2017-10-23, 22:40
Medlem
Går det att definiera något som människor uppfattar olika?

Något som är gott.. kan vara ett "helvete" för andra.

Kan vi avgöra gott som ont när vi upplever så olika.

Finns ens godhet?
Citera
2017-10-23, 22:53
Medlem
Ducken11s avatar
ont o gott är rätt korkade ord att använda i din jämförelse då det skulle kunna vara böjningar av andra ord.

Pizza är gott och slag gör ont.

Du pratar om "ondska" och "godhet"...

De definieras helt och hållet av betraktarens åsikter. Fakta påverkas inte av folks åsikter, blir därav svårt att diskutera fram den faktiska definitionen med enbart individers åsikter.

Finns flera trådar som behandlar din fundering, nu när du vet de korrekta orden att söka på så lär du hitta bättre.
Senast redigerad av Ducken11 2017-10-23 kl. 22:58.
Citera
2017-10-23, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Går det att definiera något som människor uppfattar olika?

Något som är gott.. kan vara ett "helvete" för andra.

Kan vi avgöra gott som ont när vi upplever så olika.

Finns ens godhet?

De flesta tycker rätt lika. Majoriteten avgör med andra ord.
Citera
2017-10-23, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg

Majoritets tyckande är då synonym med gott

Fast i mina öron låter det som majoritet o inte gott.
Citera
2017-10-23, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11
ont o gott är rätt korkade ord att använda i din jämförelse då det skulle kunna vara böjningar av andra ord.

Pizza är gott och slag gör ont.

Du pratar om "ondska" och "godhet"...

De definieras helt och hållet av betraktarens åsikter. Fakta påverkas inte av folks åsikter, blir därav svårt att diskutera fram den faktiska definitionen med enbart individers åsikter.

Finns flera trådar som behandlar din fundering, nu när du vet de korrekta orden att söka på så lär du hitta bättre.

Vet att det finns oändliga trådar om det.. men jag funderade om det går att definiera.
Citera
2017-10-23, 23:11
Medlem
Ducken11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg

"Majoriteten avgör" ?

Så det är alltså fakta att jorden var platt, ja alltså, innan den blev rund... för majoriteten avgör...

Majoriteten avgör att du är korkad, de bara acceptera och gå vidare. Ha ett bra liv.

Citat:
Vet att det finns oändliga trådar om det.. men jag funderade om det går att definiera.

Du får de korta svaret, nej.
Citera
2017-10-23, 23:12
Awaiting Email Confirmation
Citat:
"Majoriteten avgör" ?

Så det är alltså fakta att jorden var platt, ja alltså, innan den blev rund... för majoriteten avgör...

Majoriteten avgör att du är korkad, de bara acceptera och gå vidare. Ha ett bra liv.

Du får de korta svaret, nej.

Citera
2017-10-23, 23:42
Medlem
Citat:
"Majoriteten avgör" ?

- Jorden är inte rund eller platt.. vart hamnar jag i värdering då?

Fakta föreskrivet av vem?

Majoriteten avgör... nu eller då?
Varför är inte historiska perspektiv viktiga?

Allmänna.. intressant.. Filosofi bygger sällan på allmänna åsikter.. inte ens vetenskap gör det.

Ont och Gott gör väl inte heller det ens ur religiösa perspektiv. ( mer än för fundamentalister? )

Topic handla mer om Definitioners rätt att bli eller vara
Senast redigerad av peertop 2017-10-23 kl. 23:45.
Citera
2017-10-23, 23:54
Medlem
Ducken11s avatar
Citat:
- Jorden är inte rund eller platt.. vart hamnar jag i värdering då?

Fakta föreskrivet av vem?

Majoriteten avgör... nu eller då?
Varför är inte historiska perspektiv viktiga?

Allmänna.. intressant.. Filosofi bygger sällan på allmänna åsikter.. inte ens vetenskap gör det.

Ont och Gott gör väl inte heller det ens ur religiösa perspektiv. ( mer än för fundamentalister? )

Varför citerar du mig, när jag gjorde ett förtydligande att Odiskadmuggs inlägg var korkat?

Jag anser inte att majoriteten avgör fakta, jag drev om att det var en korkad teori, de en fråga som Odiskadmugg eventuellt kan svara på.

Jag har aldrig hävdat att historiska perspektiv inte skulle vara viktiga.
Anser du det? Och i såfall, i vilken kontext. För nu vet jag inte ens vad vi diskuterar längre.

Vetenskap bygger på fakta, alltså bekräftar du min teori om att fakta inte påverkas av individers åsikter. Precis som jag skrev tidigare, och du återigen upprepar, så påverkas inte gott eller ont av åsikter heller (oavsett perspektiv)
Citera
2017-10-24, 00:14
Medlem
AA-suiteds avatar
Inte om vi inte skalar ner frågan till ondska och godhet ur en specifik persons perspektiv. Och när vi gör det har vi att göra med subjektiva bedömningar. Objektiva definitioner kan inte göras med hänvisning till min signatur under inlägget: det finns alltid en annan sida att se det ifrån.
Citera
2017-10-24, 21:18
Medlem
Jag skulle vilja säga att det finns bara "Godhet".
Det finns ingen "Ondska". Det som vi är vana att kalla "Ondskan" är bara det där är det brist på "Godhet".
Med andra ord det finns inte mörker, det finns ljus och den absoluta bristen på ljuset ( som vi kallar för mörker).
Det finns inte kyla, det finns värme och den absoluta bristen på värmen (som vi kallar kyla).

Vi är födda med bara en massa godhet i oss tyvärr med tiden tappar vi bort det helt och har ingenting kvar till slut.
Citera
2017-10-25, 13:28
Medlem
En "god" handling är en handling som leder till varaktig lycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in