2017-10-24, 00:22
Medlem
Min katt har helt hård päls strax ovanför svansen, alltså längst bak på ryggen. Jag har försökt borsta ut det, utan framgång. Så pälsen tovar ihop sig och blir helt hård. Jag undrar om det kan vara fett som utsöndrats från kroppen på grund av möjlig skada, men det är en innekatt och jag kan inte tänka mig att hon skadats här.

Det har varit så i över en månad och jag börjar bli lite orolig. Är det någon som vet vad det kan bero på?
Citera
2017-10-24, 00:29
Medlem
Svamp ev med kvalster.
Avloppningsmedel i nacken, upprepa efter några veckor.
Klipp väck hårklumpen med en liten skäggtrimmer, ta det försiktigt. Nagelsax är för lätt att klippa fel med.
Tycks som vissa individer är mer benägna få detta.
Citera
2017-10-24, 02:44
Medlem
Kan vara så kallad fettsvans; http://blogg.agria.se/josephinenorma...med-fettsvans/
Citera
2017-10-24, 06:47
Medlem
Myrtens avatar
Fettsvans blir på svansen vid violkörtlarna, inte vid övergång rygg/svans eller på ryggen.

Skulle gissa på att din katt av någon anledning slutat tvätta sig på ryggen (ja, det gör så mycket). Anledning kan vara att katten är sjuk på ngt sätt och inte orkar, att katten är så fet att den inte kommer åt att tvätta, att den har ont någonstans (höfter, rygg...) så att den inte vill tvätta.

Du kan ju så länge bada/duscha katten med ett lämpligt (för katten) schampo, men i det långa katten bör du nog åtgärda så att katten själv kan eller vill tvätta sig själv. Veterinärbesök, kanske?
Citera
2017-10-24, 10:53
Medlem
MissMDs avatar
Min ena katt hade också så.
För hennes del hade hon helt slutat tvätta sig på ryggen.

Det visade sig att hon hade artros och hade väldigt ont. Hon var väldigt slö, ville helst bara sova och gick upp i vikt.
När jag väl fick veta vad det var för fel så såg jag hur dålig hon egentligen var. Sur och vresig, tyckte inte om att man klappade på ryggen och fick även ont när man lyfte henne. Så kort efter fick hon somna in, 11 år gammal

Men att en katt har fet/hård päls på ryggen kan ju som sagt bero på många olika saker. Jag skulle nog kolla med veterinär för säkerhets skull!
Citera
2017-10-24, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingonskogen
Svamp ev med kvalster.
Avloppningsmedel i nacken, upprepa efter några veckor.
Klipp väck hårklumpen med en liten skäggtrimmer, ta det försiktigt. Nagelsax är för lätt att klippa fel med.
Tycks som vissa individer är mer benägna få detta.

Tack för tipset, jag får prata med en veterinär tror jag. Heter det avloppningsmedel? Försökte googla lite utan någon större framgång.

Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Fettsvans blir på svansen vid violkörtlarna, inte vid övergång rygg/svans eller på ryggen.

Skulle gissa på att din katt av någon anledning slutat tvätta sig på ryggen (ja, det gör så mycket). Anledning kan vara att katten är sjuk på ngt sätt och inte orkar, att katten är så fet att den inte kommer åt att tvätta, att den har ont någonstans (höfter, rygg...) så att den inte vill tvätta.

Du kan ju så länge bada/duscha katten med ett lämpligt (för katten) schampo, men i det långa katten bör du nog åtgärda så att katten själv kan eller vill tvätta sig själv. Veterinärbesök, kanske?

Katten har extrem duschfobi. Kan man inte torrtvätta en katt på något sätt och sedan lite försiktigt skölja av med vatten efteråt? Jag ska kolla med en veterinär i stan.

Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Min ena katt hade också så.
För hennes del hade hon helt slutat tvätta sig på ryggen.

Det visade sig att hon hade artros och hade väldigt ont. Hon var väldigt slö, ville helst bara sova och gick upp i vikt.
När jag väl fick veta vad det var för fel så såg jag hur dålig hon egentligen var. Sur och vresig, tyckte inte om att man klappade på ryggen och fick även ont när man lyfte henne. Så kort efter fick hon somna in, 11 år gammal

Men att en katt har fet/hård päls på ryggen kan ju som sagt bero på många olika saker. Jag skulle nog kolla med veterinär för säkerhets skull!

Oj....

Jag känner igen symptomen. Hon är inte vresig men väldigt passiv. Hon är inte mer än ca 10 år. Hon brukar tvätta sig men jag har nog aldrig sett henne nå så långt bak på ryggen. Hon kanske inte är tillräcklig vig? Hon ligger mest och sover. Hon har förändrats rätt snabbt det senaste året. Kan det vara en depression? Hon är uppvuxen i ett stort hus men tvingas nu bo hos mig i en liten lägenhet då en person var allergisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in