Citat:
Ursprungligen postat av
DjungelJens
Jag är en tämligen lågintelligent människa. Tänkandet har aldrig varit min starka sida.
Men har ändå försökt greppa detta med pensionssparande (utan att lyckas).
Handlar det inte i praktiken om att staten håller inne på medborgarens pengar?
Varför kan inte medborgaren få sina pensionspengar per omgående?
Varför ärver inte mina barn min pension när jag dör, det är väl mina pengar?
Detta känns som en olaglig bluff som svenska staten bedriver mot sitt folk. Eller har jag missat något?
"Varför ärver inte mina barn min pension när jag dör, det är väl mina pengar?"
Nej, det finns inga pengar när du går i pension, utan Sverige (liksom mer eller mindre alla västländer) har ett "pay as you go"-pensionssystem på den offentliga sidan, som betyder att de som arbetar i dag betalar in till det offentliga pensionssystemet (formellt sett är det din arbetsgivare som betalar in åt dig) och dessa pengar går direkt till dagens pensionärer. Undantaget är premiepensionen, som faktiskt sparas åt dig: gissa vilken komponent i pensionssystemet PRO är ute efter att avskaffa och fördela på dagens pensionärer i stället?
Den offentliga pensionen är dock inte lika hög för alla, utan hur mycket du (din arbetsgivare) betalar in påverkar
andelen av den offentliga pensionskakan du får ta del av som pensionär. Förenklat: om du har bidragit med 10% av den offentliga pensionskakan som dina generationskamrater bakat, så får du 10% av alla inbetalningar till det offentliga pensionssystemet när du går i pension.
För att komplicera det hela har man emellertid två viktiga undantag från principen: tjänar man över taket för pensionsgrundande inkomst (ligger ganska nära gränsen för statlig inkomstskatt, d.v.s. bortåt 40 000 SEK/månad) så betalar du in till det offentliga pensionssystemet
utan att dessa pengar tillgodoräknas dig. Över taket för pensionsgrundande inkomst är det således endast tjänstepensionen som räknas och i kollektivavtalen är avsättningarna till tjänstepensionen i dessa inkomstklasser avsevärt mycket högre än i de lägre, där man även tjänar in offentlig pension. Det andra undantaget är garantipensionen: även om du betalat in extremt litet till systemet får du alltid en miniminivå på närmare 8 000 SEK i månaden (bekostas genom att de som betalat in extremt mycket får lägre pension), förutsatt att du bott i Sverige i 40 arbetsföra år. För varje år som du inte bott i Sverige, dras 1/40 av garantipensionen av, eftersom du förutsätts ha pension från de(t) andra landet/länder du bott i. För personer som invandrar till Sverige i vuxen ålder och inte arbetar blir pensionen således mycket låg.
Sedan vill jag kommentera domedagsprofetiorna som vissa andra kommit med: det svenska offentliga pensionssystemet "kan inte" gå under, till skillnad från de flesta andra västerländska offentliga pensionssystem, där hotet är reellt. Eftersom de offentliga pensionerna endast blir så höga som man har råd med sett till inbetalningarna, så kan pengarna aldrig ta slut. Naturligtvis betyder det att om vi har en miljon pensionärer och en enda arbetande som betalar in 10 000 SEK/månad till det offentliga pensionssystemet så blir de totala pensionsutbetalningarna endast 10 000 SEK/månad, vilket lär innebära en lägre pensionsnivå än de flesta önskar sig.
Självfallet vore det önskvärt att alla inbetalade offentliga pensionspengar sparades undan till just dig, men då uppstår genast problemet varifrån man skall få pengar till dagens pensionärer, eftersom inget har sparats till deras offentliga pensioner. Min åsikt är dock att eventuella framtida justeringar av avsättningarna till den offentliga pensionen (18,5% av din lön) bör ändå fokusera på premiepensionen (2,5% i dag) framför inkomstpensionen (16% i dag) som går till dagens pensionärer.
Ovanstående problematik förklarar också varför man är så angelägen att se invandring av arbetsför befolkning: för att pensionerna inte skall sjunka allt för lågt är det avgörande att andelen arbetsföra inte blir för liten/andelen pensionärer för stor. Köttberget är redan en realitet och det är för sent att försöka föda tillräckligt med barn för att bekosta de offentliga pensioner köttbergisterna förväntar sig. (Att sysselsättningsgraden bland utrikes födda inte är så hög som man önskar och inbetalningarna till pensionssystemet därmed lägre än önskat, är en annan knivig fråga.)