• 1
  • 2
2006-01-14, 18:16
Medlem
Snvits avatar
Jag tnkte trden ska handla om lasagne som jag tycker r s gott. Jag ska ha middag p fredag fr ca 20 pers och mste frbereda allt den hr helgen. Jag ker bort hela veckan. Jag ska d gra lasagne men lite olika varianter, tre olika hade jag tnkt. Hr kommer ngra av de frslagen jag hade tnkte mig. Fyll grna p med era favoriter.

Vegetarisk:
Mellan plattorna lgger man skivad squash och skivad gullk p det har man skivor av fetaost. Annars har man bechamelss som vanligt.

Tomat, ost och salami (lite pizza variant):
Skivade tomater och skivad rdlk i lagrena sen ven skivad italiensk salami och mozarellaost. Bechamel s klart ocks.

Gorgonzola och bacon:
I lagren lgger man gorgonzola och frst bacon, ven skivad purjplk. Bechamel som vanligt givetvis.

Vad har ni fr varianter? Jag har provat en med kyckling och currysmak men vet inte hur man lagar. Jag brukar ven gra en med lax och vsterbotenost som r god. Lasagne r helt enkelt bst.
Citera
2006-01-14, 21:29
Medlem
Jag brukar kpa knorrs paket.
Till det s gr jag en stuvning med ett par hekto ostss samt champinjoner.
Det r ett garanterat smnmedel sen man tryckt i sig kket.

Till det ska man givetvis ha iskall mjlk
Citera
2006-01-14, 21:38
Medlem
von Schmerzs avatar
Jag brukar variera mellan tv olika. Anvnder alltid Zetas fullkornslasagne eftersom den blir alldeles lagom al dente efter en halvtimma-trekvart i ugnen

*Vanlig med en enkel kttfrsss och bechamelss.
Kttfrsen steks med finhackad lk. Ett par tetror krossade tomater, ett par rivna mortter och ett par hackade chilifrukter blandas i och kokas upp. Bechamelssen kokas i micro (snabbt och omjligt att brnna fast). Sserna varvas med plattor, och ost p toppen.

*Vegetarisk med keso och spenat
Lk steks, chili och paprika hackas och spenat tinas. Blandas med keso. Micra tills det nstan kokar (fr att korta ner tiden i ugnen). Varva gegga, plattor och skivad aubergine, toppa med ost.
Citera
2006-01-14, 21:46
Medlem
brianmolkos avatar
Vegetarisk: Quornfärs
Citera
2006-01-14, 22:09
Medlem
Acidiferouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Vegetarisk:
Mellan plattorna lgger man skivad squash och skivad gullk p det har man skivor av fetaost. Annars har man bechamelss som vanligt.

Jag har inte testat detta sjlv men ggplanta borde bli kalas i den. Skiva och ha som komplement till
squashen d ggplanta r en ganska matig vxt. r du osker p hur det kan smaka, prova med
att steka ett par skivor och krydda med svartpeppar och salt.
Citera
2006-01-15, 08:50
Medlem
Fuzzy Logics avatar
Den som r inne p att g ner i vikt med nd vill ta lasagne kan testa detta enkla tips:

Byt ut Bechamelssen mot vanliga neutral (ej smaksatt) yogurt. Blanda yogurten med riven ost (mager) och anvnd detta nr du varvar plattor/kttfrs. Jag tycker att det faktiskt blir godare n med vanlig bechamelss eftersom det r lite mer sting i yogurten.

r ursprungligen ngot slags viktvktarrecept om jag inte missminner mig...
Citera
2006-01-15, 11:17
Medlem
Kallebollans avatar
Kyckling- & baconlasagne

1 pkt bacon
Grillad kyckling (lmpligen butikernas frdiggrillade till halva priset pga kort datum, eller kanske annan verbliven pippi)
2 gula lkar
2 burkar krossade tomater, 400 g
2 hnsbuljongtrningar
Egenhndigt tillverkad ostss (eller latmansvariant : 5 dl Kelda Ostss)
12 lasagneplattor
2 dl riven ost

Stt ugnen p 225 grader. Skala och hacka lken. Strimla baconet. Frs lk och bacon i en panna. Hll p tomatkross och smula i buljong.
Lt ssen koka ngra minuter, ha i bitar av grillad kyckling. Varva tomatss, ostss och lasagneplattor i en smord ugnssker form. Str ver osten. Grdda i nedre delen av ugnen ca 30 min.
Citera
2006-01-15, 15:47
Medlem
Hnapnas avatar
Spenat- och delostlasagne

Frs spenat (hel, frsk el. frusen/tinad) med lite vitlk.
Koka en bechamelss och ha i en knivsudd curry och smulad delost nr ssen kokat klart (koka inte efter att osten r i, d blir ssen grynig).
Varva spenat, ss och lasagneplattor och grdda som vanligt.
Citera
2006-01-15, 18:11
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Att blanda med tacokttfrs kan nog bli gott, jag har nmligen inte sjlv testat men det skulle nog vara gott.
Citera
2006-01-15, 22:08
Medlem
Grrvs avatar
Det gr faktiskt riktigt bra att gra fisklassagne ocks!
En skvtt fisk eller hummerfond i bechamellssen, 50/50 gravad lax och vanlig r lax + ngon torskfisk, allt i sm bitar.

Frs lk, zuccini, paprika, & smaka av med salt och peppar.

Varva fisk och grnsaker, lassagneplattor och bechamellss precis som en vanlig lassagne - avsluta med ett tjockt lager bechamell och str ver ngon god ost.

Tro det eller ej, men detta har gjort succ nr jag serverat det =)
Citera
2006-01-17, 15:05
Medlem
corpulentcowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzzy Logic
Byt ut Bechamelssen mot vanliga neutral (ej smaksatt) yogurt. Blanda yogurten med riven ost (mager)

Provade detta idag, och det blev ju kanongott. Lite syrligt sdr. Missade dock att blanda ost - men jag fick ju i mig osten i alla fall (strdde den verst).
Citera
2021-06-20, 09:53
Medlem
Sladdarens avatar
How to grill Cheeseburger Lasagna | Recipe

https://www.youtube.com/watch?v=G-hO...nel=BBQPitBoys
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto