Jag hade bara matolja hemma när jag skulle laga min köttfärssås. Så jag blev arg och slängde i 200 gram smör när jag skulle börja steka löken och purjolöken. Märke att det var alldeles för mycket och hela köket började lukta smör. Men jag tänkte: "Äsch fan - fransmännen lagar ju mat med mycket smör."
Så jag började bryna 1 kg köttfärs. Tänkte att det här går nog. Tills att jag häller i 3 burkar tomatsås, och köttfärssåsen är rosa.
Hur skall jag rädda min gryta? Det är ändå ingredienser för 200 kr...
EDIT: Den skall stå på i 3 timmar nu, så kom gärna med förslag.
1) Vad använder du om matolja inte dög?
2) Varför slängde du i affekt ner 200 gram smör i såsen?
3) Hade du redan måttat upp 200 gram?
4) Lugnade du inte ner dig medans du måttade upp smöret?
5) Bara tre burkar? Jag har fyra till ett kilo.
Slå på en liter buljong sen tar du av den från värmen. Låter den svalna och ställer den i kylskåp tills den är genomkall. Då lyfts fettet upp till ytan som ett lock och du kan enkelt ta bort det. Därefter silar du av buljongen och låter såsen koka upp igen.
Slå på en liter buljong sen tar du av den från värmen. Låter den svalna och ställer den i kylskåp tills den är genomkall. Då lyfts fettet upp till ytan som ett lock och du kan enkelt ta bort det. Därefter silar du av buljongen och låter såsen koka upp igen.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!