• 1
  • 2
2006-01-14, 18:16
Medlem
Snövits avatar
Jag tänkte tråden ska handla om lasagne som jag tycker är sååå gott. Jag ska ha middag på fredag för ca 20 pers och måste förbereda allt den här helgen. Jag åker bort hela veckan. Jag ska då göra lasagne men lite olika varianter, tre olika hade jag tänkt. Här kommer några av de förslagen jag hade tänkte mig. Fyll gärna på med era favoriter.

Vegetarisk:
Mellan plattorna lägger man skivad squash och skivad gullök på det har man skivor av fetaost. Annars har man bechamelsås som vanligt.

Tomat, ost och salami (lite pizza variant):
Skivade tomater och skivad rödlök i lagrena sen även skivad italiensk salami och mozarellaost. Bechamel så klart också.

Gorgonzola och bacon:
I lagren lägger man gorgonzola och fräst bacon, även skivad purjplök. Bechamel som vanligt givetvis.

Vad har ni för varianter? Jag har provat en med kyckling och currysmak men vet inte hur man lagar. Jag brukar även göra en med lax och västerbotenost som är god. Lasagne är helt enkelt bäst.
Citera
2006-01-14, 21:29
Medlem
Jag brukar köpa knorrs paket.
Till det så gör jag en stuvning med ett par hekto ostsås samt champinjoner.
Det är ett garanterat sömnmedel sen man tryckt i sig käket.

Till det ska man givetvis ha iskall mjölk
Citera
2006-01-14, 21:38
Medlem
von Schmerzs avatar
Jag brukar variera mellan två olika. Använder alltid Zetas fullkornslasagne eftersom den blir alldeles lagom al dente efter en halvtimma-trekvart i ugnen

*Vanlig med en enkel köttfärssås och bechamelsås.
Köttfärsen steks med finhackad lök. Ett par tetror krossade tomater, ett par rivna morötter och ett par hackade chilifrukter blandas i och kokas upp. Bechamelsåsen kokas i micro (snabbt och omöjligt att bränna fast). Såserna varvas med plattor, och ost på toppen.

*Vegetarisk med keso och spenat
Lök steks, chili och paprika hackas och spenat tinas. Blandas med keso. Micra tills det nästan kokar (för att korta ner tiden i ugnen). Varva gegga, plattor och skivad aubergine, toppa med ost.
Citera
2006-01-14, 21:46
Medlem
brianmolkos avatar
Vegetarisk: Quornfärs
Citera
2006-01-14, 22:09
Medlem
Acidiferouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Vegetarisk:
Mellan plattorna lägger man skivad squash och skivad gullök på det har man skivor av fetaost. Annars har man bechamelsås som vanligt.

Jag har inte testat detta själv men äggplanta borde bli kalas i den. Skiva och ha som komplement till
squashen då äggplanta är en ganska matig växt. Är du osäker på hur det kan smaka, prova med
att steka ett par skivor och krydda med svartpeppar och salt.
Citera
2006-01-15, 08:50
Medlem
Fuzzy Logics avatar
Den som är inne på att gå ner i vikt med ändå vill äta lasagne kan testa detta enkla tips:

Byt ut Bechamelsåsen mot vanliga neutral (ej smaksatt) yogurt. Blanda yogurten med riven ost (mager) och använd detta när du varvar plattor/köttfärs. Jag tycker att det faktiskt blir godare än med vanlig bechamelsås eftersom det är lite mer sting i yogurten.

Är ursprungligen något slags viktväktarrecept om jag inte missminner mig...
Citera
2006-01-15, 11:17
Medlem
Kallebollans avatar
Kyckling- & baconlasagne

1 pkt bacon
Grillad kyckling (lämpligen butikernas färdiggrillade till halva priset pga kort datum, eller kanske annan överbliven pippi)
2 gula lökar
2 burkar krossade tomater, ā 400 g
2 hönsbuljongtärningar
Egenhändigt tillverkad ostsås (eller latmansvariant : 5 dl Kelda Ostsås)
12 lasagneplattor
2 dl riven ost

Sätt ugnen på 225 grader. Skala och hacka löken. Strimla baconet. Fräs lök och bacon i en panna. Häll på tomatkross och smula i buljong.
Låt såsen koka några minuter, ha i bitar av grillad kyckling. Varva tomatsås, ostsås och lasagneplattor i en smord ugnssäker form. Strö över osten. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min.
Citera
2006-01-15, 15:47
Medlem
Hönapönas avatar
Spenat- och ädelostlasagne

Fräs spenat (hel, färsk el. frusen/tinad) med lite vitlök.
Koka en bechamelsås och ha i en knivsudd curry och smulad ädelost när såsen kokat klart (koka inte efter att osten är i, då blir såsen grynig).
Varva spenat, sås och lasagneplattor och grädda som vanligt.
Citera
2006-01-15, 18:11
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Att blanda med tacoköttfärs kan nog bli gott, jag har nämligen inte själv testat men det skulle nog vara gott.
Citera
2006-01-15, 22:08
Medlem
Grårävs avatar
Det går faktiskt riktigt bra att göra fisklassagne också!
En skvätt fisk eller hummerfond i bechamellsåsen, 50/50 gravad lax och vanlig rå lax + någon torskfisk, allt i små bitar.

Fräs lök, zuccini, paprika, & smaka av med salt och peppar.

Varva fisk och gränsaker, lassagneplattor och bechamellsås precis som en vanlig lassagne - avsluta med ett tjockt lager bechamell och strö över någon god ost.

Tro det eller ej, men detta har gjort succé när jag serverat det =)
Citera
2006-01-17, 15:05
Medlem
corpulentcowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzzy Logic
Byt ut Bechamelsåsen mot vanliga neutral (ej smaksatt) yogurt. Blanda yogurten med riven ost (mager)

Provade detta idag, och det blev ju kanongott. Lite syrligt sådär. Missade dock att blanda ost - men jag fick ju i mig osten i alla fall (strödde den överst).
Citera
2021-06-20, 09:53
Medlem
Sladdarens avatar
How to grill Cheeseburger Lasagna | Recipe

https://www.youtube.com/watch?v=G-hO...nel=BBQPitBoys
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto