• 2
  • 3
2017-10-24, 22:34
Medlem
Du har rätt i att man borde kunna ärva pension. Måste kännas för jäkligt att dö vid 65 år och betalat in nästan hela livet till systemet och så blir man av med allt till allmänna pensionskassan.
Citera
2017-10-24, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJens
Jag är en tämligen lågintelligent människa. Tänkandet har aldrig varit min starka sida.

Men har ändå försökt greppa detta med pensionssparande (utan att lyckas).

Handlar det inte i praktiken om att staten håller inne på medborgarens pengar?

Varför kan inte medborgaren få sina pensionspengar per omgående?

Varför ärver inte mina barn min pension när jag dör, det är väl mina pengar?

Detta känns som en olaglig bluff som svenska staten bedriver mot sitt folk. Eller har jag missat något?
Orsaken till att dina barn får ärva din pension när du dör är att systemet inte innehåller så mycket pengar, det krävs att några dör i förtid för att pengarna ska räcka. Alternativet vore att vi jobbar fler år eller sätter av mer pengar i pensionsinbetalning. Grejen är att dina barn är 50 år den dagen som du dör. De behöver därför faktiskt inte dina pengar. Som det är nu så får man ju arvsvinster när andra jämnåriga dör. Det leder ju till att du faktiskt får del av kakan. Bättre att du gör det än dina barn.

Om du som 30 åring fick dina framtida pensionspengar. Hur skulle du förvalta dem så att du kan leva om 40 år. Du skulle åka på semester och sedan som 70 åring ha 0 kronor och stå naken på gatan. Genom att staten ser till så att vi får pengar utbetalda varje månad så slipper vi hundratusentals fattiga personer på gatorna som har 30 år kvar att leva men helt saknar pengar.
Citera
2017-10-24, 23:03
Medlem
Citat:
Jag är en tämligen lågintelligent människa. Tänkandet har aldrig varit min starka sida.

Detta känns som en olaglig bluff som svenska staten bedriver mot sitt folk. Eller har jag missat något?

Måhga frågor. för att ta en i högen: varför ärver inte barnen din pension? - svar: Dom får egen pension så småningom.
Varför kan inte medborgaren få sin pension per omgående? - svar: Det får dom ju, varje månad. Hur ofta tycker du dom ska få sin pension?
Du har försökt greppa detta med pensionssparande, men inte lyckats. Svar: Du är inte den enda - när jag kollade närmare på pensioner tror jag att jag kom upp i elva olika pensions-begrepp, som man borde behärska för att läsa "det rosa kuvertet"
Handlar det inte i praktiken om att staten håller inne medborgarnas pengar. Svar: Jo, så är det. Alla länder har pensioner. En del länder har privata pensioner. I Sverige ville högerkraferna införa privatiserade pensioner. Men det blev aldrig fullt ut privatiserade. (kanske tur det)?
Och sista frågan: Detta känns som en olaglig bluff som svenska staten bedriver mot sitt folk. Svar: jo, så är det. Men du förstår "lagen" tillhör den som har makten. Så enkelt är det. Och orätt. Och därför också en "bluff".
Citera
2017-10-25, 11:30
Medlem
bohrdohrs avatar
Citat:
Detta låter ju otäckt. Varför ser jag inga rapporteringar om detta i media?

Gammelmedia har för länge sedan slutat att granska staten (inte så konstigt då en stor inkomstkälla är presstödet de får av staten) och har väl fullt upp med den senaste twitterkampanjen..

Hade dock vart riktigt kul att se t ex "oberoende" SVT komma ut med en story om att de under 40 inte kommer kunna få ut någon pension i svenska kronor då hela systemet sakta men säkert är på väg att implodera. Men det är nog att hoppas på lite för mycket.
Citera
2017-10-25, 18:19
Medlem
Pensionssystemet få säkert en rejäl prövning i framtiden då vi helt enkelt jobbar för lite. Därför så är det bra att se till så att man har en stor tjänstepension. Pensionstriangeln har ju en bred bas men många pensionsexperter påstår att för många så är tjänstepension större än den allmänna från staten. Om man är mitt i livet så ska man definitivt spara till sin ålderdom. Om man gör det genom att amortera bolånet eller spara på ett konto spelar ingen större roll huvudsaken är att man sparar så att man kan dryga ut den allmänna pensionen och tjänstepensionen. På minpension.se så finns det en bra beta-sida där man kan jämföra sin pension med andra i sin åldersgrupp. Riktigt intressant och en bra sporre om man vill förbättra sin pension.
Citera
2017-10-25, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Pensionssystemet få säkert en rejäl prövning i framtiden då vi helt enkelt jobbar för lite. Därför så är det bra att se till så att man har en stor tjänstepension. Pensionstriangeln har ju en bred bas men många pensionsexperter påstår att för många så är tjänstepension större än den allmänna från staten. Om man är mitt i livet så ska man definitivt spara till sin ålderdom. Om man gör det genom att amortera bolånet eller spara på ett konto spelar ingen större roll huvudsaken är att man sparar så att man kan dryga ut den allmänna pensionen och tjänstepensionen. På minpension.se så finns det en bra beta-sida där man kan jämföra sin pension med andra i sin åldersgrupp. Riktigt intressant och en bra sporre om man vill förbättra sin pension.

