Flashback bygger pepparkakshus!
2017-10-24, 17:25
Medlem
adressandrings avatar
Jag hade bara matolja hemma när jag skulle laga min köttfärssås. Så jag blev arg och slängde i 200 gram smör när jag skulle börja steka löken och purjolöken. Märke att det var alldeles för mycket och hela köket började lukta smör. Men jag tänkte: "Äsch fan - fransmännen lagar ju mat med mycket smör."

Så jag började bryna 1 kg köttfärs. Tänkte att det här går nog. Tills att jag häller i 3 burkar tomatsås, och köttfärssåsen är rosa.

Hur skall jag rädda min gryta? Det är ändå ingredienser för 200 kr...

EDIT: Den skall stå på i 3 timmar nu, så kom gärna med förslag.
Citera
2017-10-24, 17:39
Medlem
BigFatCones avatar
Va?

1) Vad använder du om matolja inte dög?
2) Varför slängde du i affekt ner 200 gram smör i såsen?
3) Hade du redan måttat upp 200 gram?
4) Lugnade du inte ner dig medans du måttade upp smöret?
5) Bara tre burkar? Jag har fyra till ett kilo.
Citera
2017-10-24, 18:15
Medlem
Slå på en liter buljong sen tar du av den från värmen. Låter den svalna och ställer den i kylskåp tills den är genomkall. Då lyfts fettet upp till ytan som ett lock och du kan enkelt ta bort det. Därefter silar du av buljongen och låter såsen koka upp igen.
Citera
2017-10-24, 18:27
Medlem
Denoms avatar
Fettet lägger sig ju ovanpå så du kan lätt sleva bort det med en sked efter det fått stå ett tag.
Citera
2017-10-24, 18:47
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 251
Slå på en liter buljong sen tar du av den från värmen. Låter den svalna och ställer den i kylskåp tills den är genomkall. Då lyfts fettet upp till ytan som ett lock och du kan enkelt ta bort det. Därefter silar du av buljongen och låter såsen koka upp igen.

Smart! Jag testar den!
Citera
2017-10-24, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Smart! Jag testar den!

yep... tänker också att om du häller alltihopa i en sil när det är varmt så rinner vätska och fett igenom.... det ställer du ut på balkongen/kylen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in