2018-01-15, 16:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vill man söka särskilda insatsbidrag kan det ju vara en vits att efterlysa en person som inte kommer hittas. 😄

Men det kan vara ett försök att "animera" utredningen också, det vet man inte. Polisen har ju stora befogenheter, och tror man att denna person finns (och vem ska hävda att de inte tror det) så finns ju inte mkt att invända. Rimligtvis finns det vittnesmål i botten, konstigt vore ju annars. Sen berättar de ju inte exakt hur det vittnesmålet ser ut, eftersom det skulle kunna äventyra vittnespersonens hälsa. Kan ju vara en polis som gjort iakttagelsen på dagen och efteråt, någonstans, men det kan de ju inte berätta, eftersom förundersökningssekretess råder.

Så det blir ju till att sitta lugnt och acceptera. Vilket visar sig lätt när man tilltror polisen viljan att ta fast mördaren.

Men lite utstuderad klädsel är det ju. För en regnig höstdag. Som om personen var klädd för ngt annat, och inomhus?

Citat:
Ursprungligen postat av eminent-dietist
Jag tycker fortfarande att signalementet låter fabricerat. Hur många har iakttagit mannen? Det kan ju vara en uppdiktad efterhandskonstruktion av t ex 2 st GM också.

Man gick ju ut från polisens sida tidigt med att man ville att de som hade varit i området den dagen skulle höra av sig, även om man inte tyckte att man hade sett något särskilt. Dessa personer kollas säkert upp, var de varit, om det finns mastuppkopplingar, vittnen mm som visar att de verkligen varit där.

Polisen kollar också säkert med de personer som pingat upp mot mast för detta område den dagen, även om de inte hört av sig.

Dessa personer hörs och man kollar med dem vad de noterat; människor, bilar, vad som inte fanns mm under den tid på dagen då de varit där. De flesta av vittnena har säkert ingen kontakt med varandra, om de inte haft sällskap där.

Kan hända att dessa personer (flera av dom) nämnt denna man med svart jacka. Det är inte säkert att de själva hade tänkt på att denna man verkade skum, eller på annat sätt utmärkte sig.

Kanske den gemensamma nämnaren enbart var att FLERA sett personen under dagen, redan från 10.30 och framåt. Detta har gjort polisen uppmärksam.

Och denna person har alltså inte funnits med bland de som hört av sig, på annat sätt observerats i närområdet eller pingats upp mot mast. Vilket gör saken ännu intressantare.

Tror inte att det är så lätt att lura polisen på detta sätt när det finns fler observationer av personen. Flera, det tänker jag är fler än två, utspridda under dagen.
Citera
2018-01-15, 17:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
[/b]

Man gick ju ut från polisens sida tidigt med att man ville att de som hade varit i området den dagen skulle höra av sig, även om man inte tyckte att man hade sett något särskilt. Dessa personer kollas säkert upp, var de varit, om det finns mastuppkopplingar, vittnen mm som visar att de verkligen varit där.

Polisen kollar också säkert med de personer som pingat upp mot mast för detta område den dagen, även om de inte hört av sig.

Dessa personer hörs och man kollar med dem vad de noterat; människor, bilar, vad som inte fanns mm under den tid på dagen då de varit där. De flesta av vittnena har säkert ingen kontakt med varandra, om de inte haft sällskap där.

Kan hända att dessa personer (flera av dom) nämnt denna man med svart jacka. Det är inte säkert att de själva hade tänkt på att denna man verkade skum, eller på annat sätt utmärkte sig.

Kanske den gemensamma nämnaren enbart var att FLERA sett personen under dagen, redan från 10.30 och framåt. Detta har gjort polisen uppmärksam.

Och denna person har alltså inte funnits med bland de som hört av sig, på annat sätt observerats i närområdet eller pingats upp mot mast. Vilket gör saken ännu intressantare.

Tror inte att det är så lätt att lura polisen på detta sätt när det finns fler observationer av personen. Flera, det tänker jag är fler än två, utspridda under dagen.

Så kan det mycket väl vara. Man har förstått att detta kan vara en och samma person och ingen mastning.
Citera
2018-01-15, 17:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Så kan det mycket väl vara. Man har förstått att detta kan vara en och samma person och ingen mastning.

Ja, annars borde personen gå att identifiera.
Citera
2018-01-15, 17:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, annars borde personen gå att identifiera.

Naturligtvis.
Citera
2018-01-15, 20:45
Medlem
Tänk om det är ett liknande motiv som ikea mördaren gm vet att han kommer utvisas
Citera
2018-01-15, 21:36
Bannlyst
Varför inte bara topsa alla män i stan? Kommer väl bli så förr eller senare ändå? Amatörmässig utredning.
Senast redigerad av felelement 2018-01-15 kl. 21:38.
Citera
2018-01-15, 22:01
Medlem
notknapparens avatar
"I nuläget står man utan misstänkt gärningsman, men man har med hjälp av gärningsmannaprofilgruppen satt ihop en gärningsmannaprofil.

– Vår arbetshypotes är att han har en stark knytning till Ulricehamn. Troligtvis bor han här. Han är van att röra sig uppe på Lassalyckan, säger Arvidsson till P4 Skaraborg."

"– Vi topsar ytterligare ett antal personer, boende i Ulricehamn, under vissa kriterier. Det kommer bli relativt många till, men jag säger inget antal."

https://www.expressen.se/gt/fler-man-topsas-efter-mord-i-joggingspar/
Citera
2018-01-15, 22:05
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felelement
Varför inte bara topsa alla män i stan? Kommer väl bli så förr eller senare ändå? Amatörmässig utredning.