Många hamnar ju dock i fällan "0:-" i bolån men behöver dryga ut pensionen + renoveringar (vid villa/radhus friköpt dvs) men finner sig då låsta pga bankens knasiga kalkyler. Finns många som hamnat i denna fälla mitt i livet också, dvs väldigt låga bolån och arbetslöshet.

Än värre har det blivit sista åren då amorteringskravet införts...

Så man ska alltid ha en redig summa likvida medel.

Mångmiljonär på pappret betyder inte så mycket.. möjligtvis för arvingar
Senast redigerad av pex666 2017-10-25 kl. 18:49.
Citera
2017-10-25, 23:19
Medlem
Etirdets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User3934
DjungelJens du ser inga fördelar med att systemet är som det är? Givetvis går det att justera lite för att få det bättre, men att avskaffa pensionssystem och att varje individ själv ska fixa det fungerar tyvärr inte så bra för en stor del av befolkningen. Många har knappt något sparande utan lever från en lön till nästa och har bara kanske 10 000 kr i sparande om något händer...

Tänk om du fick handha alla dina pensionspengar helt själv. Du kanske sköter dem bättre än vissa andra och när du är 65 år och du har sparat 3 miljoner kr som du tänker ska räcka från 65 till 85 vilket blir 12500 kr/mån utan inflation osv medräknat. Du lever då på 12500 kr/mån, men du kanske lever ända tills du blir 105? Då du bränt alla pengar redan vid 85 års ålder får du leva på gatan, eller på eventuella pensionsbidrag (som du ju vill ta bort).

Tänk om du vid 40 års ålder, när du sparat bara 1 miljon kr, då förlorar du jobbet och går arbetslös, måste ta småjobb som du bara klarar dig på, sen lyckas du inte spara mer. Då blir din pensionsbudget bara 4000 kr/mån istället och du får inte råd till mer än mat och medicin och får leva på gatan.

Tänk sen på de som inte kan sköta sin ekonomi och bränner alla pengar varje månad. Även om du kan hantera pengar och har ett stabilt sparande, kanske köpt lägenhet/hus, kanske har några hundra tusen på aktier osv, så kan inte alla det tyvärr. Även om de hade kunnat det så finns det stora problem, t.ex. de jag beskrivit ovan. Om man inte har familj eller andra som kan gå in och ge pengar i ett sånt läge så fungerar det inte.

Folk som lever från lön till lön kan lika gärna svälta ihjäl när de blir pensionärer. De får skylla sig själva.

Kan man lite ekonomi så vet man att sparkapitalet ska investeras. På så sätt får man in nya pengar hela tiden. Då spelar det ingen roll hur länge man lever om man bara tar ut 3-4% av pengarna årligen.
Citera
2017-10-26, 06:52
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User3934
DjungelJens du ser inga fördelar med att systemet är som det är? Givetvis går det att justera lite för att få det bättre, men att avskaffa pensionssystem och att varje individ själv ska fixa det fungerar tyvärr inte så bra för en stor del av befolkningen. Många har knappt något sparande utan lever från en lön till nästa och har bara kanske 10 000 kr i sparande om något händer...

Tänk om du fick handha alla dina pensionspengar helt själv. Du kanske sköter dem bättre än vissa andra och när du är 65 år och du har sparat 3 miljoner kr som du tänker ska räcka från 65 till 85 vilket blir 12500 kr/mån utan inflation osv medräknat. Du lever då på 12500 kr/mån, men du kanske lever ända tills du blir 105? Då du bränt alla pengar redan vid 85 års ålder får du leva på gatan, eller på eventuella pensionsbidrag (som du ju vill ta bort).

Tänk om du vid 40 års ålder, när du sparat bara 1 miljon kr, då förlorar du jobbet och går arbetslös, måste ta småjobb som du bara klarar dig på, sen lyckas du inte spara mer. Då blir din pensionsbudget bara 4000 kr/mån istället och du får inte råd till mer än mat och medicin och får leva på gatan.

Tänk sen på de som inte kan sköta sin ekonomi och bränner alla pengar varje månad. Även om du kan hantera pengar och har ett stabilt sparande, kanske köpt lägenhet/hus, kanske har några hundra tusen på aktier osv, så kan inte alla det tyvärr. Även om de hade kunnat det så finns det stora problem, t.ex. de jag beskrivit ovan. Om man inte har familj eller andra som kan gå in och ge pengar i ett sånt läge så fungerar det inte.

Det hade väl varit ett kanonscenario!

