lägger undan pengar.

Men jag skulle ju råda att studera lite olika investeringsformer, så kan du lägga en liten slant i sparkonto och en annan slant i investering. Finns kortare sikt på investeringar också.
Citera
2017-10-25, 16:24
Medlem
Wertyms avatar
Avanza är bra, gratis och olika sparkonton man kan välja mellan
Citera
2017-10-25, 16:35
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Jag vet att på Nordnet (där man handlar aktier) kostar det inget att ha pengar och kan flytta dom fram och tillbaka kostnadsfritt. Där kan man ha dom utan att köpa aktier, om man nu bara vill ha ett konto där man lägger undan pengar.

Men jag skulle ju råda att studera lite olika investeringsformer, så kan du lägga en liten slant i sparkonto och en annan slant i investering. Finns kortare sikt på investeringar också.
.. jag har för mig sånt leder till mardrömsdeklarationer på 50sidor och där man måste veta skit som är pisstråkigt att hålla reda på .. därför jag har undvikit aktier och sånt krafs...
Citera
2017-10-25, 16:40
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
.. jag har för mig sånt leder till mardrömsdeklarationer på 50sidor och där man måste veta skit som är pisstråkigt att hålla reda på .. därför jag har undvikit aktier och sånt krafs...

Det händer bara när man säljer aktier, inte när man bara ha pengarna på kontot eller enbart köpt.
Citera
2017-10-25, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud

Då har du för dig helt fel.
Citera
2017-10-25, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Det händer bara när man säljer aktier, inte när man bara ha pengarna på kontot eller enbart köpt.

Jag tänker ju inte låta pengarna ligga där förevigt.. Tänkte mig kanske 1 år eller så..
Citera
2017-10-25, 17:30
Medlem
ICA Banken är väl ok annars? eller?
Citera
2017-10-25, 18:45
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
ICA Banken är väl ok annars? eller?
Nja där får du bara 0,10% men däremot kan BlueStep SuperFlex passa dig med 1% ränta utan att låsa pengarna.
Senast redigerad av frank_pe 2017-10-25 kl. 18:49.
Citera
2017-10-25, 20:06
Medlem
Citat:
Hej!

Vad är det för fel på din nuvarande bank? Borde ju annars vara enklast att ha sparkontot där
Citera
2017-10-25, 21:17
Medlem
Fenjal888s avatar
Volvobank (eller Volvocard) eller vad det nu heter har jag ett konto på, fria in- och uttag och 0,65% ränta. Bättre än inget antar jag, lätt bank att ha att göra med.
Citera
2017-10-25, 21:34
Medlem
Kan du inte bara öppna ett nytt konto, som inte är anslutet till ditt kort?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in