Din kommentar får mig osökt att tänka på Engla-mordet, där har man ju argumenterat för att Eklund borde ha stoppats redan vid mordet på Pernilla (fanns bevis som inte följdes upp ordentligt). Att Eklund ens åkte dit för mordet på Engla var en ren tillfällighet - hans lastbil blev, om minnet inte sviker mig, fotograferad av ett par turister i en kritisk tidpunkt, av ren och skär slump.

Vad jag vill säga med mitt exempel ovan är hur mycket mer komplicerad en utredning blir om det visar sig att GM bor på annan ort än offret. Eklund är för att uttrycka sig milt, en imbecill jävel, som höll sig undan polisens radar tack vare sitt jobb som lastbilschaufför.

Det är naturligt att till en början rikta in sökandet på en personer i närområdet. Vi vet av erfarenhet att man tenderar begå brott i sin närmiljö, en miljö som man är bekant med.

Men kanske. måste man så småningom, överge den här hypotesen. Det kan vara så att det finns/har funnits en fast punkt i Ulricehamn men att GM nu bor på annan ort.
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2018-01-15 kl. 22:07.
Citera
2018-01-16, 00:07
Medlem
Nabus avatar
Citat:
Omständigheter på platsen där kvinnan hittas gör att polisen misstänker att kvinnan har utsatts för brott.

Har inte orkat läsa hela tråden. Har något framkommit om vad ovanstående innebär mer exakt? Enligt en källa inom polismyndigheten, som inte vill säga mer, så har åverkan på kroppen varit något utöver det vanliga.
Citera
2018-01-16, 00:19
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Din kommentar får mig osökt att tänka på Engla-mordet, där har man ju argumenterat för att Eklund borde ha stoppats redan vid mordet på Pernilla (fanns bevis som inte följdes upp ordentligt). Att Eklund ens åkte dit för mordet på Engla var en ren tillfällighet - hans lastbil blev, om minnet inte sviker mig, fotograferad av ett par turister i en kritisk tidpunkt, av ren och skär slump.

Vad jag vill säga med mitt exempel ovan är hur mycket mer komplicerad en utredning blir om det visar sig att GM bor på annan ort än offret. Eklund är för att uttrycka sig milt, en imbecill jävel, som höll sig undan polisens radar tack vare sitt jobb som lastbilschaufför.

Det är naturligt att till en början rikta in sökandet på en personer i närområdet. Vi vet av erfarenhet att man tenderar begå brott i sin närmiljö, en miljö som man är bekant med.

Men kanske. måste man så småningom, överge den här hypotesen. Det kan vara så att det finns/har funnits en fast punkt i Ulricehamn men att GM nu bor på annan ort.

Att utgå från att GM är boende i Ulricehamn känns märkligt för mej.
Man har väl varit inne på att det kunnat vara en utsocknes eftersom man kollat hotell och vandrarhem?
Tänk om han sitter och trycker hemma 500 meter utanför stadsgränsen? Då slipper han topsningen.
Folk är rörliga numera. Vissa reser t o m från andra länder för att komma hit och begå brott.
Men.. man måste väl börja nånstans förstås.
Citera
2018-01-16, 00:22
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nabu
Har inte orkat läsa hela tråden. Har något framkommit om vad ovanstående innebär mer exakt? Enligt en källa inom polismyndigheten, som inte vill säga mer, så har åverkan på kroppen varit något utöver det vanliga.

I någon artikel har jag för mig att kroppen låg i en onaturlig ställning. Som möjligtvis är på sådant sätt att det inte ser ut som fallolycka eller liknande.
Citera
2018-01-16, 00:27
Medlem
Gud-Runars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Det kan vara så att det finns/har funnits en fast punkt i Ulricehamn men att GM nu bor på annan ort.

Jag tror detsamma, hemtam är bra men kacka i eget bo är riskabelt.
Nu vet vi inte om hon blev antastad eller avrättad.

Motivet om det är en avrättning kan ligga år tillbaka.
Om jag spekulerar om ett motiv till avrättning så vill jag sätta hedersmord långt fram.
Vi svenska män förstår inte vilken kränkning det kan vara för familjens diktator att behöva lyda en kvinna och kanske utföra "kvinnosysslor"
Jag har varit arbetsledare för ex-jugoslaver på 70-talet.

Det kunde vara duster om man så sa till dem det var deras tur att koka kaffe.
Men de kunde ju säga upp sig, nån nöjde sig inte med raseriutbrott och en smäll i dörren utan gick hem.

Nu har vi ett än mer ömskinnat muslimskt klientel en mass.

Vad händer om en kvinna utifrån sin maktställning fullständigt ödelägger en familjediktators bestämmanderätt och tvingar diktatorn att lyda. Både för egen del och förlora kontrollen över att hustrur och döttrar inte träffar jämställda män ?

Vi har försäkringskassa, arbetsförmedlingen och kommunens försörjningsstöd som samarbetar och de 2 första kan sedan länge vägra utbetala och så börjar även kommunen ställa krav för att utbetala.

Bäst att flytta till en med skattemedel snällare ort?

Men förnedringen finns kvar och kanske lever bland släkt på orten.

Då kan nu Allahs vilja vara återupprättad.

Ett av mina bästa motiv bland flera.
Oönskade släktingar fikar man med vid stup och stryper inte på motionsspår.
Senast redigerad av Gud-Runar 2018-01-16 kl. 00:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in