2017-11-06, 20:24
Bannlyst
Det har varit förvånansvärt tyst från lilla polisfröken ett tag nu. Sjukskriven pga utmattningsdepression nu när båda hennes karriärer tog ett rejält kliv bakåt?
Jag skrev tidigare i tråden att polisen hade 48h på sig att hitta ny MGM - sen är det kört. Jag verkar tyvärr få rätt. Denna GM går fri så länge han inte hittar på något liknande.
Citera
2017-11-06, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gud-Runar
Håller med, men också andra ersättningar från Migrationsverket, Försäkringskassan etc

"Vi finns för dig som:
- inte kommit in på arbetsmarknaden
- av olika anledningar tappat kontakten med arbetsmarknaden
- behöver en längre introduktionstid
- har försörjningsstöd"

En väg In skriver de flera vägar Ut.
Det kan väl vara allt från någon form av gruppaktivering (pre-rehab) via typ arbetsträning på kommunens/privata enheter till hjälp med studie/yrkesvägledning och vuxenstudier.

I min kommun så är det försörjningsstödstagare givetvis, men också de som riskerar att bli det.

Alltså en salig blandning av arbetsskygga, fys.psyk.soc insufficiens, missbrukare, invandrare och de som är väg att bli av med sjukpenning, a-kassa, integrationsersättningar etc.

De var förr i en gråzon där de till sist hamnade i passivt försörjningsstöd. Nu samarbetar "samhället" och försöker på olika sätt att bevara/öka möjligheten att försörja sig själv.

Det är en grannlaga uppgift med olika lagstiftningar och genom sekretesslagstiftningen kan man inte föra över uppgifter hur som helst.
Därför sker planeringar där "klienten" deltar. Den talar fritt och genom svaren på frågor och sina egna berättelser kan de olika yrkesutövarna få en helhetsbild av problematiken.

Mellan Sociallagstiftning och Hälso och sjukvårdslagen är det vattentäta skott, information som på något sätt kan vara till men för "klienten" får inte föras vidare.

Försäkringskassan har tillgång till vårdjournaler, de vet däremot inget "soc.journaler" alltså om de sociala förhållandena "klienten" lever under förutom folkbokföringsregister.

De vet alltså inte det soc. vet.

Varför jag bli långrandig i detta är för att komma fram till att om man har ett "besvärlig" fall, personligt eller lagstiftningsgränser går man till enhetschefen.
Hon kan ge råd enligt lagstiftning, "runda" hörn eller ta över.

Sekretesslagstiftning i all ära, men med personlig kännedom om att motparten inte skriver ner den lagvidriga informationen som överförs kan en för respektive verksamhet korrekt bedömning för hur ärendet vidare ska hanteras göras.

Djeflar vad långt!

Min slutsats är att den döda var personligen inbegripen i de svåra besluten, antingen i klientmöte, stöd & rådgivning till sin personal och har personlig kontakt med handläggare vid andra myndigheter som fattar för "klienten" menliga beslut.

Om det finns en koppling till hennes arbete kan det finnas hämndmotiv kanske i hastigt mod.

Fy fan jag har äntligen sagt mitt! Snälla håll med mig nån!

Bra inlägg. Du är mer insatt än jag i kommunens arbete.

En salig röra av olika verksamhetsområden som man försöker sy ihop. Falbygden och Sjuhärad har säkert en ganska tuff arbetsmarknad vilket gör det svårt att hitta vägar till egen försörjning. Kanske Hylander har tagit sig vatten över huvudet. Vissa människor vill helt enkelt inte arbeta och kliva upp kl 6 varje morgon. Framförallt sjukskrivna. För den som har aktivitetsersättning från FK är det kanske tvärtom, man vill arbeta speciellt om man har den lägsta dagpennigen.

De pratades tidigare i tråden om försök att integrera nyanlända i mindre samhällen. Problemet med detta är att flyktingarna då hamnar väldigt vid sidan om samhället. Dom har inga kontaktytor mot vanliga svenskar, inget körkort och ingen bil vilket är en nödvändighet på en mindre ort.
Citera
2017-11-06, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ungefär samma info från Borås Tidning:

"Den man i 30-årsåldern som satt anhållen förra helgen är fortfarande skäligen misstänkt. Samtidigt fortsätter polisen arbetet med att kartlägga offrets förehavanden den aktuella dagen."

" Mängder av människor har förhörts, tips har plockats upp och tidslinjen har kartlagts."

