Citat:
Ursprungligen postat av
ConsafesDeBar
Finns det några exempel på svenska rättsfall där denna metod har lett till en fällande dom?
I Mantorp tog man fram namnen på de som hade köpt två lite speciella sorters tejp samtidigt med betalkort hos återförsäljaren av tejperna. Där stod brottslingen s.a.s. själv för reduktionen av antalet möjliga misstänkta. Tur åkl inte tog för givet att GM inte vart så förb. korkad. Men Norrahammars–Hökensås-killen måste ha ingjutit hopp i dem.
Om DNA satt på tejperna elelr annan plats framgår inte men det var väl 12-13 pers som hade köpt tejperna samtidigt i rumslig och tidslig närhet (eller om man tittade på hela riket...).
Nu minns jag inte hundra men det var tal om att mullsjösonen var i trakterna av den 200/300:de topsade, så det kan vara att de körde parallella försök el dyl. (Jag tror inte att så många hade köpt tejperna samtidigt.... Tjatet om mintgrön raggarbil kan ju möjligen ha varit en ursäkt för skälig misstanke till att trava runt och topsa häradets bilburna ungdom.)
Men så fick man bingo på den unge mannen från Mullsjö. Denne är ju icke dömd än dock, men det lär ju vara en fråga om tålamod.
I Mantorpsfallet har man väl skäl att misstänka att DNA:t fanns på "konklusiv" plats, dvs man gör sig inte besvär om det inte sitter på plats som (i princip) indikerar (dvs. bevisar) delaktighet.
Man kan nog f.ö se samma hållning i fallet med Falkenbergspoöiserna som inte ville plocka fimpar o.a. nedanför balkongen/utsprånget till huset som den unga kvinnan trillade ner från. Det bevisar inget i sig självt. Men slutsatsen från Mantorp är väl kanske ändå att man kokar soppa på det man har och sen får man se om det leder vidare. Skulle fimparna vara rökta av svartrnbarndt eller Mohammad Rajabi eller Charles Manson eller typen som hade hotat flickan innan så har man ju ändå kommit en bit på väg. Om nu inte poliserna anser att detta skulle verka hindrande på ett fördomsfritt förhållningssätt till "fallet". Eller tulla på deras konferensbudget...
Varför man skulle ha invändningar mot topsningar kan jag inte riktigt förstå. Dock måste man ju förstå att personen man hittar fortfarande måste bindas vid brottet.