Nu lever alla i en skyddande bubbelplastvärld. Ge folk långsiktiga och stadigvarande konsekvenser för sitt agerande så kanske vi slipper all denna hysteri kring kränkthet och alla dessa unika snöflingor. Alla blir ändå en droppe i havet efter första värmebölja.
Citera
2017-11-07, 03:11
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ok. Borde inte alla ha rätt till individuell bedömning huruvida ett omyndigförklarande ska ske eller ej?

Citat:
Ok. Tack för denna information. Låter dock som skatteplanering att göra som du beskriver.
Enligt ditt resonemang så skulle allt skatteuttag innebära omyndigförklarande (ett begrepp du för övrigt inte verkar ha läst på definitionen av).

Men om jag ber min arbetsgivare att låta bli att betala in tjänstepension och istället ger mig dessa pengar i lön. Får arbetsgivaren rent juridiskt då tillmötesgå min förfrågan?
Du får väl kolla om arbetsgivaren har kollektiv- eller hängavtal, eller om möjlighet finns att slopa tjänstepensionen.
Citera
2017-11-08, 18:34
Medlem
Perisoreuss avatar
Citat:

"Varför ärver inte mina barn min pension när jag dör, det är väl mina pengar?"

Nej, det finns inga pengar när du går i pension, utan Sverige (liksom mer eller mindre alla västländer) har ett "pay as you go"-pensionssystem på den offentliga sidan, som betyder att de som arbetar i dag betalar in till det offentliga pensionssystemet (formellt sett är det din arbetsgivare som betalar in åt dig) och dessa pengar går direkt till dagens pensionärer. Undantaget är premiepensionen, som faktiskt sparas åt dig: gissa vilken komponent i pensionssystemet PRO är ute efter att avskaffa och fördela på dagens pensionärer i stället?

Den offentliga pensionen är dock inte lika hög för alla, utan hur mycket du (din arbetsgivare) betalar in påverkar andelen av den offentliga pensionskakan du får ta del av som pensionär. Förenklat: om du har bidragit med 10% av den offentliga pensionskakan som dina generationskamrater bakat, så får du 10% av alla inbetalningar till det offentliga pensionssystemet när du går i pension.

För att komplicera det hela har man emellertid två viktiga undantag från principen: tjänar man över taket för pensionsgrundande inkomst (ligger ganska nära gränsen för statlig inkomstskatt, d.v.s. bortåt 40 000 SEK/månad) så betalar du in till det offentliga pensionssystemet utan att dessa pengar tillgodoräknas dig. Över taket för pensionsgrundande inkomst är det således endast tjänstepensionen som räknas och i kollektivavtalen är avsättningarna till tjänstepensionen i dessa inkomstklasser avsevärt mycket högre än i de lägre, där man även tjänar in offentlig pension. Det andra undantaget är garantipensionen: även om du betalat in extremt litet till systemet får du alltid en miniminivå på närmare 8 000 SEK i månaden (bekostas genom att de som betalat in extremt mycket får lägre pension), förutsatt att du bott i Sverige i 40 arbetsföra år. För varje år som du inte bott i Sverige, dras 1/40 av garantipensionen av, eftersom du förutsätts ha pension från de(t) andra landet/länder du bott i. För personer som invandrar till Sverige i vuxen ålder och inte arbetar blir pensionen således mycket låg.

Sedan vill jag kommentera domedagsprofetiorna som vissa andra kommit med: det svenska offentliga pensionssystemet "kan inte" gå under, till skillnad från de flesta andra västerländska offentliga pensionssystem, där hotet är reellt. Eftersom de offentliga pensionerna endast blir så höga som man har råd med sett till inbetalningarna, så kan pengarna aldrig ta slut. Naturligtvis betyder det att om vi har en miljon pensionärer och en enda arbetande som betalar in 10 000 SEK/månad till det offentliga pensionssystemet så blir de totala pensionsutbetalningarna endast 10 000 SEK/månad, vilket lär innebära en lägre pensionsnivå än de flesta önskar sig.

Självfallet vore det önskvärt att alla inbetalade offentliga pensionspengar sparades undan till just dig, men då uppstår genast problemet varifrån man skall få pengar till dagens pensionärer, eftersom inget har sparats till deras offentliga pensioner. Min åsikt är dock att eventuella framtida justeringar av avsättningarna till den offentliga pensionen (18,5% av din lön) bör ändå fokusera på premiepensionen (2,5% i dag) framför inkomstpensionen (16% i dag) som går till dagens pensionärer.

Ovanstående problematik förklarar också varför man är så angelägen att se invandring av arbetsför befolkning: för att pensionerna inte skall sjunka allt för lågt är det avgörande att andelen arbetsföra inte blir för liten/andelen pensionärer för stor. Köttberget är redan en realitet och det är för sent att försöka föda tillräckligt med barn för att bekosta de offentliga pensioner köttbergisterna förväntar sig. (Att sysselsättningsgraden bland utrikes födda inte är så hög som man önskar och inbetalningarna till pensionssystemet därmed lägre än önskat, är en annan knivig fråga.)
Senast redigerad av Perisoreus 2017-11-08 kl. 18:37.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in