"Vid liknande fall har personer som vistats i närheten av brottsplatsen dna-topsats. Om så har varit fallet nu vill inte Arvidsson kommentera.– Det kan jag inte svara på i nuläget, det får vi återkomma med. Ingenting är omöjligt, säger han."

Ulricehamn: Polisen söker tips om vit Volkswagen
Hur vet man att Liselott parkerat sin bil just vid gamla vallaboden vid Lassalyckan? Vet ej hur det ser ut där, men borde finnas flera parkeringsplatser verkar ju vara ett stort friluftsområde
Citera
2017-11-06, 21:46
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riskan
Hur vet man att Liselott parkerat sin bil just vid gamla vallaboden vid Lassalyckan? Vet ej hur det ser ut där, men borde finnas flera parkeringsplatser verkar ju vara ett stort friluftsområde

Du menar någon annan skulle ha ställt den där om det var där den hittades?
Citera
2017-11-07, 01:16
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riskan
Öhhh väldigt märkliga formuleringar i Ulricehamnstidningen. Är bilen borta nu? Stod den parkerad vid ”vallaboden” före eller efter mordet men nu är den borta? Eller menar man att polisen vill ha tips om var hennes bil befunnit sig innan hon kom till Lassalyckan för att motionera?
Jag vet faktiskt inte, är bilen försvunnen?
Citera
2017-11-07, 06:21
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Öhhh väldigt märkliga formuleringar i Ulricehamnstidningen. Är bilen borta nu? Stod den parkerad vid ”vallaboden” före eller efter mordet men nu är den borta? Eller menar man att polisen vill ha tips om var hennes bil befunnit sig innan hon kom till Lassalyckan för att motionera?

Det beror ju på vem de misstänker typ någon nära som kan flytta bilen?
Citera
2017-11-07, 13:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel

Om bilen var försvunnen, borde vi väl ha hört något om det?

Jag kan tänka mig att det kan var av många skäl man vill ha in iakttagelser av hennes bil. Man vet t ex inte tiden för mordet:

- När exakt kom bilen till Lassalyktans parkering?
- Har den observerats på annan plats vid Lasslyktans motionsspår?
- Kom någon annan bil samtidigt med hennes?
- När lämnade hon bilen?
- Har bilen flyttats?
- Observerades andra personer i bilen/vid parkeringen/spåret vid tiden som bilen anlänt och efter?

Man borde via kunnat pejla hennes rörelse i tid från arbete (var det därifrån hon åkte) och till Lassalyktan med hjälp av hennes mobil.

Vet inte hur exakt positionering av mobilen kan göras. Någon som vet?

Lämnade hon kvar mobilen i bilen? Hade hon mobilen med sig överhuvudtaget?
Citera
2017-11-07, 15:08
Medlem
BlurryFace69s avatar
Citat:
Om bilen var försvunnen, borde vi väl ha hört något om det?

Jag kan tänka mig att det kan var av många skäl man vill ha in iakttagelser av hennes bil. Man vet t ex inte tiden för mordet:

- När exakt kom bilen till Lassalyktans parkering?
- Har den observerats på annan plats vid Lasslyktans motionsspår?
- Kom någon annan bil samtidigt med hennes?
- När lämnade hon bilen?
- Har bilen flyttats?
- Observerades andra personer i bilen/vid parkeringen/spåret vid tiden som bilen anlänt och efter?

Man borde via kunnat pejla hennes rörelse i tid från arbete (var det därifrån hon åkte) och till Lassalyktan med hjälp av hennes mobil.

Vet inte hur exakt positionering av mobilen kan göras. Någon som vet?

Lämnade hon kvar mobilen i bilen? Hade hon mobilen med sig överhuvudtaget?

SoS larm kan positionsbestämma nödsamtal mellan 100 och 300 meter i ett samhälle ;
men på landet till 5–10 kilometer ute på landet. Polisen borde väl kunna följa mobilens rörelse
mer exact.

Det har gått 2 veckor idag sen detta hände och har polisen kommit någonstans alls?
Citera
2017-11-07, 15:59
Medlem
Gud-Runars avatar
Enheten hon var chef över lyckades bra med att få försörjningsstödsmottagare i arbete 40%, men få valde studier 3%.
Många som känt sig oförlåtligt kränkta över kravet att göra rätt för sig?

