• 1
  • 2
2006-01-14, 18:40
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Jag blir vansinnig!!!

Varje gång jag ska borra i en betongvägg lyckas jag träffa en jävla järnbalk!! På tredje försöket idag bröt jag borren, så jag fick ge upp och nu har jag tre feta hål i väggen.

Finns det något instrument som man kan använda för att undvika detta??
Elle måste man beställa ritningar över hela jävla huset och ligga med linjal å mäta???
Citera
2006-01-14, 18:52
Medlem
det är inte armeringsjärn du borrar in i då?

annars ska väl balkar sitta med 60 cm mellanrum (kanske bara gäller trä iofs.)

om jag inte missminner mig har väl black&decker nåt instrument som "ser" rör genom väggen, kan ju funka med en sån även om den väl är hutlöst dyr.
Citera
2006-01-14, 18:54
Medlem
Vardons avatar
Kanske en regelsökare?
Frågan är väl hur långt in de sitter?

tex: http://www.jula.se/Butik/docs/produk...f_id=SE-405019

Funkar inte det så kontakta tex Ramirent eller nått annat hyrbolag och hyr en proffsapparat kanske?
Citera
2006-01-14, 18:54
Medlem
Daddy Dajmkryzzs avatar
Låter märkligt det här...är du säker på att du använder en slagborrmaskin och inte en vanlig?...kanske är därför du inte kommer in i väggen
Citera
2006-01-14, 18:58
Medlem
flowss avatar
Passar på att kidnappa tråden lite. Hur vet man att man inte borrar/spikar in i elledningar e.dyl. när man sätter upp tavlor etc?

Visst kan man ju använda en sån där sökare - men hur många använder en sådan egentligen?
Citera
2006-01-14, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daddy Dajmkryzz
Låter märkligt det här...är du säker på att du använder en slagborrmaskin och inte en vanlig?...kanske är därför du inte kommer in i väggen

Eller ännu bättre en hammarborrmaskin, otrolig skillnad mellan denna och en slagborr.
Citera
2006-01-14, 19:12
Medlem
Vardons avatar
Tja vad gäller elledningar så är det väl ungefär sökare som gäller alternativt försöka gissa... Är man försiktig så slå av huvudbrytaren först så skadar du dig inte... När jag sommarjobbade för många år sen var det en på det stället som borrat i 10 kV och det var ju ändå "proffs"..
Citera
2006-01-14, 19:14
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daddy Dajmkryzz
Jag använder en så kallad drillborr som man håller med ena handen och vevar med den andra.
Nä självklart så använder jag en riktig slagborr, märket heter Metabo och är väldigt kraftig.
Citera
2006-01-14, 19:48
Medlem
miklons avatar
Elledningar ligger antingen i rör (VP) eller löst i väggen, de flyttar sig normalt sett bara en liten bit om man kommer åt dem med borren eller en spik (samma princip som att försöka slå en spik genom en löst hängande tvättlina). Där lösa kablar passerar reglar ska det finnas spikskydd (vinklade plåtbitar i princip).

Edit: En 10 kV-kabel som Vardon nämner är förstås en annan femma, den är ju betydligt stelare än de ledare man har hemma i väggen.
Citera
2006-01-14, 20:20
Medlem
pickopungs avatar
Bästa sättat är att borra alternativt snett uppåt/neråt. Antagligen går armeringsjärnet som ett rutnät över väggen, och flyttar man hålet parallellt så är det ju en stor risk att man borrar i samma järn.

JAg har aldrig hört talas om en armeringsjärndetektor.

Kanske man skulle kunna testa med en kraftig magnet?

//P
Citera
2006-01-15, 11:12
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickopung
Bästa sättat är att borra alternativt snett uppåt/neråt. Antagligen går armeringsjärnet som ett rutnät över väggen, och flyttar man hålet parallellt så är det ju en stor risk att man borrar i samma järn.

JAg har aldrig hört talas om en armeringsjärndetektor.

Kanske man skulle kunna testa med en kraftig magnet?

//P

Ja det brukar gå bra att flytta borren några centimeter från det borrhål där man stötte på armeringsjärn, och prova på nytt.

Tycker själv det verkar vara lättast att träffa på armeringsjärn i gjutna valv
Citera
2006-01-15, 11:15
Medlem
Relays avatar
Borde det inte vara farligare att stöta på elledningar eller kablar än metallditon om man borrar i en husvägg?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in