Några klipp ur kommunens budgetuppföljning April 2017
www.ulricehamn.se/innehall/2016/08/Budget-och-verksamhetsuppf%C3%B6ljning-april-2017.pdf

Sidan 12:
"40 % av andelen avslutade deltagare vid
kommunens arbetsmarknadsenhet som går vidare
till arbete är det högsta utfallet som vi någon gång
har haft, sedan vi började mäta. Det är ett mycket
gott resultat, då många står långt från
arbetsmarknaden. En slutsats är att arbetet vid
Vägledningscenter och med våra
samverkanspartners fungerar väl.
Vi arbetar individuellt med varje deltagare"

Sidan 13:
"Det visade sig vara svårare än vi anat att få med
klienter när det handlade om att träffa en
syokonsulent.
Från augusti 2017 avser försörjningsstödet
tillsammans med vägledningscenter att förtydliga
arbetsspåret i samband med ansökan om
försörjningsstöd.
Gemensamt framtagen arbetsmodell innebär att i
samband med ansökan om försörjningsstöd ska
individen träffa en arbetskonsulent följande onsdag
förmiddag efter ansökan hos försörjningsstödet, för
vidare planering mot självförsörjning. Detta möte
sker oavsett om individen redan är inskriven på AF."
Citera
2017-11-07, 17:05
Medlem
Gud-Runars avatar
Har detta med hennes arbete att göra blir det en vid och svår krets att granska.
Deltagaren i "programmet" kan ju vara väldigt nöjd men anhöriga arga för att en kvinna "tvingats" iväg från övervakning.

Träffa andra kan ju också leda till att man tar avstånd från sina fränder.
Kanske även till skilsmässa åratal efteråt.

Man kan väl hoppas att det finns fler vittnen i området som träder fram då polisen trålar efter en bil.
Citera
2017-11-07, 18:30
Medlem
notknapparens avatar
En sammanfattning om fallet från Ulricehamns Tidning:
Mordet på Lassalyckan - detta vet vi

Tisdag 24 oktober

Kl 16.00
"Kvinnan kommer inte hem efter att ha gått stavgång på Lassalyckan. Hon svarar inte i telefon och anhöriga blir oroliga. De börjar själva leta efter kvinnan."

Kl 18.40
Anhöriga larmar. Polis söker med sökhund och anhöriga

Kl 20.53
Glasögonen hittas ca 7 km in på spåret, kvinnan ett tiotal meter in i skogen.

Kl 21.05
Förundersökning och teknisk undersökning inleds då omständigheter på platsen gör att man misstänker brott.

Onsdag

Kl 05.30
Anhöriga har underrättats och den tekniska undersökningen och letandet efter spår fortsätter. Man uppmanar allmänheten att komma in med tips.

Kl 11.15
Utredningens talesperson, polisområdeschef Lena Matthijs, varnar allmänheten att man ska vara vaksam om man motionerar vid Lassalyktan.

Kl 15.00
Teknikerna färdiga. Helikopter tas in för övervakningsbilder och styra hundförare. Man fortsätter att leta spår i området.

Kl 20.00
Lena Matthjis går ut med att man tror att kvinnan blivit överfallen i spåret och flyttad ut i skogen.

kl 20.30
"...polisen nu arbetar utifrån flera olika teorier. Bland annat tittar man på om någon psykiskt sjuk person nyligen har släppts eller om det har funnits någon hotbild mot kvinnan."

Kl 22.00
Polisen har varit på plats under dagen för att ta emot tips och skapa trygghet.

Torsdag

Kl 08.45
Fortsatt arbete och hundpatruller har synts arbeta.
Polisens gärningsmannaprofilgrupp kopplas in.

Fredag

15-tiden
En man grips för mordet. Han anhålls som skäligen misstänkt.

Måndag
Mannen släpps. Bevisen är inte tillräckligt starka för häktning.
Citera
2017-11-07, 19:31
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:

Kl 20.00
Lena Matthjis går ut med att man tror att kvinnan blivit överfallen i spåret och flyttad ut i skogen.

Kan du länka till artikeln som säger att Matthijs säger detta?
Att flytta en död eller medvetslös kropp 20 meter i den terrängen kräver i princip dunderhonung från Bamse, vilket gör att jag tvivlar på att det ens är ett möjligt scenario.
Och varför? Det finns ingen logik i ett sådant agerande.

Om hon sagt detta kanske det var en tidig slutledning? En dålig sådan dessutom.

Och ni som pratar om bilen, släpp det.
Anledningen till att polisen frågar är inte för att de undrar om någon annan kört den dit, lyft BO påtänd på dunderhonung ut i skogen, utan snarare för att fastställa när hon anlände till platsen.
Senast redigerad av fluffypuffy 2017-11-07 kl. 19:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in